• Anonym (johanna)

Dumt att dricka själv hemma?

Visste inte vart jag skulle lägga tråden.. men... tycker ni det är fel/dumt att sitta hemma och dricka? Man måste väl inte ut på fest eller träffa folk bara för att dricka?
    Jag och min sambo brukar köpa hem dricka och sen sitter vi och dricker hemma framför tv:n , jag gör de mest för jag gillar känslan man får när man blir full, glömma allt jobbigt, komma bort från verkligheten och för engångsskull bli glad!
    Vi träffar nästan aldrig folk så vi har typ inga att dricka med...
    Men vad spelar de för roll egentligen om vi blir fulla en gång i veckan hemma själva istället än en gång i veckan på en fest bland folk?  Någon sa att det var alkoholist varning, men det tycker jag inte alls.. vad tycker ni? 

• Svar på tråden Dumt att dricka själv hemma?
  • Caroline017

Det vore väldigt konstigt om det vore så att man enbart skulle behöva dricka på restaurang eller nattklubbar; så det är självklart man kan dricka hemma.
    Jag kan ta 1- 2 glas vin hemma en fredagskväll men jag stannar dock där, ser inte anledningen att dricka för mycket men ser inte något fel i att ta något glas vin.
    Däremot när du säger att du dricker för att bli full, att glömma och för att bli glad då skulle jag nog säga att du börjat vandra på en rätt farligt väg.
    Att överhuvudtaget dricka för att bli full och dricka för att glömma saker låter inte sunt, jag skulle om jag vore du försöka ändra mitt beteende, sluta dricka eller om det inte hjälper söka hjälp. 

• Anonym (varning)

Lite varningsklockor ringer hos mig. Inte för att ni dricker hemma, utan för att du dricker för att "för en gångs skull bli glad". Att använda alkohol på det viset är riskabelt.

• Anonym (johanna)
    Anonym (varning) skrev 2013-11-21 17:00:46 följande:
    Lite varningsklockor ringer hos mig. Inte för att ni dricker hemma, utan för att du dricker för att "för en gångs skull bli glad". Att använda alkohol på det viset är riskabelt.
    Men alla dricker väl för att bli mer glad,pigg och pratglad? Jag menade inte att jag aldrig är glad annars, men man blir ju aldrig så glad och skrattig som när man är full :P
  • Anonym (tjejen)

Jag brukar göra samma sak med min sambo då och då, fast ibland är vi på restaurang, ibland hemma. Brukar bli roligare sex då också. Men en gång i veckan tycker jag är lite mycket att bli full alltså, om ni blir rejält fulla. Varannan-var tredje låter mer normalt. Däremot att dricka och bli lite salongsberusad en gång i veckan tycker jag är okej.

• Anonym (tjejen)
    Anonym (johanna) skrev 2013-11-21 17:03:51 följande:
    Men alla dricker väl för att bli mer glad,pigg och pratglad? Jag menade inte att jag aldrig är glad annars, men man blir ju aldrig så glad och skrattig som när man är full :P
    Jag dricker av samma anledning som du :-P
  • Caroline017
    Nej alla dricker inte för att bli pigg och pratglad, kanske om du är på en fest men är du hemma så bör det inte vara en anledning till att du dricker.
    Jag tycker det låter ganska allvarligt på din beskrivning och det låter nästan på dig som att du själv inser det... 
  • Caroline017

Har ni barn så måste jag säga att då är det ALDRIG okej att bli full...då tycker jag inte tillfället spelar någon som helst roll heller.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag håller med "varning" här ovan, det är inte situationen som är problematisk utan anledningen. Att dricka för att "glömma allt jobbigt, komma bort från verkligheten och för engångsskull bli glad" är ett riskbeteende.

Nej, jag säger inte att TS är eller kommer bli alkoholist utan just att denna orsak till att dricka är just ett riskbeteende som i samband med andra faktorer kan leda till alkoholproblem. Notera kan.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Hmm)

Jag avskyr att dricka bland andra människor.

Idag är jag nykter, men när jag drack drack jag antingen när jag var ensam eller bara med min partner.

Jag gillade också känslan av att bara vara och liksom bli mjuk i hela kroppen. Slapp tänka på all skit. Efter ett tag utvecklades det dock till alkoholproblem, men innan dess såg (eller ser) jag inget problem med att dricka själv.

Alla omkring mig tyckte jag var sorglig, men jag tyckte (och tycker) att de var (är) sorgliga eftersom de måste dricka tillsammans med andra människor för att kunna ha kul och släppa loss... 

