Finns många olika sorter, alla har olika för- och nackdelar...
Allt-i-ett: enkla att använda. Ofta dock lång torktid
Pocket: enkla att använda, skillnaden mot allt-i-ett är att pocketblöjan har en ficka där du stoppar i 1-2 absorberande inlägg beroende på hur mycket barnet kissar. Torkar ofta väldigt snabbt.
Formsydda blöjor: Frottéblöja (eller något annat material som suger mycket) som inte har något tätskikt. Brukar ta lång tid att torka, men å andra sidan går de ofta att torktumla på låg värme. Dessa kan du inte använda ensamt, utan du behöver sk blöjbyxor till som är vattentäta. Finns av PUL, som är laminerad polyester, eller av ull. Ull andas bäst men kräver lite skötsel får att hålla tätt.
Vikblöjor: Billigast, men varje blöja måste vikas så det är lite mer tidskrävande.
Själv tycker jag inte så mycket om allt-i-ett blöjor som har "flärpar" som man lägger på plats i blöjan. Tycker bäst om pocket och formsydd+ullbyxor. En favorit av de formsydda som passar bra för nydödda eftersom den inte är så tjock är Alvehamns bambublöja.
En sak du måste välja är om du vill ha fleece (syntet) eller naturmaterial på insidan. Fleece känns torrt när barnet har kissat, vilket naturmaterial inte gör.
Mitt favoritmärke på pocket är Fuzzibunz. Finns att köpa på tex www.babyrino.se
Det bästa råd jag kan ge är egentligen att köpa en av lite olika och testa. Det du tror att du kommer att gilla behöver inte vara det som du i slutändan föredrar