• Linnez

Hur går det till när man donerar ägg?

Jag funderar på det här med äggdonation. Ni som donerat eller tagit emot kan ni berätta hur det går till?
    Vilka regler finns det, kan man donera till vem man vill eller åker det i en bank? åldersgräns, hur många gånger kan man göra det? Får man betat för det?
    Hört om män i London som nästan försörjt sig på detta under studenttiden, gått dit en gång i veckan.

• Svar på tråden Hur går det till när man donerar ägg?
  • Jag är bara jag

Åldersgränsen är 35 tror jag,kanske 34. Fullt frisk till kropp och själ,villig att ta emot ett barn som uppsöker en om 18 år vilket är fullt möjligt i Sverige. Betalt får man,dock inte mer än 3000:- tror jag överallt utom skåne där de betalar 10000:- om jag minns rätt.
    Äggdonatorer behövs verkligen så kontakta närmsta IVF-klinik för rådgivning och anmäl intresse! Glad

• Linnez

Är det åldersgränsen? så om man är 24 och har hur många ägg som helst som är hur befruktningsbara som helst så får man inte donera?

• Löparnörden

Kan bidra lite med min kunskap som nybliven mamma till en liten äggdonationstjej. Medicinering för dig som donator har jag inte så stor kunskap men dina ägg delas lika mellan två mottagarpar och det enda du får veta om mottagarparen är om dina ägg lett till graviditet och sedan resulterat i en bebis, inget annat. Det enda vi som mottagare får veta om dig är ålder, det får vi endast veta om det blir en graviditet. Som andra skrivit måste du vara fullt frisk, det finns en övre åldersgräns och du måste vara beredd på att barnet har rätt att veta din identitet när han/hon blir vuxen om han/hon vill det.

Du ska veta att du gör en god gärning, kommer alltid vara evigt tacksam till vår donator som gjort det möjligt att få vår lilla tjej, annars hade vi inte haft henne idag. Din hjälp behövs verkligen för det är ont om donatorer och väntetiderna är långa.

• Linnez
    Löparnörden skrev 2013-11-23 11:34:36 följande:
    Kan bidra lite med min kunskap som nybliven mamma till en liten äggdonationstjej. Medicinering för dig som donator har jag inte så stor kunskap men dina ägg delas lika mellan två mottagarpar och det enda du får veta om mottagarparen är om dina ägg lett till graviditet och sedan resulterat i en bebis, inget annat. Det enda vi som mottagare får veta om dig är ålder, det får vi endast veta om det blir en graviditet. Som andra skrivit måste du vara fullt frisk, det finns en övre åldersgräns och du måste vara beredd på att barnet har rätt att veta din identitet när han/hon blir vuxen om han/hon vill det.

Du ska veta att du gör en god gärning, kommer alltid vara evigt tacksam till vår donator som gjort det möjligt att få vår lilla tjej, annars hade vi inte haft henne idag. Din hjälp behövs verkligen för det är ont om donatorer och väntetiderna är långa.
    Hmm, förstår, men får ni inte ens veta om det tex är en mörk kvinnas ägg? 
    Jag har sett att det finns typ "kataloger" när man ska välja sperma, vilket är lite konstigt i sig, men utbudet är väl större.

Vet du vart man kan läsa på om detta? äggdonationen alltså 
  • Löparnörden
    Linnez skrev 2013-11-23 20:47:18 följande:
    Hmm, förstår, men får ni inte ens veta om det tex är en mörk kvinnas ägg? 
    Jag har sett att det finns typ "kataloger" när man ska välja sperma, vilket är lite konstigt i sig, men utbudet är väl större.

Vet du vart man kan läsa på om detta? äggdonationen alltså 

Fertilitetskliniken matchar donatorn mot den motagande kvinnan i form av ögon & hårfärg och kroppsbyggnad så gott det går så att barnet ska bli så lik mamman som det bara går. Jag som är kort och mörkhårig skulle aldrig matchas mot en blond amazon:) På privata kliniker utomlands har man mycket mer att säga till om vad gäller val av donator, där finns det "kataloger" men inte i Sverige där vi som mottagare inte har något att säga till om vid val av donator. Allt sköts av fertilitetskliniken.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Aggdonation/

http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Reproduktionsmedicin/Aggdonator/

Här har du två nyttiga länkar där du kan klicka dig vidare för mer information.
    Ett annat tips är att ta kontakt med fertilitetsavdelningen vid ditt närmaste Universitetssjuk,
    då kan du få svar på allt du undrar över, eller gå in på ditt landstings/universitetssjukhus hemsida och sök på äggdonation så får du veta vad som gäller just i ditt län. Din hjälp är guld värd för alla oss som inte kan få barn naturligt.

• Linnez
    Löparnörden skrev 2013-11-23 21:40:43 följande:

Fertilitetskliniken matchar donatorn mot den motagande kvinnan i form av ögon & hårfärg och kroppsbyggnad så gott det går så att barnet ska bli så lik mamman som det bara går. Jag som är kort och mörkhårig skulle aldrig matchas mot en blond amazon:) På privata kliniker utomlands har man mycket mer att säga till om vad gäller val av donator, där finns det "kataloger" men inte i Sverige där vi som mottagare inte har något att säga till om vid val av donator. Allt sköts av fertilitetskliniken.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlin.../

www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--e.../

Här har du två nyttiga länkar där du kan klicka dig vidare för mer information.
    Ett annat tips är att ta kontakt med fertilitetsavdelningen vid ditt närmaste Universitetssjuk,
    då kan du få svar på allt du undrar över, eller gå in på ditt landstings/universitetssjukhus hemsida och sök på äggdonation så får du veta vad som gäller just i ditt län. Din hjälp är guld värd för alla oss som inte kan få barn naturligt.

Ska göra det. Är gravid själv just nu så inte aktuellt föns barnet i magen kommer ut. Men eftersom jag inte ska ha fler på många år så tänkte jag att då kan jag donera dem som jag inte kommer använda, har funderat på att donera i några år nu så känner att det är på tiden å kolla upp att jag får :) och när isf. Mina ägg är som spermamagneter så något efterlängtat barn skulle jag kunna bistå med till er kvinnor som inte har haft samma tur som mig. 
  • Löparnörden
    Linnez skrev 2013-11-24 09:18:12 följande:
    Ska göra det. Är gravid själv just nu så inte aktuellt föns barnet i magen kommer ut. Men eftersom jag inte ska ha fler på många år så tänkte jag att då kan jag donera dem som jag inte kommer använda, har funderat på att donera i några år nu så känner att det är på tiden å kolla upp att jag får :) och när isf. Mina ägg är som spermamagneter så något efterlängtat barn skulle jag kunna bistå med till er kvinnor som inte har haft samma tur som mig. 
    Åh grattis och lycka till. Att vara gravid och få vårat efterlängtade barn är det största jag upplevt i livet och det är tack vare så godsinnade kvinnor som dig som jag fått möjligheten att uppleva det.
Svar på tråden Hur går det till när man donerar ägg?