• Marham

Kunskaper i 2:an?

Hej Jag blir ibland orolig för att mitt barn som går i 2:an inte får den utbildning man har rätt till. Svårt för mig som förälder att veta vad de ska kunna i 2:an. Är det någon som vet?

• Svar på tråden Kunskaper i 2:an?
  • Punkster

Är det något speciellt ämne du tänker på? Du kan ju alltid kolla på kursplanerna i Lgr11, där finns uppnåendemål för åk 3 i alla ämnen. Mao borde en del av de målen tas upp i åk 2. 

• Noran

Oavsett vad barnet kan och vad som står i kursplanen borde väl alla ha rätt att i undervisningen lära sig nya saker och utvecklas. Har man rätt till det om man redan uppfyller målen?

• augustisten
    Noran skrev 2013-11-24 22:26:22 följande:
    Oavsett vad barnet kan och vad som står i kursplanen borde väl alla ha rätt att i undervisningen lära sig nya saker och utvecklas. Har man rätt till det om man redan uppfyller målen?

Ja, skollagen är tydlig med att alla barn har rätt att utvecklas utifrån sina förutsättningar.
  • caliningrad

I Sverige behöver man inte kunna så mycket i 2 an. Titta på nationella prov i matte i 3an. Det motsvarar det de gör i Singapore i Kindergarten ungefär. 

• chobokid

Skolan ger inte utmaningar till barn som lär sig snabbare. Det räknar inte jag med i alla fall. Det som står i skollagen tolkas godtyckligt.

Svar på tråden Kunskaper i 2:an?