• Anonym (Student)

Till dig som blivit utsatt för sexuella övergrepp-känsligt.

Hej.

Jag heter Lisa-Marie och studerar vid Göteborgs Universitet och jag skulle vilja berätta lite om ett projekt jag håller på med tillsammans med min medförfattare Hannes Edström. Vi är studenter vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet och arbetar just nu på vår kandidatuppsats. Det vi vill titta närmre på är vad kvinnor som blivit utsatta för sexuella övergrepp har för åsikter, tankar och känslor när det handlar om medling.Medling är en reparativ rättvisemetod och bygger på idén att den som blivit utsatt för ett brott skall ha möjlighet att möta sin gärningsman och därigenom få upprättelse, och kunna gå vidare. Medlingen kan ske genom ett möte eller ett brev men det som är viktigt är att det finns en trygg pålitlig och framförallt opartisk tredje part som är med och stöttar. Medling används i dagsläget inte vid just sexuella övergrepp (i Sverige) men däremot inom andra typer av brott. I Danmark används medling framgångsrikt vid sexualbrott och likså i Nya Zeeland. De utsatta kvinnorna har upplevt att medlingen varit en positiv upplevelse och att den bidragit till läkningsprocessen. Medling kan ske utan att brottet är anmält, det enda som krävs är att gärningsmannen erkänner någon form av deltagande. Medling skall inte ske för att den som blivit utsatt skall förlåta. Det är en vanlig missuppfattning. För oss som skriver är det viktigt att kunna vara med och lyfta kvinnors röster och på något vis vara med och påverka efterarbetet och bidra med verktyg till läkningsprocessen. För att kunna göra det vill vi höra utsatta kvinnors berättelser och vilka känslor ni upplever när ni hör om medling, eller ens tänker på ett möte med den som förgripit sig. Vad ni skulle vilja ha sagt till personen, vad ni tycker att hen skall veta om hur händelsen påverkat er, vilka konsekvenser den givit. Vi hoppas att genom era erfarenheter ta reda på om medling borde användas även i Sverige. Det skulle betyda mycket för oss om du vill vara med och tala om vad du tänker kring detta eftersom du har dina egna unika upplevelser att berätta om . Om du vill vara anonym är det inga problem och all information du delger kommer användas enbart i forskningssyfte och kodas så att den inte kan kopplas tillbaka till dig. Vill du avbryta så sker det omedelbart utan konsekvens. Det enda jag behöver veta är att du är över 18 år idag för att kunna delta. Hur gammal du var när det hände spelar ingen roll. Vill du ha mer information eller har frågor rörande studien maila mig så svarar jag, så kan vi också prata om hur vi skall gå vidare i det fall du vill delta.
    Jag hoppas du vill vara med,  dina åsikter betyder mycket.
    Med varma hälsningar Lisa-Marie (lisa_magnusson85@hotmail.com)

• Svar på tråden Till dig som blivit utsatt för sexuella övergrepp-känsligt.
  • LonelyWolf

Hej

Finns det statistik på hur många som nappar på idén med medling? Likaså hur många av dem som gjorde det, tyckte att det var negativt? 

• Anonym (Student)

Inte svensk men däremot dansk och nya zeeländsk. Medling ligger  fortfarande i sin vagga men är på uppsving , dock ej ännu i Sverige när det handlar om sexuella övergrepp. Det jag gör i dagsläget är att försöka få fram åsikter, tankar och känslor om ämnet från kvinnor i  Sverige. Jag kommer att försöka göra en framställning och argumentera för alternativt emot medling som verktyg i läkningsprocessen i mitt arbete, inte argumentera med kvinnorna själva, det är ju deras åsikter resultatet är beroende av. Därefter vill jag  försöka få fram och lyfta kvinnors röster i frågan helt enkelt. Skulle du vara intresserad av att delta eller låta dig intervjuas i det fall du har egna erfarenheter? Vänligen L-M

• MLB

Tror att LonelyWolfs fraga kan galla Danmark och Nya Zeeland. Jag ar iallafall nyfiken pa hur manga som nappar pa iden dar som tycker det ar negativt.

• Anonym (Student)

Jag vill återigen poängtera att deltagandet är absolut anonymt. Alla uppgifter används i strikt forskningssyfte. Kontakata mig gärna för mer information. Tänk på att detta är ett tillfälla ett få tala fritt och uttrycka åsikter i frågan. Det är oerhört viktigt att utsatta kvinnor får göra sina röster hörda. KOntakta mig gärna via mail så kan vi gå vidare därifrån. Mailen finns i TS.
    L-M 

• MLB

Jag ar inte intresserad av att delta, jag ar intresserad av vad folk i Danmark och Nya Zeeland tycker.

• Anonym (Student)

Huvudfokus för oss är Danmark i egenskap av grannland. Där är interseert stort och majoritetetan av det 1000-tals som deltagit uppger att medling vart positiv.. Hur många som menar att det varit en negativ upplevelse kan jag inte svara på då detta inte varit vår utgångspunkt. Däremot är vi intresserade av hur många kvinnor i Sverige som tror att det skulel vara en negativ upplevelse att delta i medling. Skall återkomma med länk till Nya Zeeländsk forskning!
    Mvh L-M 

• Anonym (big no no)

Tror det skulle vara mer till skada än nytta för många. Utgår från mig själv, jag skulle inte för allt i världen inte vilja/orka/våga möta mina gärningsmän. De har skadat och ärrat mig för livet. Och jag är bombsäker på att de vet det redan.

