• Anonym (nedstämd)

Vad har jag med ensam vårdnad för rättigheter?

Hej.
    Jag har ensam vårdnad om mitt 5åriga barn. Det är sagt att pappan ska ha barnet varannan helg, men pappan har svårt för att hålla det. Antingen kan han höra av sig kvällen innan han ska hämta och säga att det inte passar den helgen, eller så hör han kanske inte av sig överhuvudtaget. Så ibland kan det gå någon månad innan han har barnet, han hör dessutom i princip aldrig av sig under tiden han inte har barnet för att prata med de/höra hur de mår. Nu har han börjat bråka om julafton, i vanliga fall har han fått haft barnet första halvan av julafton men nu insisterar han på att ha barnet hela denna julafton. Vilket jag varken vill eller tycker han förtjänar, och barnet vill dessutom absolut inte vara där på julafton. 
    Jag undrar om jag med ensam vårdnad bara kan bestämma rakt av att barnet blir hemma på julafton, eller om det kan bli någon slags nackdel för min del om pappan skulle gå vidare till familjerätten som han "hotar" med? 
    Med tanke på hur pappan betett sig under dessa 5 år är jag inte rädd för att göra upp något i familjerätten, men jag vill ändå inte sätta krokben för mig själv genom att neka om jag inte riktigt har rätt till det.

Kan jag ringa familjerätten med dessa frågor på telefon? 

Tacksam för svar om någon har koll på sånt här!     

• Svar på tråden Vad har jag med ensam vårdnad för rättigheter?
  • Philippa

Ja, du kan ringa familjerätten med denna fråga.

• Kjell2

Ta kontakt med familjerätten och försöka fixa ett fastställt umgängesschema.

• ZsaZsa

Ett umgängesschema kan förstås vara bra, men när han troligen är den förste att inte hålla det, så kan det snarare bli tvärtom för barnet och dig. Då får han någon slags rättigheter på papper utan att få sina skyldigheter tydliggjorda. Det blir som en snara istället.

Förmodligen hade jag i ditt läge bara sagt nej och hänvisat till att när han en dag börjar sköta sina skyldigheter och möjligheter så kan ni tala om något annat. Så får han i så fall ta det till ett möte i familjerätten. Du nekar ju inte honom umgänge, bara just på julafton och det är ju knappast så att en förälder kan strunta i sitt barn 350 dagar om året men kräva just en speciell. Ingen kommer ju att tycka att hans inställning handlar om något bra för barnet.

Dock kan du nog inte veta om barnet vill dit på jul, för jag hoppas att du inte har frågat barnet!

• Anonym (insatt)

Pappa kan inte kräva något specifikt umgänge om ni varken har skriftligt och godkänt avtal eller dom på hur umgänget skall se ut. Atäll krav på honom att ni gör ett formellt avtal med hjälp av familjerätten så att inte bråket uppstår nästa jul igen ....

• Anonym (nedstämd)

Har idag ringt och pratat med en kvinna på familjerätten. Hon tyckte det lät som att vi behövde komma dit på samarbetssamtal, men att det är för kort för att vi ska hinna ses och bestämma något innan jul. Så hon sa att det helt enkelt är jag som vårdnadshavare som bestämmer vad jag tror blir bäst för mitt barn till julafton.

Svar på tråden Vad har jag med ensam vårdnad för rättigheter?