• FridaHall

Hur ofta matade ni era nyfödda? Var 3e eller 4e timme? Väckte ni dom på natten?

Har flaskmatat min son sedan födseln, han är idag 6 dagar gammal och äter idag 70ml NAN pro 1 var 3e timme då vi märker att han vill äta var 3e timme och därför har det blivit så. På BB fick vi "instruktioner" om att mata honom var 3e, 4e eller var 5e timme - beroende på vem vi pratade med.. Väldigt olika med andra ord. Enligt vissa var det i princip livsviktigt att följa exakt och enligt andra kunde man diffa lite utan problem (dvs ge var 3e timme för att sedan kanske ge han efter 4,5 timme om det inte verkade så att han vill ha innan.) Och även att vi skulle väcka honom på natten även om han sover som en stock. Hur har ni gjort? Vad har ni fått för rekommendationer?

Han föddes på BF och vägde 3770gram så han är inte prematur eller underviktig.

• Svar på tråden Hur ofta matade ni era nyfödda? Var 3e eller 4e timme? Väckte ni dom på natten?
  • Annastalknapp

Ge han när han är hungrig oavsett om det gått 1 timme eller 4, och om han sover bra på natten och går upp som han ska så hade inte jag väckt honom. Är han hungrig så vaknar han ändå :)

• LillGris

Jag väckte mina barn var tredje timme första tiden tills de gått upp till födelsevikten igen, det tog väl tre-fyra dagar tror jag. Sen fick de mat när de var hungriga - ibland varje timme, ibland var fjärde. Dottern sov åtta timmar utan uppvak för mat när hon var typ 2 veckor, om det sa bvc bara "njut!". Går bebisen upp som den ska är det inte så noga med tider, men om man har ett barn som står stilla i vikten eller t om går ned får man vara lite mer uppmärksam och mata lite mer regelbundet.

• Bling1975

Jag matade min dotter när hon var hungrig, ibland med bara någon timmes mellanrum. men eftersom hon hade lite svårt att gå upp i vikt i början så väckte jag henne om det gick mer än 3 timmar tills hon var tillbaka på sin kurva. Vid drygt 3 månader sov hon 10 timmar på natten utan mat och åt ca var 3:e timma på dagen.

Alla barn är olika, försök hitta ditt barns rytm och var uppmärksam på om hans behov förändras över tid. Det bör alltid bli en liten liten skvätt kvar i flaskan. Suger de helt tomt är det dags att gå upp i mängd.

• EllisBell

Nyfödda bör matas när de är hungriga oavsett om det gått 15 min eller 5 timmar. De signalerar ofta mycket tydligt. Går bebisen upp ordentligt i vikt kan man låta hen sova till hen vaknar själv. Annars bör man väcka efter 4-5 h som längst.

• Ramborg

Jag matade när hon verkade vara hungrig. Kollade inte klockan.

Ganska tidigt började vi väcka henne och ge mat och ren blöja när vi själva skulle lägga oss vid 23-tiden. Hon vaknade oftast inte ens riktigt då utan åt mer eller mindre i sömnen. Men det gjorde att vi ganska snabbt fick sova åtminstone fem timmar i sträck på natten innan hon vaknade igen.

42.
  • Elmiina

Matade var 3e timme (väckte även på natten för att äta) tills hon nådde födelsevikten vilket tog lite över 1v. Slutade sedan väcka henne på nätterna och då fick hon vakna och säga till själv när hon ville ha mat.

En hel natts sömn för nyfödda är 5tim. Och bebisar brukar inte sova längre sträckor än så utan att vakna och äta.

Våran dotter har från början sovit "hela nätter". Alltså 5tim från början och idag sover hon längre sträckor än så och hon är 2 1/2mån.

• Cornellia

Vi matade när han var hungrig, har ingen aning om hur lång tid det gick mellan gångerna. 

• chrissepisse

Jag har haft fem mål per dygn som utgångspunkt och fördelat målen någorlunda jämnt över dagen. Jag väckte på natten tills födelsevikten var passerad. 

• Chanel no 5

Det enda jag har lärt mig och som jag följde är att de ska få mat när de signalerar att de vill ha det. Om det inte är så att de har problem med vikten eller så.

• balancedcha0s
    EllisBell skrev 2013-11-20 13:59:51 följande:
    Nyfödda bör matas när de är hungriga oavsett om det gått 15 min eller 5 timmar. De signalerar ofta mycket tydligt. Går bebisen upp ordentligt i vikt kan man låta hen sova till hen vaknar själv. Annars bör man väcka efter 4-5 h som längst.
    Eller varför inte låta DEN sova tills den vaknar själv? Suck
  • Mabrau

Hej,

Min lilla tjej är 10 veckor och har fått ersättning sedan födseln, i början åt hon var tredje timme, och vi fick väcka henne. Linnea vägde dock bara 2200 gram och var 43 cm vid födseln, så vi behövde verkligen se till att få i henne mat. Vi fick sluta väcka henne var tredje timme efter ungefär 8-9 dagar. 

