GBS Risker vid graviditet?
Hejsan!
Jag fick veta av min bm att de hittade gbs-bakterier i urinodlingen. Hon berättade att man då får antibiotika under förlossningen. Jag tänkte inte mera på det. Det lät ganska odramatiskt.
Sen gjorde jag det man absolut inte ska göra som gravid...... Jag googlade.....(att man aldrig lär sig)... Och hittar ju givetvis både det ena och det andra om ämnet.
Bland annat kan jag läsa mig till att det i vissa fall varit så att bakterierna går upp i moderkakan och fostret blir sjukt/dör. Och att infektionsrisken vid förlossning är tämligen stor med rätt så allvarliga infektioner som följd. Givetvis hjälper ju antibiotikan, men inte i alla fall tydligen.
Så - resultatet är att jag är rädd.
Varför behandlar man inte gbs direkt för att undvika att det skulle på något sätt kunna vandra vidare till moderkaka och foster? Varför är man så "avslappnad" omkring det om det finns så stora konsekvenser med det? Är min rädsla helt obefogad?
Känner mig lite förvirrad. Bara här på FL har jag läst om flera som förlorat sina barn sent i graviditeten troligen pga gbs.
Skulle gärna vilja höra din/er åsikt och kunskap om ämnet.
Tack för hjälpen!