• Anonym (Ts)

Spermiedonation?

Någon som vet hur lång tid kön är på för spermiedonation? Hur går allt till ? Tack!

• Svar på tråden Spermiedonation?
  • Anonym (Ts)

Ingen alls?

• sina

Det beror på var du bor och huruvida du är singel, i ett homoförhållande eller ett heteroförhållande. Fråga din husläkare vart du ska vända dig.

• PiOmiO

oj det blev fel.
    Vi har 1,5 -2 års väntetid och då tillhör vi Sahlgrenska. Sjukt lång väntan. vilket landsting tillhör ni?

www.piomio.blogg.se Life is not fair; get used to it.
  • Cassidy

Vi fick vänta i två år på Sahlgrenska. Sen tog det ett drygt halvår innan plus.

• Anonym (Väntan)

Har också hört 1,5-2 år, till skillnad mott att åka till Danmark där det inte är någon kö alls.
    Som ja förstår är det väldigt enkelt där. Har du koll på din ägglossning så krävs i stort sätt bara prover (hemifrån) som visar att du är frisk och sen ett "informationsmöte" på telefon/skype eller på plats och sen är de bara ringa och åka ner vid ägglossning, oavsett vilken dag på året de är 365 dagar per år.
    Kostnaden är inte heller stor, ca 5-6000kr.

Apropå Sverige eller Danmark. Är det någon som har några bra skäl till att vänta 2 år och göra de i Sverige istället för att åka till Danmark?
    I Danmark kan man dessutom välja öppen eller stängd donator vilket inte går i Sverige, om man nu vill ha de valet.

• Cassidy

I Sverige är det gratis och alla bor ju inte så att de kan dra iväg till Danmark hur lätt som helst Glad

• Anonym (Väntan)
    Cassidy skrev 2014-01-03 09:29:35 följande:
    I Sverige är det gratis och alla bor ju inte så att de kan dra iväg till Danmark hur lätt som helst Glad
    De är ju sant.
    Men även om man skulle bo i tex Norrland skulle de kanske vara värt ett försök eller två för att slippa vänta 2 år, även om det inte är helt gratis. Men de är ju upp till var och en hur gärna man vill ha barn och hur snabbt, och sen är de bara att prioritera anser jag.

• PiOmiO
    Anonym (Väntan) skrev 2014-01-03 00:18:41 följande:
    Har också hört 1,5-2 år, till skillnad mott att åka till Danmark där det inte är någon kö alls.
    Som ja förstår är det väldigt enkelt där. Har du koll på din ägglossning så krävs i stort sätt bara prover (hemifrån) som visar att du är frisk och sen ett "informationsmöte" på telefon/skype eller på plats och sen är de bara ringa och åka ner vid ägglossning, oavsett vilken dag på året de är 365 dagar per år.
    Kostnaden är inte heller stor, ca 5-6000kr.

Apropå Sverige eller Danmark. Är det någon som har några bra skäl till att vänta 2 år och göra de i Sverige istället för att åka till Danmark?
    I Danmark kan man dessutom välja öppen eller stängd donator vilket inte går i Sverige, om man nu vill ha de valet.
     Har varit i danmark för insemination 5gånger under det gångna året... toppen chanser men negativt varje gång. har betalt 60-70000 någonstans där. Nu måste vi vänta resten i sverige eftersom det tydligen inte fungerar med insemination.

I sverige får vi IVF direkt (eftersom jag redan gjort IVF där och de vet hur jag svarar på behandlingen samt vilka doser som krävs, då Vi gjorde IVF eftersom de tidigare har funnit enstaka spermier hos min man via biopsi, men när det väl kom till äggplocksdagen fanns det inga spermier att tillgå, liksom helt steril... Alla mina 7ägg som plcokats ut, kasserades.)
    Life is not fair; get used to it.
  • Anonym (Väntan)
    PiOmiO skrev 2014-01-11 11:58:19 följande:
     Har varit i danmark för insemination 5gånger under det gångna året... toppen chanser men negativt varje gång. har betalt 60-70000 någonstans där. Nu måste vi vänta resten i sverige eftersom det tydligen inte fungerar med insemination.

