• Anonym (Ekonomisk)

Hjälp! Beräkning för att ta över stort huslån vid skilsmässa

Maken och jag köpte för ett år sedan ett hus för 3,6 mkr. Vi lånade 2,8 mkr och hade en kontantinsats på 900 tkr. Driftskostnaden är på ca 2500 kr/mån.

När jag gjorde en enkel värdering av huset på Värdeguiden.se idag så får jag uppgift om att huset ev. kan vara värt 3,8 mkr i dagsläget dvs 200 tkr mer än när vi köpte det. Om jag förstått saken rätt skulle det betyda att jag behöver ge maken del av värdeökningen men jag får också ett högre värde på huset vilket tydligen ska gynna mig då det betyder att min lånedel procentuellt blir lägre. Stämmer detta?

Övrigt intressant info:
    Gemensamt sparande ca 300 tkr
    Maken har studielån på ca 150 tkr som togs INNAN vi blev sambos. Ska dessa räknas in på något sätt och i såna fall varför? Jag har också studier i bagaget men fixade det med sparade pengar innan maken dök upp. 
    Inga övriga lån
    2 barn 10 och 8 år
    Har en inkomst på ca 40 tkr (brutto)

Finns det överhuvudtaget nån chans för mig att ta över lånet eller är det kört för att man är ensamstående? OM det går måste man ta ett nytt lån med sämre villkor eller övertar man makens del plus utökar det som behövs med samma villkor som tidigare? Om topplånet är 15% borde jag väl i alla fall slippa den delen. Räknar man bort kostnader som tillkommit vid en försäljning såsom mäklararvode, städning mm?

Jag hoppas att någon med insikt har bra svar.

• Svar på tråden Hjälp! Beräkning för att ta över stort huslån vid skilsmässa
  • ardath bey

Du får tänka i två steg.
    Först ska det ske en bodelning där det avgörs om  någon av er ska föra över något värde till den andra.

I ert fall, baserat på dina uppgifter blir det såhär: (värde på hus ska reduceras med latent skatt och mäklararvode när man räknar ut värdet). Jag antar att mäklararvodet ligger på 3%.

Skulle ni sälja huset skulle det bli en vinst på 200 tkr.  Det blir ett mäklararvode på 3% av 3,8 mkr = 114 tkr. Kvar att skatta på är 86 tkr, skatten blir 22% dvs 19 tkr. Netto skulle ert hus värderas till 3,8 mkr - 114 tkr - 19 tkr = 3667 tkr. Sen finns det lån på 2800 tkr.

Det du bidrar med till bodelningen är halva värdet av huset, 1834 tkr.
    Halva gemensamma sparandet 150 tkr.

Dra av halva lånet på 1400 tkr så är din del 584 tkr.

För din man så ska studieskulder normalt räknas in i bodelningen.
    Hans del av boet är 584 - 150 = 434 tkr. 
    För att ni ska ha hälften var ska du föra över 75 tkr till honom. Om du tar över huset med lån och han får 75 tkr från din del av det gemensamma sparandet är bodelningen avklarad.

Det var steg 1.

Steg 2 är om du har råd att ta över hela huset.

Du ska alltså på din inkomst 40 tkr brutto ha råd med att betala ett lån på 2,8 mkr.
    Där får du fråga din bank om de är villiga att du blir ensam låntagare på lånet.
    Du kan också räkna med de kalkyler som finns på nätet om din inkomst räcker till lånet.   
    Steg 2 är om du har råd att ta över huset                   

• Anonym (Ekonomisk)
    ardath bey skrev 2013-11-21 09:19:08 följande:
    Du får tänka i två steg.
    Först ska det ske en bodelning där det avgörs om  någon av er ska föra över något värde till den andra.

I ert fall, baserat på dina uppgifter blir det såhär: (värde på hus ska reduceras med latent skatt och mäklararvode när man räknar ut värdet). Jag antar att mäklararvodet ligger på 3%.

Skulle ni sälja huset skulle det bli en vinst på 200 tkr.  Det blir ett mäklararvode på 3% av 3,8 mkr = 114 tkr. Kvar att skatta på är 86 tkr, skatten blir 22% dvs 19 tkr. Netto skulle ert hus värderas till 3,8 mkr - 114 tkr - 19 tkr = 3667 tkr. Sen finns det lån på 2800 tkr.

