• Anonym (Hjälp)

Delad vårdnad

Behöver råd hur jag ska gå vidare eller om någon annan har vart i samma situation som mig, och kan hjälpa mig.

Jag och mitt ex separerade 2011 på sommaren väldigt hastigt, och jag flyttade tillbaka till den stad där jag hade min bror och svägerska och mina närmaste vänner, för jag kände ingen i den staden pappan bodde i. 
    Vi började med varannan vecka med byte på söndagar. Och vi hade 2 olika dagis till sonen och de har funkat jätte bra

Vi har haft en tvist i 2 år och han tilldelades boendet och vi har gemensam vårdnad, och jag fick varannan helg. Dom ansåg att jag flyttade från staden att de va oansvarigt från min sida men jag kände ingen i den staden och va rädd att han skulle misshandla mig igen, 
    Börjad leta efter lägenhet i staden där dom bodde efter jag fick domen och har nu flyttat tillbaka, men jag gjorde det för min sons skull och vill ha tillbaka varannan vecka och mitt ex är absolut inte beredd på att ge mig det
    .
    Har pratat med han och han e villig att ge mig några extra dagar med att bara träffas några timmar. Men jag vill ha tillbaka varannan vecka hur ska jag gå tillväga för att få det.
    Offrade allt i min förra stad för att få min son mer  

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • Anonym (p)

Om han vägrar gå med på en ändring så är din enda chans att lämna in en stämning. Däremot undrar jag om det verkligen är lämpligt för barnet att det blir ännu en ändring?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (p) skrev 2013-11-24 22:52:08 följande:
    Om han vägrar gå med på en ändring så är din enda chans att lämna in en stämning. Däremot undrar jag om det verkligen är lämpligt för barnet att det blir ännu en ändring?

Fick ju hem polisanmälan som jag gjorde på han där jag hade med alla vittnen och grannar som styrker min berättelse, men fick polisanmälan hem efter rättegången, 
    Jag vill ju inte ge upp om min son, för min son anpassade sig verkligen bra när vi hade varannan vecka och anpassade sig riktigt bra när vi     hade 2 dagis till han, för jag vil inte att min son ska känna att jag övergivit han.
  • Anonym (p)
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-11-24 23:00:50 följande:
    Blev han fälld?

Jag förstår att du vill finnas för honom men fundera över om ännu en tvist är bästa lösningen.
  • ZsaZsa

Vad är bäst för ert barn? Det är vad du ska börja tänka på och inte vad du känner är bäst för dig eller vad du vill. Barn behöver stabilitet och trygghet. Hittills verkar ert barn mest ha kastats mellan olika lösningar på grund av dina beslut, så det är inte så konstigt om pappan håller emot. Pappan ger dig och sonen en möjlighet att träffas mer och på sikt kan ett annat upplägg bli aktuellt, men skynda långsamt och tänk på ditt barn i första hand nu, inte dig själv.

• Anonym (Hjälp)
    ZsaZsa skrev 2013-11-25 10:28:40 följande:
    Vad är bäst för ert barn? Det är vad du ska börja tänka på och inte vad du känner är bäst för dig eller vad du vill. Barn behöver stabilitet och trygghet. Hittills verkar ert barn mest ha kastats mellan olika lösningar på grund av dina beslut, så det är inte så konstigt om pappan håller emot. Pappan ger dig och sonen en möjlighet att träffas mer och på sikt kan ett annat upplägg bli aktuellt, men skynda långsamt och tänk på ditt barn i första hand nu, inte dig själv.

Jag flyttade pga att jag inte hade någonstans att ta vägen i den staden och ville absolut inte åka hem igen efter det han gjorde framför vårat gemensam barn.
    Och den lösningen blev att jag flyttade tillbaka till den stad ja kom ifrån för jag kände ingen i den staden där pappan bodde. hade jag haft nån jag kände så hade jag flyttat in dit.
    Och jag vet och hört att hans nuvarande gör allt hemma det är hon som går upp nattar mm, han e knappt delaktig, bara när hans nuvarande jobbar så tar han ansvaret.
    Och klart jag tänker på min sons bästa tänker alltid i första hand på han, har offrat mycket för han och det skulle jag göra igen. och flyttade tillbaka till staden nu när jag fick lgh. och jag hade ju inte flyttat om jag tänkte på mig själv.
    Vill min son det bästa.  

• ZsaZsa

Hur länge stannade du i staden du flyttade tillbaka till när ni separerade?

Det är illa med bråk och våld förstås, men hur relevant är det nu?

Det du har hört om hur de har det hemma är bara snack, inte fakta. Vad spelar det för övrigt för roll i det här sammanhanget?

Varför är det bäst för ditt barn att återgå till varannan vecka snarast? Ser du några andra lösningar?

Svar på tråden Delad vårdnad