• Sofia 841

2 hyresgäster, en skött sig och den andra inte

Hejsan!

Skulle vilja kolla med er om ni vet en lösning på detta problemet, eller vad som är rätt enligt lagen och inte.

Jag har en kompis som hyrt ut en våning i sitt hus till två killar. Bägge står på kontraktet. I slutet av hyrestiden
    började en missköta sina betalning och hamnade efter med 3 måns betalning innan dom flyttade ut medan den
    andra har skött sina betalningar. Nu vill den som skött sig ha sin deposition tillbaka fast den andra ligger efter
    att betala 10000 kr. Måste han betala den som skött sig, halva depositionen innan han får in pengarna från den
     andra som ligger efter med betalningen?

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

tacksam för snabba svar :)

• Svar på tråden 2 hyresgäster, en skött sig och den andra inte
  • DandelionDust

Står de som gemensamt betalningsansvariga, eller har de varsin "egen" hyra?

• Purpurbräcka
    DandelionDust skrev 2013-11-18 20:56:47 följande:
    Står de som gemensamt betalningsansvariga, eller har de varsin "egen" hyra?

Jag undrar detsamma. Det verkar väldigt märkligt med ett gemensamt kontrakt men separata depositioner och hyresinbetalningar...
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Grappa

Om det är ett kontrakt och hyres av en plats (en våning, inte två rum) är de solidariskt ansvariga för betalning.

• Sofia 841

Dom har lagt halva hyran och halva depositionen var, men den har ju kommit in som en klumpsumma. Dom har varit som ett par som delat räkningar på vanligt sätt :)  Men när en av dom en dag inte kunde betala så var hyresvärden snäll o sa att han kan betala när han kan så fick då bara in halva från ena hyresparten. Person i fråga, åkte in i finkan. Så kunde inte betala då, nu är han ute och då vill hyresvärden ha det han är skyldig honom innan han betalar ut depositionen till den andra.

Hoppas ni förstår mig :)

• bustjejen

Om de står på samma kontrakt och hyr en lägenhet så är de båda lika betalningsansvariga. Det har ingen betydelse hur de har delat upp ansvaret sinsemellan. Din kompis behåller depositionen och de får sinsemellan reda ut sina ekonomiska skillnader.

Svar på tråden 2 hyresgäster, en skött sig och den andra inte