• Cherry Cupcake

Ska starta enskild firma - hur lär jag mig bokföring och annat man måste kunna?

Jag ska starta en enskild firma. Tillverka saker och sälja på en kompis hemsida.
    Vad måste jag kunna rent administrativt och vart lär jag mig det?
    Är det något mer än bokföring man måste kunna.. hur ska jag deklarera?

• Svar på tråden Ska starta enskild firma - hur lär jag mig bokföring och annat man måste kunna?
  • puss

skaffa en revisor. och registrera firma och f-skatt. det är allt.

*puss puss puss puss*
  • jannej
    Cherry Cupcake skrev 2013-11-23 19:54:35 följande:
    Jag ska starta en enskild firma. Tillverka saker och sälja på en kompis hemsida.
    Vad måste jag kunna rent administrativt och vart lär jag mig det?
    Är det något mer än bokföring man måste kunna.. hur ska jag deklarera?
    Du behöver köpa ett bokföringsprogram. Fråga en revisor vilket program som är lämpligt för din verksamhet.
    Själv använder jag ett program från visma.se
  • puss
    jannej skrev 2013-11-23 19:59:49 följande:
    Du behöver köpa ett bokföringsprogram. Fråga en revisor vilket program som är lämpligt för din verksamhet.
    Själv använder jag ett program från visma.se

det behöver man inte alls.
    *puss puss puss puss*
  • Cherry Cupcake

alltså jag kan inte betala en revisor för det ska vara i extremt liten skala. till att börja med iaf.
    men jag måste ju kunna bokföra själv. utan program. 

• Susanne 456

Skaffa revisor för att starta egen firma är en stor kostnad när du kan vända dig till en Redovisningskonsult,
    skillnad är flera 100 kr i timpris och är i ditt fall troligtvis mer lönsamt.
    Jobbar i dag som redovisningskonsult så skicka mig meddelande privat så kan du få lite tips.

• Mymla

Starta hobbyverksamhet istället? fördelen är att bokföringen är mycket enklare, nackdelen är att du kan dra av mindre vid inköp av saker till verksamheten.

• jannej
    Mymla skrev 2013-11-23 20:13:58 följande:
    Starta hobbyverksamhet istället? fördelen är att bokföringen är mycket enklare, nackdelen är att du kan dra av mindre vid inköp av saker till verksamheten.
    Är huvudsyftet att tjäna pengar är det svårt  att hävda hobby
  • Cherry Cupcake
    Mymla skrev 2013-11-23 20:13:58 följande:
    mja jag har ju vinstsyfte och varaktigt så det passar bättre som enskild firma.
  • Fjärilslarv

gå en bokföringskurs på komvux? eller ännu bättre, utbilda dig till ekonomiassistent på komvux, en termin så får du med företagsekonomin också.

• Mymla

Om du skaffar EF så deklarerar du och gör inbetalningar varje eller var tredje månad. Det kan du göra via Skatteverkets hemsida. Sen är det jättebra med ett bokföringsprogram, det blir så mycket lättare. Det finns gratis bokföringsprogram som är helt okej om man har liten verksamhet. Och så måste du skaffa redovisningskonsult eller själv lära dig bokföring med kassa, konto, debet och kredit. Hålla reda på alla kvitton och helst öppna ett separat bankkonto för verksamheten. Lära dig skriva korrekta fakturor och fakturapåminnelser. Om du är lite byråkratiskt lagd är det rätt kul. Men det tar tid. Jag ägnade en dag i veckan åt bara pappersarbete innan jag skaffade revisor.

• Tuvis0806

Vänd dig till skatteverket...de har ibland utbildningar som är gratis...sen vet jag att skatteverket gärna åker ut till nystartade företag och visar vad man ska tänka på. Jag rekommenderar att skaffa ngn sorts redovisningsprogram...finns både gratisprogram och sådana som kostar...själv tycker jag visma tillhör de bästa....det första du behöver göra är att registra firman hos skatteverket så bolaget blir momsregistrerat och så du får en fskatt sedel. Du har ingen vän som kan redovisning och som kan visa hur du kommer igång...?! Lycka till

• Computerworld

Det är inte svårt med bokföring. Debit/kredit och en enkel kontoplan. 

Kurs på Skatteverket. Bra broschyrer.

Skaffa Visma eEkonomi för en dryg hundralapp i månaden.

Man behöver ingen hjälp alls om man är normalbegåvad eller däröver, varken praktiskt eller juridiskt. 

• Cherry Cupcake
    Computerworld skrev 2013-11-24 02:08:14 följande:
    Det är inte svårt med bokföring. Debit/kredit och en enkel kontoplan. 

Kurs på Skatteverket. Bra broschyrer.

Skaffa Visma eEkonomi för en dryg hundralapp i månaden.

Man behöver ingen hjälp alls om man är normalbegåvad eller däröver, varken praktiskt eller juridiskt. 
    Skönt att höra!
Svar på tråden Ska starta enskild firma - hur lär jag mig bokföring och annat man måste kunna?