• Anonym (johanna)
    Anonym (Hmm) skrev 2013-11-21 17:17:39 följande:
    Jag avskyr att dricka bland andra människor.

Idag är jag nykter, men när jag drack drack jag antingen när jag var ensam eller bara med min partner.

Jag gillade också känslan av att bara vara och liksom bli mjuk i hela kroppen. Slapp tänka på all skit. Efter ett tag utvecklades det dock till alkoholproblem, men innan dess såg (eller ser) jag inget problem med att dricka själv.

Alla omkring mig tyckte jag var sorglig, men jag tyckte (och tycker) att de var (är) sorgliga eftersom de måste dricka tillsammans med andra människor för att kunna ha kul och släppa loss... 
    Skönt att jag inte är ensam om att tycka så! Tråkigt att du fick alkoholproblem..

Men håller man sig till att dricka max 1 gång i veckan så är de väl inga problem? det är väl värre om man börjar dricka 2 gånger i veckan eller 3.. kanske 4 och tillslut alla dagar i veckan. DÅ är man ju alkoholist.
    Men visst är de skönt att dricka själv! Man slipper ju råka ut för misshandel, våldtäkter m.m :P 
  • Anonym (Kia)

Inte jag. Jag dricker vin för att det är gott. Lite vin till helgen och maten/osten/godiset eller vad jag nu stoppar i mig. Öl tycker jag inte är gott så det dricker jag inte. Jag kan för övrigt vara lika glad utan alkohol. Är ofta chaufför när vi är flera som går ut och då har jag lika kul som när jag dricker. Men mår betydligt bättre dagen efter. Det som jag upplever som lite jobbigt när jag är nykter kan eventuellt vara att man är mer observant och ser folk som beter sig illa. De ser jag inte när jag är berusad. Go tunnelseende!
  • Anonym (skål)

Jag avskyr att dricka med folk, det blir i regel tjafs, folk livar upp sig och verkligen lever in sig i diverse diskussioner, ute är det högt musik så man blir bara stressad till att dricka mer.

Nej, poppa en kall jävel hemma, eller tre i lugn och ro vid datorn, det är nice.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (johanna) skrev 2013-11-21 17:24:14 följande:
    Skönt att jag inte är ensam om att tycka så! Tråkigt att du fick alkoholproblem..

Men håller man sig till att dricka max 1 gång i veckan så är de väl inga problem? det är väl värre om man börjar dricka 2 gånger i veckan eller 3.. kanske 4 och tillslut alla dagar i veckan. DÅ är man ju alkoholist.
    Men visst är de skönt att dricka själv! Man slipper ju råka ut för misshandel, våldtäkter m.m :P 
    Jo, måste säga detsamma. Svårt att hitta andra som också gillar att dricka i sin ensamhet, haha.

Själv tycker jag väl att det är okej om man dricker kanske varannan vecka, som max. När jag drack som mest drack jag 4-5 gånger i veckan. Efter det trappade jag ned till 2 gånger i månaden, 1 gång i månaden och sen en gång i halvåret (då kände jag att jag lika gärna kunde bli helt nykter).
  • Caroline017

Sånt där tycker jag inte riktigt du ska fråga andra för det är väldigt individuellt, alla är vi olika och vi tål olika mycket...
    Vissa personer kan inte hålla sig till 1 glas utan har man en flaska måste man dricka upp hela, har man en bag in box så dricker man upp hela den istället för att ta något glas.
    Vissa kan ha mycket vin hemma utan att dricka så sånt är individuellt, men alltid när man "måste" dricka och ser det som en nödvändig grej och något man inte kan vara utan där på helgen...då skulle ett alarm gå igång hos mig iaf. 
  • Fjonkis

Jag gillar inte att gå ut och festa, hatar krogen. För ett par år sedan när jag var singel så älskade jag att sitta hemma helt ensam och dricka vin direkt ur flaskan på fredagar (inte varje fredag), lyssnade på hög musik och rökte cigaretter också haha. Blev absolut full men inte så jag inte kunde stå.
    Jag tycker inte det är konstigt att sitta hemma och dricka så länge man sköter sitt jobb, inte dricker för att 'fly' eller att man har barn.  Jag älskade att göra det.

• Anonym

De flesta våldtäkter sker i i hemmiljö av någon man känner så jag hänger inte riktigt med på hur du argumenterar...
Svar på tråden Dumt att dricka själv hemma?