Grannens hund ger sig på mina höns
Jag bor utanför en liten by, i ett område med ett tjugotal villor. Jag har sedan några år tillbaka höns på tomten. De är instängda på nätterna, på dagarna går de ute i en inhägnad hönsgård.
Min grannes hund har vid ett flertal tillfällen brutit sig in i hönsgården och hittills har två hönor och en tupp blivit dödade av hunden. Hönsgården är inte inbrottssäker, en hund tar sig in på ett par minuter.
Jag har givetvis påpekat för grannen att så här kan det inte fortsätta. grannen nickar och hummar med, men det händer inget, han är ganska slapphänt med hunden och släpper ofta ut den så att den får springa fritt omkring.
Situationen har varit så här sedan vi skaffade höns, ca tre år, och han släpper fortfarande ut hunden på lösdrift.
Jag gillar inte grannarna något vidare, han är dryg och besserwissrig, hon är ...knepig, ja, personkemin stämmer helt enkelt inte. Vi har däremot barn i samma åldrar som gärna leker med varandra, så det är inte läge att starta en fullskalig grannfejd.
Som jag ser det så har vi två vägar att gå; antingen så tar vi det den juridiskt hållbara vägen med polisanmälan om okopplad hund, skadeståndsanspråk för hönsen o.s.v. Det kommer nog att ta en stund, grannförhållandet på gatan blir minst sagt spänt, barnen slutar leka med varandra och förmodligen blir jag av med några fler hönor.
Den andra möjligheten skulle vara att gå direkt på problemets källa, alltså att ta bort hunden på något sätt, antingen skrämma den så att den aldrig mer ser åt en höna, eller att ta ihjäl den på lämpligt sätt, utan att grannen får reda på det.
Själv lutar jag mest åt att ha ihjäl hunden, men jag vill gärna ha fler åsikter om vad man kan göra, hur skulle du ha gjort?