Kunskaper i 2:an?
Hej Jag blir ibland orolig för att mitt barn som går i 2:an inte får den utbildning man har rätt till. Svårt för mig som förälder att veta vad de ska kunna i 2:an. Är det någon som vet?
Hej Jag blir ibland orolig för att mitt barn som går i 2:an inte får den utbildning man har rätt till. Svårt för mig som förälder att veta vad de ska kunna i 2:an. Är det någon som vet?
Är det något speciellt ämne du tänker på? Du kan ju alltid kolla på kursplanerna i Lgr11, där finns uppnåendemål för åk 3 i alla ämnen. Mao borde en del av de målen tas upp i åk 2.
Oavsett vad barnet kan och vad som står i kursplanen borde väl alla ha rätt att i undervisningen lära sig nya saker och utvecklas. Har man rätt till det om man redan uppfyller målen?
I Sverige behöver man inte kunna så mycket i 2 an. Titta på nationella prov i matte i 3an. Det motsvarar det de gör i Singapore i Kindergarten ungefär.
Skolan ger inte utmaningar till barn som lär sig snabbare. Det räknar inte jag med i alla fall. Det som står i skollagen tolkas godtyckligt.