• Tekaka

Hjälp med ersättning!!

Jag är mamma till en liten tös på 5 mån och 1 vecka.
    Jag försöker sluta amma, men det är svårt då min dotter är väldigt tuttig samt har svårt att suga på nappen till flaskan.
    Har försökt lite lamt i en vecka men idag tänkte jag "nu jäklar!".
    Så försökte truga med flaskan, funkade om jag la henne på en kudde i soffan och jag matade, hon bet på den, sög lite på toppen på nappen, sen fick hon halvbra sugtag, sen bet hon igen, spottade ut etc.
    Har försökt med lite vaniljsocker i, ytterst lite, för att få henne att ta flaskan, för innan funkade det inte alls, hon spottade ut ganska direkt då samt att då kunde jag kanske max truga i henne 30 ml.

Idag har jag

ammat och gett ersättning.

Grejen är att hon dricker så lite ersättining...ca 70 ml får jag i henne max med trugande, sen skriker hon och vill inte mer, då stoppar jag, försöker rapa, gå omkring med henne lite, sen försöka igen, men nej hon vill inte.
    Dock märkte jag att hon somnade jättefort efter ersättningen, vi brukar annars ha världens skrikkalas...så jag är förvånad...

Gör jag rätt?
    Varför dricker hon så lite?
    Hon är annars en väldigt liten tjej och liger ca 1-2 kurvor under på längd, huvudomfång och vikt. 

• Svar på tråden Hjälp med ersättning!!
  • Paincake

Har du testat att pumpa ut och blanda 50/50 med ersättning?

Mitt tips är annars att göra likadant varje gång, dvs var lite ihärdig och ge henne flaska först innan du ammar. Hoppas det löser sig!

Lycka till. 

• Tekaka
    Paincake skrev 2013-11-26 13:28:44 följande:
    Det finns ju också många olika sorters nappflaskor. Har du testat några andra märken?
    Vi har testat Medela, MAM, Esska och Bambino.
    Esskas tar hon bäst, mam tar hon sämst 
  • Tekaka
    Paincake skrev 2013-11-26 13:28:03 följande:
    Har du testat att pumpa ut och blanda 50/50 med ersättning?

Mitt tips är annars att göra likadant varje gång, dvs var lite ihärdig och ge henne flaska först innan du ammar. Hoppas det löser sig!

Lycka till. 
    Nej har inte testat att mixa 50/50. det skall jag prova=)
  • Tekaka

hur länge kommer hon att tugga på nappen?
    och gör jag fel att amma med eller skall jag sluta amma rakt av för att hon ska ta nappflaskan bättre? 

• straw2008

Jag skulle nog sluta erbjuda bröstet om du vill få henne att ta flaskan. Det kanske funkar bättre att ge flaskan på natten då brukar de vara trött o äta i sömnen, o på så sätt få igång henne mer på flaskan. Räkna med låååånga sovpass, de sover oftast väldigt långa sköna pass de små som äter ersättning.

I kinamockaskogen.....
  • Emy88

Hur ofta äter hon per dygn och vad väger hon? Det kan vara bra att veta för att avgöra om 70 ml är tillräckligt eller ej.

• nozpa

Men är det ersättningen eller flaskan som är problemet? Funkat flaskan med bröstmjölk? Testa att mata ur kopp ett tag och se om det funkar. Jobbigt kanske, men värt o se om hon vänjer sig vid ersättningen kanske?

• Tekaka
    Emy88 skrev 2013-11-26 14:49:38 följande:
    Hur ofta äter hon per dygn och vad väger hon? Det kan vara bra att veta för att avgöra om 70 ml är tillräckligt eller ej.
    när jag ammar äter hon ca varannan till var 3:e timma och väger 6200 gram och är 61 lång
  • DieFrau

Låter som när jag slutade amma, min dotter var också lite drygt 5 månader.
    Vi tragglade med flaskan i några dagar (erbjöd bröstet i nödfall), sen har jag för mig att jag tog upp henne på natten och prövade flaskan, och eftersom hon var trött och hungrig så fattade hon galoppen då :).
    Hon drack 60-100 ml per gång i början, var också orolig för det kändes så lite, men jag visste å andra sidan inte hur mycket hon åt när jag ammade heller. Så vi fortsatte så, ökade på när hon verkade vilja ha mer. Det gav sig liksom av sig själv. Lycka till!

• Tekaka

Varför känner jag mig plötsligt ledsen av att jag håller på att sluta amma? det är den finaste närhet en mamma kan ha med sitt lilla barn..
    Blir inte klok på mig själv!! 

• DieFrau

Så kände jag med, men när allt funkade med ersättningen och dottern inte knölade och bökade och blev arg (som hon gjorde vid amningen) så kändes det ändå skönt.

• Tekaka

Tog en paus och fortsatte amma.

Men igår försökte jag igen.

Köpte Esska Smart och hon slurpade i sig direkt

Överlycklig blev jag

Ammade dock på natten.

Idag har vart en förjävlig dag

Hon vaknade vid 7 och jag gav flaska...hon stängde igen munnen....

