• Anonym (sorgsen)

Tal till "mormor"

Min "mormor" dog för ett litet tag sedan och jag har blivit till frågad om jag vill säga något, och har skrivit i hop ett litet "tal" som jag skulle vilja ha lite feedback på.

(läses mot deltagarna)
    I dag begraver vi en människa att beundra, en människa full av kärlek, omtanke, glädje och trivsamhet. Jag är stolt över att få ha varit hennes barnbarn. Den rikedom som hennes närvaro i mitt liv har gett mig är ovärderlig. Mormor finns inte längre ibland oss, men hon lever vidare i våra hjärtan. Hon lever vidare i uttryck, ord och tankesätt. Hon lever vidare i maträtter och samhörighet. Hon lever vidare i trivsamhet, i hem som står öppna och i skratt som delas.

(läses mot kistan)

Jag ska bevara somrarna, alla blommor som var så mycket vackrare och mer växtkraftiga i dina rabatter, förväntningarna inför sommarloven som var så mycket starkare i din närhet och de där sommargardinerna som var så luftiga och ljusa.

Mormor, jag kommer att sakna dig. Livet kommer inte att vara sig likt nu när du inte längre finns bland oss. För sådan är döden. Orättvis för oss som blir kvar, för oss som måste fortsätta våra liv utan dig. Det är klart att man blir arg. Fast vad har jag att vara arg över? Jag som har haft turen att vara barnbarn till den bästa mormor man kan tänka sig.

sedan kommer dödsannonsens dikt läsas av mig efteråt.
  • Svar på tråden Tal till "mormor"
  • Myling

Det är svårt att vara anhörig och framföra något under själva begravningsakten... Jag skulle inte klarat det tror jag! Men det var ett mycket fint tal!

• Taninen

Jättefint! Får mig att tänka på min älskade bortgångna farmor...

Starkt av dig att hålla tal på begravningen tycker jag!

• Anonym (:'-()

Så fint tal! Det märks att hon var en speciell person för dig!

Jag hade aldrig klarat att läsa något sådant. På min morfars begravning grät jag något enormt och kunde inte prata alls. Så hemskt när de lämnar oss!

• Anonym (sorgsen)

Lyckades faktiskt läsa alltihop. förvånade mig själv då jag inte hörde vad jag sa över mina egna hjärtslag i öronen och tårarna som rann. men alla uppskattade det ändå.

• Du MÅSTE ange en signatur

Jättefint! Jag gillar verkligen formuleringen "Hon lever vidare i maträtter...". Både vackert och träffsäkert. I den mån det är möjligt önskar jag en fin begravning så du kan gå vidare. 

Svar på tråden Tal till "mormor"