• Anonym (JAG)

Frågor angående vårdnad och domslut

Jag bor i hop med min sambo och vi har två gemensamma barn och sambon har två barn sen innan!
    Hans äldsta barn har flyttat helt till sin mamma för att han själv ville det!
    Han nästäldsta barn vill fortsätta bo varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappa vilket vi tycker att han ska få göra!
    Dock har barnets mamma helt plötsligt bestämt att nästäldsta barnet bara får vara hos oss alltså hos pappa bara varannan helg och ljugit för barnet att det är nåt hon och pappa kommit överens om!

Vi berättade till barnet att vi inte har öht pratat med mamman om nåt sånt och vi vill att barnet fortsätter att bo här varannan vecka som vanlig!
    Barnet sa till oss att han vill fortsätta vara varannan vecka och tyckte det var jätte tråkigt att mamma hade ljugit för honom!

Barnet trodde ju att mamma och pappa hade kommit överens om att köra varannan helg och hade fått av mamman valet att vara antigen varannan tors-sön el varannan fre-sön hos pappa och barnet hade sagt att jag vill vara så mycket som möjligt och valt tors-sön.

Efter att pappan hade pratat med mamman och berättat att barnet vill fortsätta vara varannan vecka så hade mamman bara sagt att hon vägrar och barnet får inte välja själv!
    Hon gillar inte mig som pappas sambo trots att vi har varit tillsammans i 8 1/2 år och alltid tagit väl hand om barnen i alla avsikter!
    Och därför får inte barnen bo hos pappa!

Barnen har trivts i mitt sällskap väldigt bra, har haft trevlig, vi pratar om allt, gör läxor, myser framför tvn, gör små resor med familjen mm.
    Vi pratar i stället för att skrika om nåt är tokigt, vi diskuterar ut så att inget är oklart, vi förklarar hur vi känner mm.

Vi bråkar aldrig i våran familj, dock tycker 10åringen att det är konstigt att vi aldrig bråkar :) för det gör mamman med sin nya man.

Vi har nu lite bollar i luften men alla tips är välkomna nu !!!

Nu till lite funderingar:

1. Hur mycket rätt har barnet att bestämma vart denne ska bo och hur mycket?
    2. Hur lång process är det att gå igenom en vårdnadstvist
    3. Vad kostar en vårdnadstvist med advokat?
    4. Hur blir det under tiden vårdnadstvisten håller på
    5. Vad kan familjerätten göra undertiden?
    6. vilka vederbörande kommer att få vara med och säga sin talan under en vårdnadstvist?

Det var väl det jag kom på nu, det kan nog komma fler frågor eftersom!       

• Svar på tråden Frågor angående vårdnad och domslut
  • Anonym (Hannelie)

Har ni haft vv och det funkar och hon helt plötsligt ljuger för barnet och barnet vill vara hos er är det umgängessabotage. Det kan hon förlora vårdnaden på. Begär ett samarbetsavtal på familjerätten samt en anmälan till soc så de kan tala med barnet.

• Anonym (insatt)
    Anonym (Hannelie) skrev 2013-11-25 11:45:34 följande:
    Har ni haft vv och det funkar och hon helt plötsligt ljuger för barnet och barnet vill vara hos er är det umgängessabotage. Det kan hon förlora vårdnaden på. Begär ett samarbetsavtal på familjerätten samt en anmälan till soc så de kan tala med barnet.
    Vad skall anmälas till soc?
  • Anonym (insatt)

Nu till lite funderingar:

1. Hur mycket rätt har barnet att bestämma vart denne ska bo och hur mycket?
    2. Hur lång process är det att gå igenom en vårdnadstvist
    3. Vad kostar en vårdnadstvist med advokat?
    4. Hur blir det under tiden vårdnadstvisten håller på
    5. Vad kan familjerätten göra undertiden?
    6. vilka vederbörande kommer att få vara med och säga sin talan under en vårdnadstvist?

Det var väl det jag kom på nu, det kan nog komma fler frågor eftersom!       

1. 10-åringar skall inte bestämma själva över sin framtid - det är vuxnas ansvar. Det är ni vuxna som skall prata - gärna i samarbetssamtal. En 10-åring kan inte hantera ett sådant framtidsperspektiv och skall inte svikas av de vuxna för att själv bestämma om sin framtid.

2. En vårdnadstvist i domstol (inkl vårdnadsutredning hos soc) tar minst ett år ....

3. Det kostar mycket pengar beroende på konfliktens art. Saknar man försäkring kan det handla om 50-60-70 000

4. Ni lever på som vanligt ....

5. Får de i uppdrag av domstol att erbjuda er samarbetssamtal alt göra en vårdnadsutredning så ägnar de sig åt det ...

6. Det skiljer sig från fall till fall och görs upp med vårdnadsutredaren. Ingen kontakt tas bakom er rygg ....
  • pegga

En tvist om vårdnad-boende-umgänge tar vanligtvis lång tid, MEN, däremot kan domstolen fatta interrimistiska beslut, som gäller fram tills den riktiga domen kommer, och det kan gå mycket snabbt.

I det här fallet bör ni ögonblickligen lämna in en stämningsansökan och yrka att barnet som vill bo växelvis ska få göra det, och att det ska gälla interrimistiskt.

Ett sånt beslut brukar inte ta mer än 1-2 månader, och är oerhört viktigt eftersom det är väl känt att domstolar tenderar att låta bli att göra större ingripande, mao gäller det att så snabbt som det går få tlll det växelvisa boendet.

Man ska också vara vaksam på alla försök från motparten att förhala processen. Inte sällan bistår familjerätten i det genom att sega med samarbetssamtal etc. etc.

Gå inte på det utan lämna in stämning direkt och se till att så snart som möjligt få ett interrimistiskt beslut.

Svar på tråden Frågor angående vårdnad och domslut