Då hade hon inte ätit på 2,5 tImme.

Försökte efter 1 timme igen...trugandes fivk jag i henne pyttelite .

Nu skriker hon och kastar sig bakåt så fort hon ser flaskan.....

Hon totalvägrar den.

Hon är envis som få och hon har grinat hela dagen och kinkat.

Jag känner mih helt slut psykiskt...

Provade tom välling men det vägrade hon med .

Gav henne tutten då blev hon tyst, försökte snabbt med flaska.. skrik...

Jag känner mig ledsen och idelös och jag har tappat hoppet

• Tekaka

Fick ge henne tutten nu

Känner mig så misslyckad

• Tekaka

Gubben försöker också men hon vill inte

• Tekaka

Nu har hon börjat krångla med smakisar med och även bröstet från och till....

Jag känner mig villrådig....

Hon har alltid vart en bestämd dam..

• pigglet

Jag tror det är många bebisar som strular med maten vid 5 månader. Man brukar väl säga att de blivit så medvetna om vad som händer runt omkring att de inte riktigt har ro att äta. Speciellt amning/flaskatning där de förväntas ligga stilla och kanske inte se så bra. Jag tror jag har sett flera sådana trådar här på sista tiden.
    Så försök ta det med ro. Du kan ju testa att ge mer mat under natten, eller just när hon sovit och fortfarande är lite pömsig. Stäng in er i ett mörkt, tyst rum och se om det funkar bättre.

• isolande

Min son åt också så lite i början. Tror det kan vara att man tror att de äter mer/mål än vad de gör när de ammar. Hon kanske helt enkelt inte är hungrig? För oss gick det i vågor, ena målet 50-60 ml, nästa 150-200... Vid 5 månader börjar ju de bli så stora också att allt gnäll inte bara beror på hunger Flört. Tuttarna börjar liksom tjäna ut sin rätt som allsmäktiga när det gäller att göra ungen nöjd...

• tomsfru

jag började jobba nätter när min dotter var 6 mån så vi hade samma problem. efter vaccineringen vid 5 mån sa vi att vi skulle börja o de va kör i vägg direkt! precis som du fick jag truga i henne 30 max 70 o hon var inte heller stor 6500 vägde hon vid 5 mån. 7000 hade vart normalt för hennes längd så vi kände inte att vi hade nåt att spela på direkt....
    min mamma gav tipset att bara ge henne bröstmjölk i flaska först så hon blir försäkrad om att det är något hon känner igen som hon uttryckte det. det funkade tredje gången gillt då vi fick i henne 180 i ett svep. annars åt hon cirka 150 per gång. märkte att hon inte åt fulla ersättningsportioner som var 200, men enligt bvc-sköterskan var det vanligt hos tidigare ammade barn o hon gick upp som tidigare i vikt. Glad sedan smög vi dit med en fjärdedel, en halv osv tills hon tog ersättningen.

kan bara tipsa dock om att det var väldigt känsligt med att hon rapade ordentligt med ersättningen annars kunde hon spy upp den. vi fick ge vår tös bröstmjölk morgon o kväll som jag pumpade ut för att hon skulle fixa de me magen plus sempers magdroppar.

• Tekaka
    tomsfru skrev 2013-12-06 13:24:55 följande:
    jag började jobba nätter när min dotter var 6 mån så vi hade samma problem. efter vaccineringen vid 5 mån sa vi att vi skulle börja o de va kör i vägg direkt! precis som du fick jag truga i henne 30 max 70 o hon var inte heller stor 6500 vägde hon vid 5 mån. 7000 hade vart normalt för hennes längd så vi kände inte att vi hade nåt att spela på direkt....
    min mamma gav tipset att bara ge henne bröstmjölk i flaska först så hon blir försäkrad om att det är något hon känner igen som hon uttryckte det. det funkade tredje gången gillt då vi fick i henne 180 i ett svep. annars åt hon cirka 150 per gång. märkte att hon inte åt fulla ersättningsportioner som var 200, men enligt bvc-sköterskan var det vanligt hos tidigare ammade barn o hon gick upp som tidigare i vikt. Glad sedan smög vi dit med en fjärdedel, en halv osv tills hon tog ersättningen.

kan bara tipsa dock om att det var väldigt känsligt med att hon rapade ordentligt med ersättningen annars kunde hon spy upp den. vi fick ge vår tös bröstmjölk morgon o kväll som jag pumpade ut för att hon skulle fixa de me magen plus sempers magdroppar.
    så du menar att det är helt enkelt smaken min dotter inte gillar och inte nappen som vi tror? vi har snart en nappfabrik här hemma....
    skall prova med bröstmjölk imorgon. inte direkt på morgonen, för provar jag med flaska direkt och hon inte tar, så vägrar hon ens försöka amma sen, då är hela morgonen "förstörd", hon är väldigt känslig för byten som är så fast inrutade
    så får försöka kring förmiddagssömnen kanske.
Svar på tråden Hjälp med ersättning!!