Till dig som blivit utsatt för sexuella övergrepp-känsligt.
Hej.
Jag heter Lisa-Marie och studerar vid Göteborgs Universitet och jag skulle vilja berätta lite om ett projekt jag håller på med tillsammans med min medförfattare Hannes Edström. Vi är studenter vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet och arbetar just nu på vår kandidatuppsats. Det vi vill titta närmre på är vad kvinnor som blivit utsatta för sexuella övergrepp har för åsikter, tankar och känslor när det handlar om medling.Medling är en reparativ rättvisemetod och bygger på idén att den som blivit utsatt för ett brott skall ha möjlighet att möta sin gärningsman och därigenom få upprättelse, och kunna gå vidare. Medlingen kan ske genom ett möte eller ett brev men det som är viktigt är att det finns en trygg pålitlig och framförallt opartisk tredje part som är med och stöttar. Medling används i dagsläget inte vid just sexuella övergrepp (i Sverige) men däremot inom andra typer av brott. I Danmark används medling framgångsrikt vid sexualbrott och likså i Nya Zeeland. De utsatta kvinnorna har upplevt att medlingen varit en positiv upplevelse och att den bidragit till läkningsprocessen. Medling kan ske utan att brottet är anmält, det enda som krävs är att gärningsmannen erkänner någon form av deltagande. Medling skall inte ske för att den som blivit utsatt skall förlåta. Det är en vanlig missuppfattning. För oss som skriver är det viktigt att kunna vara med och lyfta kvinnors röster och på något vis vara med och påverka efterarbetet och bidra med verktyg till läkningsprocessen. För att kunna göra det vill vi höra utsatta kvinnors berättelser och vilka känslor ni upplever när ni hör om medling, eller ens tänker på ett möte med den som förgripit sig. Vad ni skulle vilja ha sagt till personen, vad ni tycker att hen skall veta om hur händelsen påverkat er, vilka konsekvenser den givit. Vi hoppas att genom era erfarenheter ta reda på om medling borde användas även i Sverige. Det skulle betyda mycket för oss om du vill vara med och tala om vad du tänker kring detta eftersom du har dina egna unika upplevelser att berätta om . Om du vill vara anonym är det inga problem och all information du delger kommer användas enbart i forskningssyfte och kodas så att den inte kan kopplas tillbaka till dig. Vill du avbryta så sker det omedelbart utan konsekvens. Det enda jag behöver veta är att du är över 18 år idag för att kunna delta. Hur gammal du var när det hände spelar ingen roll. Vill du ha mer information eller har frågor rörande studien maila mig så svarar jag, så kan vi också prata om hur vi skall gå vidare i det fall du vill delta.
Jag hoppas du vill vara med, dina åsikter betyder mycket.
Med varma hälsningar Lisa-Marie (lisa_magnusson85@hotmail.com)