• Anonym (Sara)

GBS Risker vid graviditet?

Hejsan!

Jag fick veta av min bm att de hittade gbs-bakterier i urinodlingen. Hon berättade att man då får antibiotika under förlossningen. Jag tänkte inte mera på det. Det lät ganska odramatiskt.

Sen gjorde jag det man absolut inte ska göra som gravid...... Jag googlade.....(att man aldrig lär sig)... Och hittar ju givetvis både det ena och det andra om ämnet.

Bland annat kan jag läsa mig till att det i vissa fall varit så att bakterierna går upp i moderkakan och fostret blir sjukt/dör. Och att infektionsrisken vid förlossning är tämligen stor med rätt så allvarliga infektioner som följd. Givetvis hjälper ju antibiotikan, men inte i alla fall tydligen.

Så - resultatet är att jag är rädd.

Varför behandlar man inte gbs direkt för att undvika att det skulle på något sätt kunna vandra vidare till moderkaka och foster? Varför är man så "avslappnad" omkring det om det finns så stora konsekvenser med det? Är min rädsla helt obefogad?

Känner mig lite förvirrad. Bara här på FL har jag läst om flera som förlorat sina barn sent i graviditeten troligen pga gbs. 

Skulle gärna vilja höra din/er åsikt och kunskap om ämnet.

Tack för hjälpen! 

• Svar på tråden GBS Risker vid graviditet?
  • Anonym (Sara)

puffar lite...

• Jenny Barnmorska

Hej!

Det är väldigt ovanligt att barnet smittas under graviditeten. Att behandla med antibiotika under graviditeten är både svårt och har dålig effekt när det gäller att förhindra att barnet smittas i magen.

Den allra största andelen barn får bakterien från mamman får det under under förlossningen. Det är därför man ger antibiotika under förlossningen till de kvinnor man vet är bärare av GBS. Väldigt få barn dör till följd av en GBS infektion. Barn som föds för tidigt har något sämre odds att klara infektionen.

Av de barn som får bakterien under förlossningen är det ca 0,4 av 1000 födda som utvecklar en infektion efteråt.

Jag förstår din oro alla blivande mammor vill ju att allt ska flyta på utan komplikationer. Men jag tycker att du skall försöka hålla dig lugn. Idag har man goda rutiner för att undvika att något händer.

Med vänlig hälsning Jenny

• Anonym (Sara)

Tusen tack för ditt svar Jenny!

Det känns väldigt bra att få lite klar fakta omkring det. Min egna barnmorska visste inte så mycket om det. 0,4 barn av 1000 känns ju som en ganska liten risksiffra, så jag känner mig lite lugnare. Och som sagt - det känns som om rutinerna omkring det är bra med antibiotika under förlossning.

Men en liten  tanke - OM man mot all förmodan skulle få en infektion under slutet av graviditeten som skadar barnet/moderkakan i magen. Hur skulle jag ha en möjlighet att känna/upptäcka/märka det? Kan man se det på urinprovet som man lämnar varje gång hos bm? Kan jag känna av några symptomer? Finns det, kort och gott, någon chans för mig att upptäcka sådant i tid? 

Tack för din hjälp! Jag uppskattar den verkligen!

• Anonym (Sara)

Hej igen Jenny! Nu har jag läst om ytterligare en kvinna som mist sitt barn i magen. Ibland är familjeliv mest en källa till oro...... Hon hade inga symtom på uvi. Men de fann gbs på barn, moderkaka o henne. Jag gör uvi-koller varje gång hos bm. Men räcker det? Hur fort kan en sån liten jäkla bakterie sprida sig till barnet? Och om jag inte får en uvi - är det då tillräckligt för att veta att bakterien inte vandrar vidare till barnet? Ja, jag vet att det är extremt sällsynt. Men i mitt fall hjälper inte det. Jag har råkat ut för andra saker som också är extremt sällsynt i tidigare graviditet, och då är skyddsnätet borta och rädslan återstår. Din statistik hjälpte faktiskt mycket, och ditt svar. Men nu dök det upp igen när jag läste om vad som hände den andra mamman. Jag har ca sju veckor kvar till förväntad förlossning - håller tummarna för att de veckorna går fort och att han kommer ut hel o frisk. Tack för din hjälp - och ha en skön helg!

Svar på tråden GBS Risker vid graviditet?