• Anonym (Student)
    Anonym (big no no) skrev 2013-11-19 10:16:33 följande:
    Tror det skulle vara mer till skada än nytta för många. Utgår från mig själv, jag skulle inte för allt i världen inte vilja/orka/våga möta mina gärningsmän. De har skadat och ärrat mig för livet. Och jag är bombsäker på att de vet det redan.
    Tack för ditt svar. Får jag fråga om du anmälde händelsen och om inte- vad var det som gjorde att du lät bli?
    Om du anmälde- hur upplevde du bemötandet av polis, rättsväsendet eller sjukvård?
  • Anonym (big no no)

Sjukvården var fantastisk. rikligt med stöd och en grundlig rättsmedicinsk undersökning, med spermaprover, foton på skador med mera.

Polisen i sig är ett gäng pajaser. Trots den grundliga undersökningen som gjordes så la de ner förundersökningen med meningen: ord står mot ord.

Hade lika gärna kunnat strunta i anmälan. Men hade stor tilltro till att dem skulle hamna bakom lås och bom med tanke på undersökningen.

• Anonym (Student)
    Anonym (big no no) skrev 2013-11-19 15:00:12 följande:
    Sjukvården var fantastisk. rikligt med stöd och en grundlig rättsmedicinsk undersökning, med spermaprover, foton på skador med mera.

Polisen i sig är ett gäng pajaser. Trots den grundliga undersökningen som gjordes så la de ner förundersökningen med meningen: ord står mot ord.

Hade lika gärna kunnat strunta i anmälan. Men hade stor tilltro till att dem skulle hamna bakom lås och bom med tanke på undersökningen.
    Tack för svar. Jag är ledsen att du blev så dåligt behandlad av polisen. Polis och rättsväsende agerar ibland under all kritik.  Fanns det fler saker de skötte illa? Hur var bemötandet?

• Anonym (Student)
    MLB skrev 2013-11-19 10:12:00 följande:
    Jag ar inte intresserad av att delta, jag ar intresserad av vad folk i Danmark och Nya Zeeland tycker.
    Hej.
    Jag såg inte att du skrivit. I Danmark sker medlingen på kvinnors initiativ- därmed försvinner såklart de som inte är intresserade. Medling skall alltid ske på den utsattas villkor och är heltigenom frivilligt. Det finns inget tvång involverat. Förmodligen är det därför medlingen gett positivt utfall.
    Följ denna länken så kan du hitta vidare info rörande Nya Zeeland o även andra länder.
    http://www.vawnet.org/applied-research-papers/print-document.php?doc_id=1231.

• Anonym (big no no)

Bemötandet var även det under all kritik. Jag fick kommentarer som Du borde kanske inte ha druckit så mycket, Man måste vara rädd om sig, samt att de rent spontant frågade hur jag var klädd vid tillfället.

Att man ska va rädd om sig ja, såklart. Men att de frågar om man hade kjol eller klänning på sig. det ska inte spela någon roll. Lika så inte hur full man var.
    Så överlag, mycket dåligt bemötande och hantering av ärende.

• Anonym (Student)
    Anonym (big no no) skrev 2013-11-20 07:31:18 följande:
    Bemötandet var även det under all kritik. Jag fick kommentarer som Du borde kanske inte ha druckit så mycket, Man måste vara rädd om sig, samt att de rent spontant frågade hur jag var klädd vid tillfället.

Att man ska va rädd om sig ja, såklart. Men att de frågar om man hade kjol eller klänning på sig. det ska inte spela någon roll. Lika så inte hur full man var.
    Så överlag, mycket dåligt bemötande och hantering av ärende.
    Tack för att du svarar! Det du berättar hör tyvärr till vanligheterna och det är helt klart inte ok att det får gå till på det här sättet. Som utsatt skall en INTE behöva bli ifrågasatt på ett sådant sätt. Vad du var klädd i och hur mkt du druckit är irrelevant. Kläder spelar endast roll i de fall de kan kopplas och knytas till brottet med hjälp av DNA-spår som kan finnas på. Jag gissar att det inte var det polisen åsyftade. Jag är ledsen för din skull. Sådan information du delger är också något vill lägger fokus på i vårt arbete då vi menar att det är ytterst viktigt att bemöta människor som blivit utsatta på ett sätt som inte är victimblameorienterat. Du är skuldfri. Så enkelt är det.
  • Anonym (Låter intressant)

Vem är det som tar hand om medlingen? Är det polisen eller sjukvården?

• Anonym (Student)
    Anonym (Låter intressant) skrev 2013-11-20 09:19:45 följande:
    Vem är det som tar hand om medlingen? Är det polisen eller sjukvården?
    I dagsläget är det ingen just när det handlar om sexuella övergrepp men när är det handlar om andra brott är det framförallt kommun och socialstyrelse som ansvarar för medling. Själva medlaren skall vara en opartisk och trygg individ som med framgång kan hjälpa till att föra interaktionen mellan de båda parterna. Det innebär alltså att det inte nödvändigtvis är en person insatt i rättsväsendet som medlar, dock har medlaren genomgått utbildning i hur en medlar.  Det som skall ske i medlingen på ett eller annat vis är dialog mellan den utsatte  och förövaren. Antingen via möte eller kanske med brev om det känns bättre för den som är utsatt. Det viktiga är  att medlingen ske på offrets villkor. INTE förövaren, detta innebär alltså att den brottsutsatta är fri att avbryta medlingen när som helst.
  • Frk Magnusson
    Lola89 skrev 2013-11-20 10:40:29 följande:
    Ska man maila eller skriva här om man är intressrad?
    Hej! Det är jag som är ts.
    Maila mig på e-posten som jag angivit trådstart så att du kan vara anonym om du vill så går vi vidare därifrån. Hoppas på att höra av dig.Varma hälsningar!
Svar på tråden Till dig som blivit utsatt för sexuella övergrepp-känsligt.