• mane03

Någon fler med lågt hb?

Jag är nu i v 32 och har under hela graviditeten haft lågt hb, kring 104-110. Men senaste månaden har det legat kring 95, känner mig jätte trött och slut. Funderar lite på hur jobbig förlossningen kommer bli om man har lågt hb, som det är nu så orkar jag ingenting så hur ska man orka med en lång smärtsam förlossning då? Någon annan med lågt hb som tänker samma sak eller kanske någon som fött och haft lågt hb som kan berätta hur  det gick =)

• Svar på tråden Någon fler med lågt hb?
  • MeNoLike

Jag låg pÅ 94 senaste kontrollen för typ 1 v sedan. De andra ggr har jag legat på 118-126. Är i v 29-30 nåt nu

Snittades sist å hade ännu längre då. Blev dålig vid operationen men sen gått bra. Fick två påsar järn efteråt.

Indränka graviditet har jag mått bra fram tills för ca 2 v sedan

• mammatillivå

Jag har sedan vecka 21 haft 99-102, är nu i vecka 32. Det är mitt tredje barn och det har varit lågt de andra gångerna också, men inte lika lågt. Då tog jag en niferex per dag, nu tar jag två och hoppas det ska ordna sig. . Det har de andra gångerna höjt sig efter vecka 33 när den tillväxtperioden som ligger nu och varit över 115 i alla fall och det har varit ok. Jag har fött vaginalt båda gångerna och förlorade 1,5 l blod första gången, men det var ändå ok med att fortsätta med niferex en månad ungefär.

Prata med BM, lite beroende på depåerma kan man få järndropp mot slutet av gravdiiteten om det behövs vet jag.

• mammatillivå

Det är tydligen vanligt att det är som lägst ca v 24-32 har jag fått höra och ofta bättrar det på sig lite.

Men att tänka på vad man äter kring att man tar järntabletter är ju bra så att de gör nytta.

Jag har inte varit påtagligt trött tidigare eller efter förlossningarna mer än andra tror jag. örsta gången var en typisk förstagångsförlossning som tog tid och visst var jag trött den första tiden när allt var nytt. Andra gången var jag riktigt pigg efter.

Denna gång har jag varit jättetrött vecka 21 -28, men kombinationen två barn hemma och stressigt jobb förklarar nog en del. Nu känns det bättre faktiskt, vet inte om det är järntabletterna eller inte.

Lycka till!

• hjärnladyn

Vad har du prövat för järntillskott? Vid Nina två förra graviditeter åt jag kärntabletter men låg ändå på ett hb runt 100 i kombination med en havererad mage. Den här gången dricker jag istället blutsaft och upplever att det funkar bättre för mig. Har lyckats få upp mitt hb från 110 till 124 och magen mår mycket bättre (vilket bidrar till att jag inte fuskar med järntillskottet). Prova dig fram!

• TomMon

Jag har ca 90 i blodvärde, äter två Niferex om dagen. Svimningskänslor dagligen. Ska till bm idag och se om värdet bättrar sig. V 27 idag.

• LiaLovLuc

Jag har precis gått in i v 29 och HB har bara blivit lägre och lägre, för ca 2 v sen låg det på strax under 100 och jag fick order om att öka järnintaget, tyvärr blir det lätt att jag fuskar då jag blir så hård i magen. Nu är jag så extremt trött att jag tror att det är ännu lägre. Ska in och ta prover imorgon för både koll av järn och gallsyror. Det är mitt fjärde barn och HB har alltid varit lågt på mig vid grav men aldrig under 100. Förlossningarna har gått bra ändå så tror inte det påverkar så mycket vid normal förlossning.

Svar på tråden Någon fler med lågt hb?