• Colourfulrainbow

Hur ska jag kunna använda jeansen? De är helt styva

Var på semester i England, och köpte ett par mörkblåa jeans. De såg helt normala ut när jag köpte dem. Sen tvättade jag dem... Helt styva, känns obehagliga att ha på. Tvättade dem igen. Och igen. Två sista gångerna med en massa sköljmedel. Hjälper inte. Vad ska jag göra? Ska jag torktumla dem? Vet inte ens om de tål det.

• Svar på tråden Hur ska jag kunna använda jeansen? De är helt styva
  • Khaleesi

Nej nej och nej!
    Man ska inte tvätta jeans, om man verkligen måste så på låg värme/kort program med en liten skvätt flytande tvättmedel.
    Sköljmedel och för hög temperatur förstör/torkar ut elastanet, vilket får jeansen att kännas stela.
    Tyvärr får du nog bita ihop och gå in dom eller slänga och ha lärt dig nåt till nästa par :)

• Larvig
    Khaleesi skrev 2013-11-22 01:12:11 följande:
    Nej nej och nej!
    Man ska inte tvätta jeans, om man verkligen måste så på låg värme/kort program med en liten skvätt flytande tvättmedel.
    Sköljmedel och för hög temperatur förstör/torkar ut elastanet, vilket får jeansen att kännas stela.
    Tyvärr får du nog bita ihop och gå in dom eller slänga och ha lärt dig nåt till nästa par :)
    Hua! Klart man tvättar jeans ordentligt med tanke på alla mögelgifter och färgämnen och annat skit som jeans dränks i.
  • Severus

Aldrig sköljmedel till jeans. Speciellt inte om det är stretch. Då sabbar man dem

JC gör inte reklamation av jeans som folk sköljmedlat sönder. De får in såna varje vecka där folk klagar att tyget blivit knöligt och fult

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Khaleesi

Jag tvättar i princip aldrig mina jeans, blir kanske enkelt två gånger om året. Ingen fara alls :) De blir mjukare, skönare och snyggare.

• Colourfulrainbow

Jag tvättar alltid kläderna innan jag använder dem första gången. Speciellt jeans innehåller mycket kemikalier. Det stod till och med en lapp på jeansen att de kan färga av sig på ljusa textilier innan man tvättat dem, och jag ville inte riskera något. Jag tvättar aldrig jeans, eller andra mörka plagg med sköljmedel, men jag var tvungen att prova på något för att få jeansen mjukare.

• Fia 28
    Khaleesi skrev 2013-11-22 10:02:45 följande:
    Jag tvättar i princip aldrig mina jeans, blir kanske enkelt två gånger om året. Ingen fara alls :) De blir mjukare, skönare och snyggare.
    Luktar de inte skunk om du nästan aldrig tvättar dem?
    Colourfulrainbow skrev 2013-11-22 11:46:45 följande:

Jag tvättar alltid kläderna innan jag använder dem första gången. Speciellt jeans innehåller mycket kemikalier. Det stod till och med en lapp på jeansen att de kan färga av sig på ljusa textilier innan man tvättat dem, och jag ville inte riskera något. Jag tvättar aldrig jeans, eller andra mörka plagg med sköljmedel, men jag var tvungen att prova på något för att få jeansen mjukare.

Tvättade du dem för varmt då? Eller så kanske det bara var dåligt kvalitet.

• Colourfulrainbow
    Fia 28 skrev 2013-11-22 14:41:55 följande:
    Luktar de inte skunk om du nästan aldrig tvättar dem?

Tvättade du dem för varmt då? Eller så kanske det bara var dåligt kvalitet.

Nja, 40 grader. Är det för varmt? Ska prova 30 grader. Inte sämre kvalitet än jeansen på H&M eller KappAhl.
Svar på tråden Hur ska jag kunna använda jeansen? De är helt styva