Det du bidrar med till bodelningen är halva värdet av huset, 1834 tkr.
    Halva gemensamma sparandet 150 tkr.

Dra av halva lånet på 1400 tkr så är din del 584 tkr.

Hans del av boet är 584 - 150 = 434 tkr. 
    För att ni ska ha hälften var ska du föra över 75 tkr till honom. Om du tar över huset med lån och han får 75 tkr från din del av det gemensamma sparandet är bodelningen avklarad.

Det var steg 1.

Steg 2 är om du har råd att ta över hela huset.

Du ska alltså på din inkomst 40 tkr brutto ha råd med att betala ett lån på 2,8 mkr.
    Där får du fråga din bank om de är villiga att du blir ensam låntagare på lånet.
    Du kan också räkna med de kalkyler som finns på nätet om din inkomst räcker till lånet.   
    Steg 2 är om du har råd att ta över huset                   

Tack så mycket för svaret. Var verkligen ingen lätt uträkning. Men en sak undrar jag om du tagit med eller om jag helt enkelt missat det nämligen att vi har lagt in en viss kontantinsats (900tkr) och den delen som är hans antar jag att jag måste lösa ut med lån så lånet borde kanske då hamna på 2,8 + 450 tkr (hans del av den tidigare kontantinsatsen)= 3,250 mkr. Eller tänker jag fel nu?
  • ardath bey
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2013-11-22 08:29:31 följande:
    Tack så mycket för svaret. Var verkligen ingen lätt uträkning. Men en sak undrar jag om du tagit med eller om jag helt enkelt missat det nämligen att vi har lagt in en viss kontantinsats (900tkr) och den delen som är hans antar jag att jag måste lösa ut med lån så lånet borde kanske då hamna på 2,8 + 450 tkr (hans del av den tidigare kontantinsatsen)= 3,250 mkr. Eller tänker jag fel nu?
    Förlåt, du tänker helt rätt. Jag glömde den biten,tur att jag inte är proffs som tar betalt

Värderingen av hans del av huset enligt vad jag skrev var 1834 tkr.   Det är vad han ska få i "lösen" om du tar över. Lånedelen är 1400 så du skiulle då ta över hans del av lånet och betala 434 ytterligare.
    (Du har skrivit att kontantinsatsen var 900 men jag får inte det att stämma om lånet är 2,8 mkr och huset köptes för 3,6 mkr).  
  • Anonym (Xx)

Ibland lånar man väl upp om man ska fixa något. TS har lånat 100' till på huset efter köpet?

TS har du egna sparpengar eller annat kapital för att lösa ut? Står i en liknande situation, jag skulle kunna lösa ut min partner med egna medel och ta över lånet som är på 2.7 mille. Men jag tvekar lite. Vi har ett nytt hus så det är väldigt låg uppvärmningskostnad, men att ha ett så högt lån själv känner jag mig lite tveksam till. Jag har 60' brutto men ändå. Tänk om räntan sticker...?

• Anonym (Ekonomisk)
    ardath bey skrev 2013-11-22 08:39:12 följande:
    Förlåt, du tänker helt rätt. Jag glömde den biten,tur att jag inte är proffs som tar betalt

Värderingen av hans del av huset enligt vad jag skrev var 1834 tkr.   Det är vad han ska få i "lösen" om du tar över. Lånedelen är 1400 så du skiulle då ta över hans del av lånet och betala 434 ytterligare.
    (Du har skrivit att kontantinsatsen var 900 men jag får inte det att stämma om lånet är 2,8 mkr och huset köptes för 3,6 mkr).  
    Du har helt rätt. Jag skrev fel. Lånet är på 2,7 mkr.  

• Anonym (Ekonomisk)
    Anonym (Xx) skrev 2013-11-22 09:00:13 följande:
    Ibland lånar man väl upp om man ska fixa något. TS har lånat 100' till på huset efter köpet?

TS har du egna sparpengar eller annat kapital för att lösa ut? Står i en liknande situation, jag skulle kunna lösa ut min partner med egna medel och ta över lånet som är på 2.7 mille. Men jag tvekar lite. Vi har ett nytt hus så det är väldigt låg uppvärmningskostnad, men att ha ett så högt lån själv känner jag mig lite tveksam till. Jag har 60' brutto men ändå. Tänk om räntan sticker...?
    I och med att vi är gifta än så länge är alla tillgångar i hushållet gemensamma. Har inga mer lån på huset än själva lånet för inköpet.