I sverige får vi IVF direkt (eftersom jag redan gjort IVF där och de vet hur jag svarar på behandlingen samt vilka doser som krävs, då Vi gjorde IVF eftersom de tidigare har funnit enstaka spermier hos min man via biopsi, men när det väl kom till äggplocksdagen fanns det inga spermier att tillgå, liksom helt steril... Alla mina 7ägg som plcokats ut, kasserades.)
    OJ 60-70000!? Men hur mycket har du betalt för varje gång? Låter ju jättemycket.
    Tråkigt att de inte lyckats.
  • Anonym (Vems)
    PiOmiO skrev 2014-01-11 11:58:19 följande:

Förstår inte riktigt. Är du singel och köpte donerad sperma som inte funkade? Låter osannolikt.

Om du har en man, då testar de mannens spermier i förväg för att veta kvaliten.
    Är du singel så testar IVFkliniken den donerade sperman innan de påbörjar befruktningen. Skulle den mot förmodan inte hålla tillräcklig hög kvalite (det ska vara toppkvalite när man köper donerad sperma) så tar de en annan sperma.

Så vilken klinik slarvar så här?
  • Cassidy

Det handlar väl inte om slarv!?

Chansen att bli gravid vid varje insemination är (efter vad jag hört av min överläkare på Sahlgrenska) ca 5-15%!
    Det är ju inte så enkelt som att åka till Danmark på rätt dag, spruta in lite spermier och sedan åka hem o börja handla bebiskläder.
    Vi lyckades på femte försöket och då har jag inga som helst 'fel' eller problem. 

• Anonym (Vems)
    Cassidy skrev 2014-02-01 11:41:31 följande:
    Det handlar väl inte om slarv!?

Chansen att bli gravid vid varje insemination är (efter vad jag hört av min överläkare på Sahlgrenska) ca 5-15%!
    Det är ju inte så enkelt som att åka till Danmark på rätt dag, spruta in lite spermier och sedan åka hem o börja handla bebiskläder.
    Vi lyckades på femte försöket och då har jag inga som helst 'fel' eller problem. 
    Om det är mitt inlägg du syftar på så verkar du ha missförstått.

Det mest grundläggande jag beskriv IVF och du jämför med insemination.

Men fortfarande om en klinik som utför insemination eller IVF inte först kollar att donerad (köpt!!!) sperma inte håller god eller mycket god kvalite. Ja då är det slarv av dem eller så håller kliniken inte måttet. Därför frågade jag vilken klinik detta var. Det får nämligen inte till så och ska inte göra det.

Jag håller med dig. Alltför många tror att det räcker att åka en gång till Danmark för en insemination. Att det endast skulle vara 5-15% chans till graviditet stämmer väl inte riktigt. Här måste man jämföra med kvinnans ålder. En tjej under 25år behöver kanske 3-4 försök. Medan någon närmare 40 inte alls säkert blir gravid på 12 försök. Inga garantier finns ju öht.
  • Anonym (Väntan)

Ni som åkt utomlands (tex Danmark) vart i Sverige har ni åkt ifrån och hur har ni tagit er till kliniken (tåg, bil osv)?
    Hur har en inseminationsdag sett ut? :)

• Anonym (Vems)

Hur dagen ser ut beror lite på din ålder.

Är du äldre så ska du dit snabbt. Dvs när du får glad gubbe på kvällen innan läggdags så ska du vara i på klinken på morgonen. På kvällen bokar du då första morgonflyg eller sätter dig och kör eller tar nattåg etc. Beror ju helt på var du bor.

Beroende på hur villig du är att chansa. Tåg kan ju bli förenat etc.

Du kommer till exempel till Köpenhamn och har kanske fått tid kl 9. Då är det lite brådis. Du är på kliniken kanske max 1 timme. Sedan beror ju det på hur du väljer att åka hem hur dan ser ut.

