• Pompidus

Hjälp! Råd och tips från erfarna mammor!

Hej!
    Har en tjej på 6 månader. Hon har alltid sovit dåligt men nu är det extremt. Hon lägger sig trött vid sju på kvällen och vaknar sedan mellan 1-2 timmar under hela natten och vill ha en liten "slurk" ammar henne. Detta har blivit en dålig vana. Så när hon vakarna får hon bröstet och vi sover vidare. Men det kan ju bli ca 5-7 amningar per natt. Är det någon som känner igen sig eller har tips och råd!? Hon tar lite napp men blir arg och skriker när hon inte får sin vana trogen en liten skvätt mat. GÄSP!!

• Svar på tråden Hjälp! Råd och tips från erfarna mammor!
  • Mymla

Mina har vaknat och velat bli ammade var annan till var tredje timma varje natt ända tills jag slutat amma. Skitjobbigt men vad gör man? Vill barnet ha mat så vill det. Under några dygn skrev jag ner varje amning och nu när jag kollar på hur ofta det var fattar jag varför jag var så trött och irriterad hela dagarna !

• Venne

Känner igen det ja. Samsover ni? Det räddade mig. Behövde öppna ett öga lite halvt och sen somna om igen med dottern vid bröstet.

• Flickan och kråkan

Andra levnadshalvåret brukar vara värst ur sömnsynpunkt. Min lilla trea har sovit jättebra sedan han föddes. Nu har han blivit 5 månader och jag är glad om han sover en timme i stöten. Mina tidigare barn har sovit som krattor under hela separationsfasen (5/6 månader till cirka 10 månader). Jag slutade nattamma mina första två när de var runt 8 månader. De vaknade precis lika mycket (inte en matfråga) men nöjde sig oftast efter det med att man höll om dem. 

• Grynet86

Jag helammade min son också när han var mindre (är nu 3 år). Känner igen mig i det du skriver då vi gick igenom precis samma sak på nätterna här hemma. Pratade med min bvc sköterska om det och hon gav mig tipset att ge ersättning sista målet varje kväll innan läggdags för att barnen står sig längre på det. Jag helammade ju annars men just sista målet varje kväll hjälpte faktiskt min son att sova längre på nätterna då han blev mätt. Sen vaknade han bara någon gång/natt och ville ha bröstet. Istället för varannan timme som han gjorde innan. Det är heller inte skadligt att ge flaskan ett mål om dagen trots att man annars ger bröstet. Bara ett litet tips som jag fick i samma situation. Hoppas det löser sig för er också, finns inget som tär så på en som förälder som att man inte får sova. Skäms

• isolande

Jag är av den mer brutala skolan och har gjort som så med mina:

småsnutt nattetid= inget alternativ. Man får ett skrovmål gröt innan läggdags och ersättning vid 04 om man verkligen inte kan somna om. Har de ätit bara 40-60 ml några 4-mål så är de inte hungriga= bort med det målet oxå.

Skriker de och inte vill somna om? Sitta bredvid och klappa eller sjunga/trösta tills de somnar om. Jag har varit envisare än dem, tagit 3-4 nätter, sen sov de.

Första slutade amma nattetid vid 4 månader, andra vid ganska exakt 8 månader.

Som sagt, jag gjorde såhär, delvis för att jag är extremt dålig på att somna om. Jag sov i princip inte alls då de ammade nattetid, därför var vi tvungna att göra något drastiskt. Funkar säkert inte för alla.

Svar på tråden Hjälp! Råd och tips från erfarna mammor!