Om ditt nya hus är i ett attraktivt område så borde det väl inte vara några problem. Med tanke på ekonomin så lär det dröja LÄNGE innan räntan sticker någon annanstans är marginellt uppåt eller neråt.  
  • Anonym (Ekonomisk)
    ardath bey skrev 2013-11-21 09:19:08 följande:

Glömde fråga dig... Varför räknas hans privata studieskulder som togs innan vårt gemensamma hushåll bildades in i vår gemensamma ekonomi? Tyckte jag läste nånstans att just i det fallet tog man inte med dom.
  • ardath bey
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2013-11-22 12:09:45 följande:
    Glömde fråga dig... Varför räknas hans privata studieskulder som togs innan vårt gemensamma hushåll bildades in i vår gemensamma ekonomi? Tyckte jag läste nånstans att just i det fallet tog man inte med dom.

Det är en bra fråga men man kan väl säga att skuld som skuld, är det inte hänförligt till enskild egendom så ska det räknas med i bodelningen, det är huvudregeln.
     Sen finns vissa öppningar för jämkning men då ska det nog vara väldigt oskäligt om studieskulden ska undantas. Om studieskulden är väldigt stor t.ex. och den andre inte har någon studieskuld. Men 150 tkr är inte så mycket i studieskuld.

Här finns några bra svar:http://lawline.se/answers/689
    http://lawline.se/answers/2108

• ardath bey
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2013-11-22 12:02:25 följande:
    Du har helt rätt. Jag skrev fel. Lånet är på 2,7 mkr.  

OK. Då blir det ytterligare 50 tkr att lösa ut honom med.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2013-11-22 12:07:12 följande:
    Om ditt nya hus är i ett attraktivt område så borde det väl inte vara några problem. Med tanke på ekonomin så lär det dröja LÄNGE innan räntan sticker någon annanstans är marginellt uppåt eller neråt.  

Ja det ligger i ett bra område. Jag tänkte mer på att det är ett stort lån. Man ska ha råd att amortera och så vill man ju göra ngt annat än att bo. Har singlar verkligen så stora lån..?
  • ardath bey
    Anonym (Xx) skrev 2013-11-22 13:28:11 följande:

Ja det ligger i ett bra område. Jag tänkte mer på att det är ett stort lån. Man ska ha råd att amortera och så vill man ju göra ngt annat än att bo. Har singlar verkligen så stora lån..?

Din fråga är omöjlig att bevsra. Det är som att fråga - Har singlar verkligen så stora inkomster?
  • ardath bey
    ardath bey skrev 2013-11-22 13:37:35 följande:

Din fråga är omöjlig att bevsra. Det är som att fråga - Har singlar verkligen så stora inkomster?

Dumt uttryckt av mig. Det är snarare så att om du tar ett så stort lån, ja då har du ju ett så stor lån. Men det säger inte mycket.
    Det som är intressant för dig är - har jag en stabil inkomst? Är värdet på huset stabilt? klarar jag av att betala lånet med min inkomst? 
  • Anonym (Xx)
    ardath bey skrev 2013-11-22 13:39:43 följande:
    Dumt uttryckt av mig. Det är snarare så att om du tar ett så stort lån, ja då har du ju ett så stor lån. Men det säger inte mycket.

Det som är intressant för dig är - har jag en stabil inkomst? Är värdet på huset stabilt? klarar jag av att betala lånet med min inkomst? 

Jo det är såklart omöjligt att svara på... Jag har stabil inkomst, värdet är stabilt, jag klarar det. Frågan jag måste ställa mig är om jag vill lägga så mkt pengar bara på boende.

Sen tycker jag det är ett stort lån på en inkomst. Arbetslös lär jag inte bli men måste ju räkna på att man klarar en längre sjukskrivning, man kan ju faktiskt råka ut för en olycka. Jag tycker också att man ska amortera ordentligt på sina lån. Mycket att tänka på helt enkelt.
Svar på tråden Hjälp! Beräkning för att ta över stort huslån vid skilsmässa