14-åring deprimerad?
Hej, våran 14-åring har varit väldigt nere på slutet av förståeliga skäl. Allt började med att våran näst äldste av fyra(18 år) flyttade hemifrån pga sin hockey, efter det har både våran äldste (20 år) flyttat till USA för att spela hockey och vår näst yngste (16 år) har börjat hockeygymnasium i en annan stad, alla är grabbar och detta lämnade våran yngste som är 14 helt ensam med mig och min man. Han har haft det väldigt tufft under sin uppväxt, han har ofta stått i skuggan av sina bröder tycker han och han känner stor press över att lyckas som sina bröder har gjort inom sin sport. Allt förvärrades av att han för ca 2 månader sedan fick veta att han inte tog plats i sitt lag och vart tvungen att byta. Efter de fortsatte det negativa för honom när hans farfar som han stått otroligt nära dog, efter det började han säga att han inte ville gå till skolan och inte ville vara med sina kompisar. Han och hans farfar delade motorsport som ett stort intresse tillsammans och de hade bokat in en resa att för några veckor se ett motorcykel race i Spanien. Resan hade han sett framemot otroligt mycket men när hans farfar dog så ville han absolut inte åka, tanken vart att hans pappa skulle åka med han istället men de vägrade han. Vi har alltid brytt oss om honom lite extra både för att han varit minst och det enda barnet som varit "helt" påtänkt. Vi har sagt att han inte behöver idrotta om han inte vill och han behöver inte känna någon press från oss. Nu undrar jag hur man får honom att "komma tillbaka på fötterna" igen. Vi har försökt med många olika metoder och låtit han få sörja, men de känns om det bara blir värre och värre. Tacksam för all hjälp! /Maria