På BVC är vårt stående råd att hon får i sig ungefär rekommenderad mängd per dygn, inte att hon äter var tredje timme eller en viss mängd per mål. Linnea kan nämligen ladda inför natten, och äta 130 ml vid 20:00 och ytterligare 100 ml vid 21:00, sedan brukar hon sova till 04:30 innan hon vill ha mat igen. Så länge hon äter ungefär rekommenderad mängd per dygn är vi inte oroliga.

Idag väger Linnea 5150 gr och är 56 cm lång så mat får hon i sig

• Litet My
    EllisBell skrev 2013-11-20 13:59:51 följande:
    Instämmer. Min minsta fick man väcka och påminna då hon var pytteliten då amningen inte fungerade som den skulle och än idag blir hon inte riktigt hungrig utan skulle lätt kunna gå en hel dag utan att säga till att hon behöver få nåt i magen (hon är 2,5 nu), den äldre åt gärna hela tiden.
  • FridaHall

BVC säger till oss att vi inte "får" ge han oftare än var tredje timme för att han kan få ont i magen då? :/ Har dock fått höja till 110ml per gång, så det äter han var tredje timme nu.. Han är 13 dagar gammal. Ibland är han jätteledsen efter 2,5 timme, speciellt om han spytt lite efter maten för då blir han hungrig igen fortare och då brukar jag ge honom ändå..

• Chanel no 5

Skit i bvc de kan överlag väldigt lite om flaskmatning! Ge han mat när han är hungrig men håll koll så att det håller ovanför det rekommenderade intaget per dygn.

• Mercurialis

Mina barn har fått mat, när de varit hungriga. När de var absolut nyfödda, fick det inte gå mer än tre timmar mellan varje mål. Båda barnen  kom snabbt in i en rytm där de åt var tredje timme. Det var sällan de ville äta oftare än så.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • AnnaCarolina
    Mabrau skrev 2013-11-28 08:47:18 följande:
    Hej,

Min lilla tjej är 10 veckor och har fått ersättning sedan födseln, i början åt hon var tredje timme, och vi fick väcka henne. Linnea vägde dock bara 2200 gram och var 43 cm vid födseln, så vi behövde verkligen se till att få i henne mat. Vi fick sluta väcka henne var tredje timme efter ungefär 8-9 dagar. 

På BVC är vårt stående råd att hon får i sig ungefär rekommenderad mängd per dygn, inte att hon äter var tredje timme eller en viss mängd per mål. Linnea kan nämligen ladda inför natten, och äta 130 ml vid 20:00 och ytterligare 100 ml vid 21:00, sedan brukar hon sova till 04:30 innan hon vill ha mat igen. Så länge hon äter ungefär rekommenderad mängd per dygn är vi inte oroliga.

Idag väger Linnea 5150 gr och är 56 cm lång så mat får hon i sig
    Hej!

Hoppar in i tråden och läste ditt inlägg. Stämmer ganska bra på min son, han föddes för tidigt och vägde bara 1965. Jag & min sambo har haft lite delade åsikter kring hans mat, jag är så orolig att vi ger han för mycket & för ofta. Vad har er BVC rekommenderat att ni skulle ha per dygn? Min son är 8 veckor nu. Jag kan med uppleva att Lucas vill ha ca 130 ml vid ett viss klockslag, sen är han hungrig igen efter 1-2 timmar. Lucas sover som max ca 3-4 timmar i stöten sen vill han ha mat igen, några tips på hur man ska få det att gå längre tid mellan? :)
  • Harvester
    LillGris skrev 2013-11-20 12:33:05 följande:
    Jag väckte mina barn var tredje timme första tiden tills de gått upp till födelsevikten igen, det tog väl tre-fyra dagar tror jag. Sen fick de mat när de var hungriga - ibland varje timme, ibland var fjärde. Dottern sov åtta timmar utan uppvak för mat när hon var typ 2 veckor, om det sa bvc bara "njut!". Går bebisen upp som den ska är det inte så noga med tider, men om man har ett barn som står stilla i vikten eller t om går ned får man vara lite mer uppmärksam och mata lite mer regelbundet.

Samma här men efter ett tag fick jag mata på natten också, han växer som ogräs...
Svar på tråden Hur ofta matade ni era nyfödda? Var 3e eller 4e timme? Väckte ni dom på natten?