Detta med gifter - hur undviker jag de största bovarna?
Jag är en sådan person som inte bryr mig. Men alla omkring mig pratar om gifterna i vår miljö .och jag vill ju göra rätt (eller iallafall inte så väldigt fel) för mina barn, även om min kropp säkert är rätt förstörd.
Men man kan ju inte lyssna på allt för då kan man inte äta eller göra någonting. Jag tycker att många larm är rätt överdrivna när man väl börjar googla och läsa på. Ofta blir det en höna av en fjäder. Men vissa varningar är å andra sidan högst relevanta.
Finns det någon av er som kan hjälpa mig skilja lögn från sanning och reda ut vad som är stora respektive små bovar och OM jag ska göra NÅGOT, VAD är då VIKTIGAST?
OBS! Jag vill endast ha guidning ur en hälsosynpunkt (vad är bäst för mina barn) INTE miljö - det är en annan diskussion
PARABENER:
Farligt eller inte? Jag läser att det finns 4 st olika parabener och två anses säkra och två anses osäkra, men troligtvis ger dessa ändå ingen större fara. Mina vänner säger dock att ALLA parabener bör undvikas annars blir mina barn sterila pga hormonrubbningar
PLASTER.
Farligt eller inte? Jag läser det finns 7 st olika plaster varav nr 3 och 6 anses superfarliga samt en övrigt grupp nr 7 som också ska undvikas. Mina vänner säger släng alla plaster med dessa nummer. Jag ringer IKEA för att fråga om varför deras köksredskap är nr 7 och de säger att denna plast är ok för de har ej tillsat Bisphenol A i den och då är plast från grupp 7 säker. Jag ringer även en leksakstillverkare som jag köpt leksaksmat i plast av, han säger alla hans leksaker är ok och denna produkt i synnerhet är visserligen plast men intagen av BRIO och de har järnkoll. Han tycker larmen är överdrivna, att man ska tvätta sina produkter och undvika plast som har en "mjuk hinna", men i övrigt säger han det är värre med mobiler
STRÅLNING
Farligt eller inte? Forskningen säger den ej är farlig, men många motstridiga rapporter kommer. Mina vänner vars pappa jobbar på Eriksson säger att mobilen inte får komma i nårheten av bebisen.
KÖTT
Farligt eller inte? Alla äter det, men mina vänner säger den tvättas med klor och ska undvikas. Ät vegetariskt eller KRAVmärkt eller ekologiskt istället. Jag har inte råd med ekologiskt kött säger jag. Prioritera säger de. Jag tycker det är för dyrt. Men hur farliga är egentligen mamma scans köttbullar eller en varm korv?
FRUKT
Farligt eller inte? Naturskyddsföreningen säger köp ekologiskt. Men jag läser rapporter om att ekologiskt väldigt sällan är nyttigare för människan, endast för naturen.. Även om det är besprutat så går väldigt lite över in i frukten och halterna är obefintliga. Tittar man på näringsämnen finns det ingen skillnad säger de forskningsrapporter jag hittat. Men intuitivt känns det ju som obesprutat är bättre
SOCKER
Farligt eller inte? Jag själv är sockerberoende och försöker sluta. Försöker ge barnen så lite som möjligt, men tycker samtidigt man måste unna sig livets goda. Mina vänner säger socker ger cancer och är skyldig till ungefär ALL skit som finns. Man ska äta kokossocker, och sånt istället. Hur strikt ska man vara? Barnens pappa köpte Lingongrova igår och jag ser sirap är andra ingrediensen på brödet. Jag slänge Safari-yoghurten och barnen grät i en timme... Får man ge appelmos på gröten?
Ja, ni ser... HJÄLP MIG HITTA LAGOM?!