• Anonym (Norge)

Gemensam vårdnad, flytta till Norge med barn?

Hej. Jag har ett barn som snart fyller fem. Barnets far & jag skiljdes när hen var sex månader. Jag har alltid haft barnet boende hos mig. Fadern har aldrig intresserat sig för barnet, har under något års tid haft varannan helg, en önskan från mig. Ville att mitt barn skulle ha en bra kontakt med fadern. Jag fick lämna & hämta för att deras umgänge skulle bli av. Till och från avbokade han helgerna. När barnet väl va med fadern, spenderade dem helgen på hans arbetsplats. Barnet ville tillslut inte åka till fadern mer och i april skrev fadern att han inte hade råd att ha barnet hos sig. Jag slutade kontakta honom efter det, väntade på att han själv skulle kontakta när han ville ha umgänge igen. Det har han ej gjort. Mitt barn har nu min sambo som fadersfigur, vilket glädjer mig. Problemet är nu att jag studerar och blir klar med mina studier i december, har efter det inget arbete och min sambo är arbetslös. Vi har båda blivit erbjudna arbete och boende i Norge och vi vill gärna flytta för att få ekonomi och för att kunna leva. Fadern har vi inte hört av på 7 månader. Men hur löser vi detta? Har jag rätt att flytta? Vill inte göra något som jag inte är säker på. Får ont i magen av att tänka på detta. Någon som har kunskap om detta?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, flytta till Norge med barn?
  • Anonym (Z)

Klart du har rätt att flytta men du har ingen rätt att flytta ungen om pappan inte skriver på pappret, skriver han inte på så får du enl lag inte flytta umgen in i grannlägenheten. Visst kan du flytta endå men drar pappan dig till tingsrätten så är det vanligaste att pappan får boendet och ev enskild vårdnad då man har samarbetsproblem om man tar och flyttar ungen utan medgivande

• Anonym (Norge)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-20 18:45:17 följande:
    Klart du har rätt att flytta men du har ingen rätt att flytta ungen om pappan inte skriver på pappret, skriver han inte på så får du enl lag inte flytta umgen in i grannlägenheten. Visst kan du flytta endå men drar pappan dig till tingsrätten så är det vanligaste att pappan får boendet och ev enskild vårdnad då man har samarbetsproblem om man tar och flyttar ungen utan medgivande

Jag har flyttat med mitt barn 2 ggr förut, först till en annan lägenhet fast samma stad och sedan flyttade jag till en annan stad. Han vägrade skriva på papperna båda gångerna, men jag flyttade ändå. Skatteverket gjorde en utredning och folkbokförde barnet hos mig. Men klart det är annat med ett annat land. Men vi måste ju kunna få till det på något sätt. Han ska ju inte kunna styra över vårat liv, speciellt inte när han inte vill ha kontakt med barnet. Att den gemensamma vårdnaden ska ställa till det så mycket :/
  • Anonym (?)

Hur gammalt barn handlar det om och har ni gemensam vårdnad?

• Anonym (Norge)
    Anonym (?) skrev 2013-11-20 18:54:11 följande:
    Hur gammalt barn handlar det om och har ni gemensam vårdnad?

Barnet fyller snart fem och ja, gemensam vårdnad, vilket är det som krånglar till det :/
  • Tow2Mater

Varfor tror du han kommer vägra skriva på flyttpapper? Har du frågat honom? Verkar ju inte som Han kommer vilja strida for enskild vårdnad och boende.

• Anonym (Norge)
    Tow2Mater skrev 2013-11-20 19:04:23 följande:
    Varfor tror du han kommer vägra skriva på flyttpapper? Har du frågat honom? Verkar ju inte som Han kommer vilja strida for enskild vårdnad och boende.

För att han har vägrat skrivit under alla andra papper som gäller vårt barn. Tex flytt och när barnet skulle börja på dagis.
  • Anonym (Norge)

Ingen som vet?

• Kjell2
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-20 19:49:05 följande:
    Ingen som vet?
    Så länge han gör ingenting är det mest trassligt. Problemet uppstår om han plötsligt börjar säga ifrån, tex genom att dra allt till domstol. Då kan det blir rejält bökigt innan allt har landat
  • Anonym (Z)
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-20 18:54:01 följande:
    Jag har flyttat med mitt barn 2 ggr förut, först till en annan lägenhet fast samma stad och sedan flyttade jag till en annan stad. Han vägrade skriva på papperna båda gångerna, men jag flyttade ändå. Skatteverket gjorde en utredning och folkbokförde barnet hos mig. Men klart det är annat med ett annat land. Men vi måste ju kunna få till det på något sätt. Han ska ju inte kunna styra över vårat liv, speciellt inte när han inte vill ha kontakt med barnet. Att den gemensamma vårdnaden ska ställa till det så mycket :/

Var skatteverket folkbokför ungen har inte med saken att göra det rivs enkelt upp om han vaknar till och drar det till tingsrätten. Han styr inte över era liv men har är med och styr över ert gemensamma barns liv det är skilda saker!
  • Tulpanen89

Ska försöka komma ihåg allt.
    Men väljer ni att flytta och ta med er barnet så kommer skatteverket skicka papper till fadern på att han ska skriva under eller kontakta skatteverket.
    Dom skickar ut ca 2 brev.
    Hör han inte av sig till dom så skrevs barnet över till er. Vill han överklaga så kommer skatteverket göra en utredning.
    I den utredningen kommer förskola/skola spela stor roll. Umgänget vilket innebär att dom kollar vart barnet bor mest hos.
    Ungefär så går de till.
    Har varit med om detta. Och detta är vad jag minns.

Mitt tips är att innan ni flyttar att ni har klart förskolan/skolan Så barnet har ett i Norge.

Svar på tråden Gemensam vårdnad, flytta till Norge med barn?