• Qetesh

Min dotter (15mån) har över 40 graders feber... Vad göra?

Hon har varit sjuk till och från i över en vacka, haft 38 grader till och från.

Idag gick hon från normal-38-över 40 på bara 1.5 timme
    Hon är jättedålig och vill inte äta eller dricka.
    På sjukan säger de bara att jag ska ge alvedon...

Vad göra???

• Svar på tråden Min dotter (15mån) har över 40 graders feber... Vad göra?
  • Gullregn

Säger de att du ska ge henne alvedon trots att hon har ÖVER 40 graders feber?! Åk in med henne!

• Qetesh

de sa att feber inte var farligt...

• kissemjao

Ge alvedon, håll svalt i rummet, och om hon är snorig så ge näsdroppar.
    Se till att hon kissar! (För att avgöra om hon vill torka ut). Försök att muta henne med dricka. Fresta gärna med saft eller nyponsoppa, för då får hon även i sig lite socker.
    Avvakta annars till i morgon.
    Håller febern i sig mer än tre dagar, så sök läkarvård.
    Det är allmäntillståndet som är viktigt när det gäller små barn och feber.
    Blir hon plötsligt slö och riktigt påverkad av sin feber så åk in!

Här är en länk jag fick tips om en gång:

barnochgraviditet.netdoktor.passagen.se/default.ns

• menta

feber är inte farligt det är precis som föregående säger allmäntilllståndet som är det viktiga. Och att hon får i sig vätska. Små barn kan ha ganska hög feber och det kan svänga fort i båda riktningarna.

• Qetesh

Men det här att hon varit sjuk i nästan två veckor och nu har hon skithög feber...

De sa att vi skulle komma in om allmänntillståndet inte blev bättre efter en halvtimme- hon är slö, jätteslö

• smurf mamma

men det är väl inget att fundera över, åk in så dom får titta på henne med en gång! Lycka till!

• asaA

Hej!
    Hög feber hos små barn är väldigt vanligt, deras temperaturcentra är inte riktigt moget. Min dotter får alltid över 40 graders feber när hon är sjuk. Som tidigare inlägg skriver så är det allmäntillståndet som avgör. Ett barn som har 40 graders feber kan verka ganska "borta" ger man då panodil och barnet fortfarande är lika "borta" så bör man ringa in. Hoppas hon kryar på sig!

• carina68

När min son hade 40,5 (10 mån) i feber rekomenderade dr att jag skulle ge honom ipren istället. Det fungerade mkt bättre men vi skulle ge ipren varannan gång och tex alvedon varannan..... Skulle han inte bli bättre på 1 dygn skulle vi åka in med honom.
    Tycker du ska känna efter själv hur du vill göra med ditt barn. Du känner ju barnet bäst..
    Lycka till och hoppas hon snart blir frisk

• Lucky

Har hört att om man har gett alvedon pga ett tag kanske det inte tar ner sån hög feber och då kan man ge ipren istället!
    Men åk in om det inte känns bra tycker jag! Eller ring sjukvårdsrådgivningen igen!

Svar på tråden Min dotter (15mån) har över 40 graders feber... Vad göra?