• Semlan83

Hur får jag igång amningen igen?

Hej! Har en liten kille på sju veckor. Efter förlossningen helammade jag i ca tio dagar, sedan hade jag fått så stora sår på bröstvårtorna att det inte gick att genomföra en amning. Det var tortyr. Vi var inne på amningsjourer, jag köpte tillbehör och pumpar och kämpade i veckor. Tyvärr läkte inte såren och då pumpandet var tidskrävande så blev det glesare och glesare i mellan tillfällena=mindre mjölk. Nu har såren läkt, vi har rätt grepp och det gör inte ont alls. Hur får jag smidigast igång produktionen av mjölk igen? I dagsläget lägger jag honom vid bröstet innan varje måltid med ersättning så att han suger först och får äta sig mätt på ersättning efteråt. En del jag har pratat med säger att jag ska strunta i ersättning och bara låta honom suga så mycket han vill, men jag kan inte göra så då det skulle innebära att han skulle vara hungrig i flera dagar. Han är dessutom en stor kille på 6,7 kg som behöver äta. Hur gör jag för att få igång amningen igen?

• Svar på tråden Hur får jag igång amningen igen?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Låt han suga så mycket som möjligt och pumpa mellan målen och ge mjölken istället för ersättning. Kommer du inte upp i rätt mängd kompletterar du med ersättning. Jag tycker personligen att kolhydratrik kost har påverkat min egen mjölkproduktion positivt dock vet jag inte om det finns vetenskpliga belägg för det. Lycka till

Svar på tråden Hur får jag igång amningen igen?