Hjälp! Beräkning för att ta över stort huslån vid skilsmässa
Maken och jag köpte för ett år sedan ett hus för 3,6 mkr. Vi lånade 2,8 mkr och hade en kontantinsats på 900 tkr. Driftskostnaden är på ca 2500 kr/mån.
När jag gjorde en enkel värdering av huset på Värdeguiden.se idag så får jag uppgift om att huset ev. kan vara värt 3,8 mkr i dagsläget dvs 200 tkr mer än när vi köpte det. Om jag förstått saken rätt skulle det betyda att jag behöver ge maken del av värdeökningen men jag får också ett högre värde på huset vilket tydligen ska gynna mig då det betyder att min lånedel procentuellt blir lägre. Stämmer detta?
Övrigt intressant info:
Gemensamt sparande ca 300 tkr
Maken har studielån på ca 150 tkr som togs INNAN vi blev sambos. Ska dessa räknas in på något sätt och i såna fall varför? Jag har också studier i bagaget men fixade det med sparade pengar innan maken dök upp.
Inga övriga lån
2 barn 10 och 8 år
Har en inkomst på ca 40 tkr (brutto)
Finns det överhuvudtaget nån chans för mig att ta över lånet eller är det kört för att man är ensamstående? OM det går måste man ta ett nytt lån med sämre villkor eller övertar man makens del plus utökar det som behövs med samma villkor som tidigare? Om topplånet är 15% borde jag väl i alla fall slippa den delen. Räknar man bort kostnader som tillkommit vid en försäljning såsom mäklararvode, städning mm?
Jag hoppas att någon med insikt har bra svar.