• Anonym (bra?)

Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?

Trampin - Patti Smith (fin låt)

Angel - Jimi Hendrix (ego?)

Missisippi Blood - Lynyrd Skynyrd (beskriver mig ganska bra)

Bridge over troubled water - Simon and Garfunkel (fin)

Ett bloss för moster Lillie - Lena Nyman (beskriver mig rätt klockrent)

Dansa på min grav - Bo Kaspers (fin)

Non, je ne regrette rien - Edith Piaf (bra och sammanfattar mitt sinnestillstånd)

Sen funderar jag på att slänga in någon rätt opassande låt, typ Aint got no life. För skojs skull och det skulle vara typiskt mig så folk skulle bli lite lyckliga. Eller nåt. Plus att den passar hur jag ser på livet. 

Ja, nåt sånt. 
    Vad tycks? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-20 13:24
    Den heter ju Aint got no/I've got life. Typ.

• Svar på tråden Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?
  • Anonym (bra?)

Glömde The meaning of life med Monty Python! 

• LinneaAhtiii

Hej!

Till att börja med, jag tycker inte att du ska börja planera din begravning nu. Jag vet inte hur gammal du är, du behöver inte tala om det heller om du inte vill det. Men det resulterar till en risk för depression. Fokusera mer på de glada i livet och njut av dina sista år!

Kram på dig, från Linnea

• Anonym (L)

Tänk på med låtvalen att dina anhöriga troligtvis kommer bli ledsna i flera år, kanske för alltid, när de hör de här låtarna i andra sammanhang. Det är inte så troligt att folk kommer känna sig glada över glada sånger på en begravning, jag tror såna känslor ofta kommer lite senare, när man börjat hämta sig och tänka på vad man haft tillsammans och inte vad man har förlorat.

• Anonym (bra?)
    LinneaAhtiii skrev 2013-11-20 13:24:17 följande:
    Hej!
    Till att börja med, jag tycker inte att du ska börja planera din begravning nu. Jag vet inte hur gammal du är, du behöver inte tala om det heller om du inte vill det. Men det resulterar till en risk för depression. Fokusera mer på de glada i livet och njut av dina sista år!
    Kram på dig, från Linnea
    Fast jag kommer dö snart. Jag är sjuk och det är få förunnat att ha något att säga till om och jag vill att min begravning ska representera och sammanfatta vem jag är.Det här hjälper mig dessutom i mitt sorgearbete och ger mig chans att fatta att jag inte har lång tid kvar. Jag var jätteledsen tills jag började planera och jag lever som aldrig förr.
  • Errol Flynn
    http://www.fonus.se/vita-arkivet/

Jag kan tycka att det är bra att ha ett litet hum om hur man vill ha.
    Men TS, ska du ha alla dom där låtarna? Hur lång ska begravningen bli?
    Jag gillar Eva Cassidy- Fields of gold men jag kanske hinner ändra mig.
  • Anonym (bra?)
    Anonym (L) skrev 2013-11-20 13:28:31 följande:
    Tänk på med låtvalen att dina anhöriga troligtvis kommer bli ledsna i flera år, kanske för alltid, när de hör de här låtarna i andra sammanhang. Det är inte så troligt att folk kommer känna sig glada över glada sånger på en begravning, jag tror såna känslor ofta kommer lite senare, när man börjat hämta sig och tänka på vad man haft tillsammans och inte vad man har förlorat.
    Det är väl inte så glada låtar? Alla förutom en handlar om döden och livet på något sätt och jag vill inte ha nån dyster tillställning. Den enda som är rätt uppåt är Missisippi Blood men den låten är verkligen jag. Var på en kompis begravning och det var bara såna låtar som personen själv älskade, uppåt och glada och alla tyckte det var bra.
  • Kjell2
    Anonym (bra?) skrev 2013-11-20 13:32:09 följande:
    Fast jag kommer dö snart. Jag är sjuk och det är få förunnat att ha något att säga till om och jag vill att min begravning ska representera och sammanfatta vem jag är.Det här hjälper mig dessutom i mitt sorgearbete och ger mig chans att fatta att jag inte har lång tid kvar. Jag var jätteledsen tills jag började planera och jag lever som aldrig förr.

Tråkigt - beklagar.

Det är rätt mycket musik och risken finns att det blir en konsert, inte en begravning. Nu kommer bara musiken ta över 30 minuter De begravningar jag har varit på har max legat på tre musikstycken inklusive psalmer.
  • Anonym (bra?)
    Errol Flynn skrev 2013-11-20 13:33:58 följande:
    www.fonus.se/vita-arkivet/

Jag kan tycka att det är bra att ha ett litet hum om hur man vill ha.
    Men TS, ska du ha alla dom där låtarna? Hur lång ska begravningen bli?
    Jag gillar Eva Cassidy- Fields of gold men jag kanske hinner ändra mig.
    Jag ska ha några på själv begravningen, till bildspelet och när de ska lägga blommor på kistan och när det är slut och folk ska lämna lokalen. De andra ska jag ha på begravningsölen. 
  • Errol Flynn
    Anonym (bra?) skrev 2013-11-20 13:35:14 följande:
    Det är väl inte så glada låtar? Alla förutom en handlar om döden och livet på något sätt och jag vill inte ha nån dyster tillställning. Den enda som är rätt uppåt är Missisippi Blood men den låten är verkligen jag. Var på en kompis begravning och det var bara såna låtar som personen själv älskade, uppåt och glada och alla tyckte det var bra.

Mitt ex dog alldeles för ung av cancer och han ville inte ha en trist tillställning. Efter begravningen hade han sett till att hans favoritkrog bokades och det spelades glad musik och bjöds på mat och öppen bar. Det blev en ganska glad tillställning trots anledningen. Man kunde ändå skratta lite för det var så "han".
  • Anonym (bra?)
    Kjell2 skrev 2013-11-20 13:35:20 följande:

Tråkigt - beklagar.

Det är rätt mycket musik och risken finns att det blir en konsert, inte en begravning. Nu kommer bara musiken ta över 30 minuter De begravningar jag har varit på har max legat på tre musikstycken inklusive psalmer.
    Alltså, jag ska inte ha alla under själva begravningen, några ska vara efter. Ska inte ha några psalmer. 
Svar på tråden Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?