• LindaMamman

7 månaders vaknar och gnäller-vad jag än gör eller inte gör, gör det värre!

Min son på snart 7 månader har i flera månaders tid vaknat och gråtit. Oftast har det gått bra att bara ge bröstet så somnar han om. Men nu, sen några veckor tillbaka funkar inte ens det. Han vaknar flera gånger/natt och gråter. Vad jag än gör, gör jag det värre. Jag har även provat att inte göra något, bara låta honom vara, men att han hör eller känner att jag är där - samma sak, gråten blir värre och han gallskriker till slut. Vi samsover, för egen säng gör inget bättre (har provat), enda skillnaden är att jag får gå upp så fort han tappar nappen eller gör så här. Om jag ger nappen när han vaknar och gråter så här vänder han och vrider på sig och visar tydligt (gallskriker och spottar och fräser) att han INTE vill ha nappen. Den vill han annars alltid ha när han är trött eller ledsen. Låter jag honom ligga kvar går gråten över till gallskrik. Försöker jag ge bröstet - samma sak. Sjunger jag, buffar rumpan, pratar lugnt, är tyst, låter det vara släckt, tänder lampan, tar upp i famnen.....allt resulterar i gallskrik. Det ENDA som kan hjälpa (och förut hjälpte bröstet, men inte längre) är om vi går upp, tänder lampan och går runt och tittar på saker, på en tavla, på fönsterlampan, på blomman på bordet..... det är ju skönt att ha något som funkar, men en dålig natt gör han så här flera gånger i timmen och sömnen blir ju så där, för både honom och mig. Han tar igen det på dagen sen och sover längre perioder då, men jag kan inte alltid göra så för jag har en 4-åring också. Någon som känner igen sig? Går det över? Tips?
    Har pratat med BVC som inte har några tips men säger att han inte lider av något i alla fall.
    Vad gör man? Jag är trött! 

• Svar på tråden 7 månaders vaknar och gnäller-vad jag än gör eller inte gör, gör det värre!
  • HelHel

Har han ont i munnen kanske? Tänder på g? Prova ge lite alvedon och se om han sover bättre.

• LindaMamman

Glömde skriva det, jo, det är 2 tänder på gång men det här började långt innan! Jag gav alvedon 2 kvällar när jag sett att det var tänder men ingen skillnad...... 

• majamajas

Om din lilla pojke är 7 månader, är det dags att ge honom en tallrik havregröt med rivet äpple och en ostmacka på rågbröd till kvällsmat, såvida ni inte ger honom en portion av det ni/ du själva äter till kvällsmat? Han blir ju inte mätt på tutten längre!

Och därför vaknar han på natten! Tutten kan du väl fortfarande ge honom om du har lust, och ni båda tycker det är mysigt. Men redig mat är dags för lillkillen din! Sen är han kanske galet törstig också? Hur mycket vatten ger du honom att dricka under dagen? Småbarn får ibland bara tutte, juice, saft, mjölk, men sällan vatten?

Mata honom med riktig mat så han blir mätt! Och ha alltid en pibmugg/ vanlig mugg/ nappflaska tillgänglig med vanligt vatten! lycka till! Solig

• Papricorn
    majamajas skrev 2013-11-25 21:23:31 följande:
    Om din lilla pojke är 7 månader, är det dags att ge honom en tallrik havregröt med rivet äpple och en ostmacka på rågbröd till kvällsmat, såvida ni inte ger honom en portion av det ni/ du själva äter till kvällsmat? Han blir ju inte mätt på tutten längre!

Och därför vaknar han på natten! Tutten kan du väl fortfarande ge honom om du har lust, och ni båda tycker det är mysigt. Men redig mat är dags för lillkillen din! Sen är han kanske galet törstig också? Hur mycket vatten ger du honom att dricka under dagen? Småbarn får ibland bara tutte, juice, saft, mjölk, men sällan vatten?

Mata honom med riktig mat så han blir mätt! Och ha alltid en pibmugg/ vanlig mugg/ nappflaska tillgänglig med vanligt vatten! lycka till!

Och varför i helskotta ska man trycka i en 7 månaders så mycket mat?

Låter som ett råd man skulle gett för 30 år sedan. Finns ingen 7 månaders som behöver ett sånt skrovmål för att sova.

De ska precis ha börjat med mat och behövs energi är det ersättning som gäller!!!
  • LindaMamman

Mata honom med riktig mat så han blir mätt! Och ha alltid en pibmugg/ vanlig mugg/ nappflaska tillgänglig med vanligt vatten! lycka till! Solig
    Jag ammar inte enbart. Men hittills har han velat äta på natten och då speciellt vid såna här gråtattacker. Vi har börjat med smakportioner och lite gröt och det får han vatten till. Dessutom ger vi ersättning fortfarande, jag har ammat tills han blev 6 månader och han är inte 7 mån än så massa mat har vi inte kommit till än....
  • LindaMamman
    majamajas skrev 2013-11-25 21:30:55 följande:
    Bitring? Istället för Alvedon?
    Provade alvedon i 2 kvällar, funkade inte. Bitring har han men han är inte intresserad av att leka, tugga eller hålla i grejer på natten. 
  • Natulcien

Skämtar du? Ingen 7 månaders mår väl bra av så mycket mat på kvällen!? I den åldern ska de ju främst ammas eller äta ersättning och få lite smakportioner på det.
    När vår son var 7 månader så ammades han till sömns och sov 12 timmar utan att vakna. Så maten har ingenting med det att göra. Snarare kan sömnen försämras om man proppar i dem såna ohyggliga mängder mat.
    Däremot så är ju TS' bebis på väg in i separationsfasen som är känd för att kunna ge sämre sömn.
Svar på tråden 7 månaders vaknar och gnäller-vad jag än gör eller inte gör, gör det värre!