• Folkesson

    Enstaka lektioner i annan klass. Erfarenheter? Råd?

    Har någon här erfarenheter av eller tankar kring hur det kan funka för en 7-8-åring att ha vissa lektioner (något ämne) i en annan klass? En eller två klasser "över" (äldre).

    Utfallet beror säkert på mycket, men vad tänker ni spontant - och kanske även med lite mer eftertanke?

  • Svar på tråden Enstaka lektioner i annan klass. Erfarenheter? Råd?
  • No Logo

    Vår son har matte med en klass två årskurser "över" tre gånger i veckan. Han tycker själv att det är jättebra - han trivs med läraren och de äldre barnen är sjyssta mot honom. Han började med detta i tvåan (nu går han i trean) och första terminen var det lite stökigt, han arbetade parallellt med tvåans bok, missade många lektioner i den andra klassen pga schemaändringar och schemabrytande aktiviteter, ibland glömde han att gå dit om de höll på med något annat i vanliga klassen, typ musik etc. Terminen efter samordnade lärarna mattelektionerna i båda klasserna till att ligga samtidigt, och han arbetar bara i femmornas mattebok vilket gett bättre kontinuitet i undervisningen. Ser inga nackdelar med upplägget!

  • strojes

    Jag har ingen personlig erfarenhet av det men det är väl bara att prova och se om det funkar. Ni kan ju ha barmets ordinarie bok hemma och titta i så barnet inte missar något ifall barnet byter tillbaka. Det viktigaste är ju att barnet stimuleras i skolan och om ett ämne är på för låg nivå i den egna klassen är det ju utmärkt om skolan kan fixa så att barnet får gå med en högre klass vissa lektioner. 

  • Hellot

    Det har funkat fint för vår son. Han går i första klass och läser matematik med treorna två dagar i veckan. Lite krångel har det varit med schematider ibland, men i stort har det varit positivt för honom. Nu ska han även börja ha en lektion i svenska tillsammans med samma trea och det ser han verkligen fram emot. Vi har pratat om att flytta upp honom en klass, men han trivs väldigt bra med sina kompisar och inte heller i tvåan skulle han få nog stimulans i matematik och läsning, så just nu är det här det bästa alternativet.

  • Noran

    Vi har testat lite med matte med en årskurs över, men det gav inte mycket. Ofta glömdes det bort osv. Det kanske är som många skriver här att man får hoppa upp två årskurser om det ska vara lönt.

  • pigglet

    Har testat det ett år, det var svenska då. Funkade si så där, det glömdes ofta bort. Dottern gillade det, det var mycket lugnare och trevligare i den andra klassen. Men jag vet inte om jag kan säga att det gav så värst mycket.
    Vi funderade också på att hoppa över årskurs 2 och låta henne gå direkt fårn 1:an till 3:an. Men skippade det. Och nu i efterhand så var det rätt beslut, de andra i klassen börjar nu ha kommit ikapp och hon platsar bättre rent socialt bland sina jämnåriga.

  • Folkesson

    Så...; matte två åk upp - bra, svenska  en åk upp - kanske inte lika lyckat? (Kanske beror lite på syfte och annat också...)

  • pigglet

    Beror naturligtvis inte på ämnet alls. Utan det är olika från barn till barn och kanske framför allt hur lärarna organiserar lektionsbytet och precis som du säger - vilket syftet är.

    Det är ju bara att prova. Funkar det inte så får man skippa det. Man har inte så mycket att förlora tänker jag.

Svar på tråden Enstaka lektioner i annan klass. Erfarenheter? Råd?