• Anonym (fundersam78)

Hur snabbt negativt på test efter missfall vecka 5

Hej!

Hoppas ni som fått tidiga missfall vill svara eller tänka till kring min fundering. Testade positivt ett par dagar före beräknad mens (stark omdelebart utslag). Han vara "gravid" 6-7 dagar och precis gå in i v.5 när jag började blöda. Blödde rikligt i en vecka. Tog ett test idag och de var fortfarande starkt positivt. Är inte det lite märkligt? Borde det inte sjunka och åtminståne bli svagare?

Hur lång tid har det tagit för er innan hormonerna varit ur kroppen vid tidigt missfall? För inte är det möjligt att jag fortfarande är gravid efter en veckas riklig blödning? (blod inga klumpar dock)? 

• Svar på tråden Hur snabbt negativt på test efter missfall vecka 5
  • Anonym (E)

Jag fick negativt test ett par dagar efter att blödningen startat... Är du säker på art det var ett missfall? Man kan ju blöda, men ändå behålla graviditeten! Lycka till!

• Anonym (fundersam78)
    Anonym (E) skrev 2013-11-22 13:07:55 följande:
    Jag fick negativt test ett par dagar efter att blödningen startat... Är du säker på art det var ett missfall? Man kan ju blöda, men ändå behålla graviditeten! Lycka till!
    Nej jag är inte säker men tror det. Blödde väldigt rikligt och hade ont. Inga klumpar men det är ju inte så mycket i v.5 liksom.. går inte att kolla med ultraljud heller eftersom det är så tidigt att det inte finns hjärtslag säger dom.. :-/ 
  • Anonym (E)
    Anonym (fundersam78) skrev 2013-11-22 13:09:00 följande:
    Nej jag är inte säker men tror det. Blödde väldigt rikligt och hade ont. Inga klumpar men det är ju inte så mycket i v.5 liksom.. går inte att kolla med ultraljud heller eftersom det är så tidigt att det inte finns hjärtslag säger dom.. :-/ 
    Det är nog lite olika från olika landsting.. Jag fick komma på UL efter missfallet... De kan ju se om det finns ett ägg som fäst eller inte...
  • umm abdilleh

Jqg fick neg samma dag blödning började men annars kan test visa positivt upp till nio veckor efter missfall

• Anonym (fundersam78)
    umm abdilleh skrev 2013-11-22 14:51:05 följande:
    Jqg fick neg samma dag blödning började men annars kan test visa positivt upp till nio veckor efter missfall
    Även när det är så tidigt som v.5?
  • umm abdilleh
    Anonym (fundersam78) skrev 2013-11-22 16:50:35 följande:
    Även när det är så tidigt som v.5?

Ja..en vän till mig fick missfall tidigt och gjorde skrapning. Hon gjorde test ett tag efteråt. Det visade oxå positivt.
  • Kirsten

Jag fick missfall i vecka 5+2, det tog cirka en vecka innan gravtestet var blankt. Hoppas det inte va mf för dig!:)

• Anonym (Lissy)

Jag fick missfall i V 7 och fick negativt nu en vecka efter att blödningen börjat. Tydligen hade dock missfallet börjat tidigare så mina hcg var superlåga redan dagen efter enligt blodprovet så det är inte osannolikt att jag jade fått neg tidigare (fick gravid 1-2 V samma dag som jag blödde)

• Anonym (fundersam78)

Tack alla ni som svarat. Blödde 5 dagar men inga hinnor eller klupar, bara blod. Som en riklig mens. Testar fortfarande starkt positivt. Väldigt märkligt tycker jag. Ska testa igen om en vecka och är det fortfarande positivt då ska jag kontakta gyn och se om jag kan få komma på ultraljud, de borde då kunna se hjärtslag om det mot förmodan inte skulle vara ett missfall.. 

• freakofnature
    Anonym (fundersam78) skrev 2013-11-25 14:08:15 följande:
    Tack alla ni som svarat. Blödde 5 dagar men inga hinnor eller klupar, bara blod. Som en riklig mens. Testar fortfarande starkt positivt. Väldigt märkligt tycker jag. Ska testa igen om en vecka och är det fortfarande positivt då ska jag kontakta gyn och se om jag kan få komma på ultraljud, de borde då kunna se hjärtslag om det mot förmodan inte skulle vara ett missfall.. 

Hur har det gått för dig ts?
  • Anonym (Mrsb)

Jag fick missfall i vecka 8+0. Blödde i fyra dagar till efter det och det tog en vecka till innan testet visade negativt.

• Anonym (hcg)

Beroende på när missfallet startat sjunker hcg i olika takt. Hos vissa kan en blödning uppstå ganska lång tid efter själva missfallet och då är det troligt att hcg sjunkit en hel del innan missfallet visar sig som en blödning, och hcg  visar sig därför negativt snarare än om missfallet och blödningen sker ungefär samtidigt.

Hcg kan sjunka saktare om man har fått ett sk missed abortion, då fostret (eller embryot) fortfarande är kvar inuti livmodern, men inte är vitalt. Det kan ju också vara så att man gått längre in i graviditeten än man trott och ju fler veckor som går desto längre tid tar det för hcg att sjunka. Dock troligtvis inte längre tid än två månader. 

Är det innan vecka sju är det svårt att urskilja hjärtslag vid ett ultraljud, det kan däremot urskiljas eventuella "rester" av en graviditet. Har man rester kvar av en graviditet kan det vara så att man väntar till nästa menstruation bara då man blöder ut resterna likt vanlig mens. Har man en konstant blödning och urskiljer rester av en graviditet vid ett ultraljud kan man få tabletter som stöter ut dessa rester eftersom det inte är bra att blöda "hur länge som helst" och speciellt inte rikligt. 

Är man osäker på om missfallet är komplett, alltså att allt har kommit ut, söker man till en gynekologisk mottagning. Man behöver inte söka akut (onödigt långa väntetider och dyrare) om man inte får kraftig smärta, stor blödning el dyl. Vid osäkerhet  om blödningen är stor eller dylikt, ring gynakuten (finns på huddinge sjukhus och danderyds sjukhus - öppet dygnet runt), de kan ge dig råd bättre än de på 1177.

Blödningar i tidig graviditet är vanligt och ibland vet man inte vad de står för. Det behöver inte alltid vara missfall. Vid osäkerhet, ring en gynekologisk mottagning.

• Anonym (S)

Fick missfall v 6+0 och testade negativt dagen efter blödningen. Hade digitalt från CB. Även om jag förstod att det var missfall redan när jag fick fruktansvärd smärta i magen och blödningar var det ändå så hemskt att få det bekräftat. Jag blödde mest klart blod först dagarna, sedan mer uppblandat med flytningar, brunt blod och svart koagulerat.

Svar på tråden Hur snabbt negativt på test efter missfall vecka 5