Sök färdmedel i för väg så du vet när det väl gäller.

Lycka till

• Anonym (Väntan)
    Anonym (Vems) skrev 2014-02-03 23:32:04 följande:
    Hur dagen ser ut beror lite på din ålder.

Är du äldre så ska du dit snabbt. Dvs när du får glad gubbe på kvällen innan läggdags så ska du vara i på klinken på morgonen. På kvällen bokar du då första morgonflyg eller sätter dig och kör eller tar nattåg etc. Beror ju helt på var du bor.

Beroende på hur villig du är att chansa. Tåg kan ju bli förenat etc.

Du kommer till exempel till Köpenhamn och har kanske fått tid kl 9. Då är det lite brådis. Du är på kliniken kanske max 1 timme. Sedan beror ju det på hur du väljer att åka hem hur dan ser ut.

Sök färdmedel i för väg så du vet när det väl gäller.

Lycka till
    Men enligt ägglossningstesterna ska ju dom tas på morgonen... Är 30år.
    Dum fråga kanske, men kollar dom när man kommer på plats så att man har ägglossning innan själva inseminationen eller är de bara upp till de test man själv tagit?
    Vi planerar att åka bil. Vi bor på landet i Mellansverige och har ganska långt att åka men de tar även flera timmar att ta sig till flygplats och att byta flera tåg innan man kommer dit man ska. När på dygnet vi måste åka spelar ingen roll utan vi bränner ner direkt när vi måste.
    Men får man glad gubbe på morgonen så borde de väl va ok att komma närmare kvällen innan stängning?
    Ska ju så klart prata om allt med kliniken sen men vill ändå höra om lite erfarenheter här också.
  • Anonym (Vems)

Har du pratat med någon klinik? I så fall kommer de berätta för dig hur ofta du ska ta testen och när du ska komma.

Testen används nog 99% av de som sexar hemma och det är stor skillnad mot en stycken insemination som kommer kosta er upp mot 10 000kr (inkl resa). Då vill man nog göra det på bästa sätt. Speciellt när de flesta i din ålder behöver göra flera inseminationer.

Lycka till.

• Anonym (Väntan)
    Anonym (Vems) skrev 2014-02-06 07:51:13 följande:
    Har du pratat med någon klinik? I så fall kommer de berätta för dig hur ofta du ska ta testen och när du ska komma.

Testen används nog 99% av de som sexar hemma och det är stor skillnad mot en stycken insemination som kommer kosta er upp mot 10 000kr (inkl resa). Då vill man nog göra det på bästa sätt. Speciellt när de flesta i din ålder behöver göra flera inseminationer.

Lycka till.
    Nej vi har inte valt klinik ännu.
    Ja vi kommer ju att använda de test som rekommenderas för att öka chanserna.
    5-6000kr är väl vad de kommer att kosta på plats i Danmark ca och resa, ev boende osv.
  • PiOmiO
    Anonym (Vems) skrev 2014-02-01 07:36:58 följande:
    Förstår inte riktigt. Är du singel och köpte donerad sperma som inte funkade? Låter osannolikt.

Om du har en man, då testar de mannens spermier i förväg för att veta kvaliten.

Är du singel så testar IVFkliniken den donerade sperman innan de påbörjar befruktningen. Skulle den mot förmodan inte hålla tillräcklig hög kvalite (det ska vara toppkvalite när man köper donerad sperma) så tar de en annan sperma.

Så vilken klinik slarvar så här?

Hej

Har inte varit inne på länge.. min klinik slarvade inte, spermierna hade toppkvalitet. nej jag är inte singel..har en man, som dessvärre är steril. I sverige är det lång väntetid så vi provade danmark, men det är ju uppenbart inte så lätt att bara "skaffa" barn. Jag har lite PCO men regelbunden ägglossning och inga andra fel.

Jag vet mycket väl hur IVF går till eftersom vi gjorde detta innan de upptäckte att mannen var helt steril.
    Life is not fair; get used to it. www.piomio.bloggg.se
Svar på tråden Spermiedonation?