Frågor angående vårdnad och domslut
Jag bor i hop med min sambo och vi har två gemensamma barn och sambon har två barn sen innan!
Hans äldsta barn har flyttat helt till sin mamma för att han själv ville det!
Han nästäldsta barn vill fortsätta bo varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappa vilket vi tycker att han ska få göra!
Dock har barnets mamma helt plötsligt bestämt att nästäldsta barnet bara får vara hos oss alltså hos pappa bara varannan helg och ljugit för barnet att det är nåt hon och pappa kommit överens om!
Vi berättade till barnet att vi inte har öht pratat med mamman om nåt sånt och vi vill att barnet fortsätter att bo här varannan vecka som vanlig!
Barnet sa till oss att han vill fortsätta vara varannan vecka och tyckte det var jätte tråkigt att mamma hade ljugit för honom!
Barnet trodde ju att mamma och pappa hade kommit överens om att köra varannan helg och hade fått av mamman valet att vara antigen varannan tors-sön el varannan fre-sön hos pappa och barnet hade sagt att jag vill vara så mycket som möjligt och valt tors-sön.
Efter att pappan hade pratat med mamman och berättat att barnet vill fortsätta vara varannan vecka så hade mamman bara sagt att hon vägrar och barnet får inte välja själv!
Hon gillar inte mig som pappas sambo trots att vi har varit tillsammans i 8 1/2 år och alltid tagit väl hand om barnen i alla avsikter!
Och därför får inte barnen bo hos pappa!
Barnen har trivts i mitt sällskap väldigt bra, har haft trevlig, vi pratar om allt, gör läxor, myser framför tvn, gör små resor med familjen mm.
Vi pratar i stället för att skrika om nåt är tokigt, vi diskuterar ut så att inget är oklart, vi förklarar hur vi känner mm.
Vi bråkar aldrig i våran familj, dock tycker 10åringen att det är konstigt att vi aldrig bråkar :) för det gör mamman med sin nya man.
Vi har nu lite bollar i luften men alla tips är välkomna nu !!!
Nu till lite funderingar:
1. Hur mycket rätt har barnet att bestämma vart denne ska bo och hur mycket?
2. Hur lång process är det att gå igenom en vårdnadstvist
3. Vad kostar en vårdnadstvist med advokat?
4. Hur blir det under tiden vårdnadstvisten håller på
5. Vad kan familjerätten göra undertiden?
6. vilka vederbörande kommer att få vara med och säga sin talan under en vårdnadstvist?
Det var väl det jag kom på nu, det kan nog komma fler frågor eftersom!