• AndrewSvensson

Grannens hund ger sig på mina höns

Jag bor utanför en liten by, i ett område med ett tjugotal villor. Jag har sedan några år tillbaka höns på tomten. De är instängda på nätterna, på dagarna går de ute i en inhägnad hönsgård.

Min grannes hund har vid ett flertal tillfällen brutit sig in i hönsgården och hittills har två hönor och en tupp blivit dödade av hunden. Hönsgården är inte inbrottssäker, en hund tar sig in på ett par minuter.

Jag har givetvis påpekat för grannen att så här kan det inte fortsätta. grannen nickar och hummar med, men det händer inget,  han är ganska slapphänt med hunden och släpper ofta ut den så att den får springa fritt omkring.

Situationen har varit så här sedan vi skaffade höns, ca tre år, och han släpper fortfarande ut hunden på lösdrift.

Jag gillar inte grannarna något vidare, han är dryg och besserwissrig, hon är ...knepig, ja, personkemin stämmer helt enkelt inte. Vi har däremot barn i samma åldrar som gärna leker med varandra, så det är inte läge att starta en fullskalig grannfejd.

Som jag ser det så har vi två vägar att gå; antingen så tar vi det den juridiskt hållbara vägen med polisanmälan om okopplad hund, skadeståndsanspråk för hönsen o.s.v.  Det kommer nog att ta en stund, grannförhållandet på gatan blir minst sagt spänt, barnen slutar leka med varandra och förmodligen blir jag av med några fler hönor.

Den andra möjligheten skulle vara att gå direkt på problemets källa, alltså att ta bort hunden på något sätt, antingen skrämma den så att den aldrig mer ser åt en höna, eller att ta ihjäl den på lämpligt sätt, utan att grannen får reda på det.

Själv lutar jag mest åt att ha ihjäl hunden, men jag vill gärna ha fler åsikter om vad man kan göra, hur skulle du ha gjort?

• Svar på tråden Grannens hund ger sig på mina höns
  • UngSambo

Eller så kan ju grannen uppfostra sin hund lite....alternativt betala för ert inbrottssäkra staket

• AndrewSvensson

Självklart kan man sätta upp bättre staket. Jag har dock ca 160 meter tomtgräns, så ett hundsäkert staket på den sträckan kommer att kosta lite mer än vad jag vill lägga på det här. Grannen har sedan tidigare sagt att han inte vill dela på kostnad för vare sig staket eller stängsel runt gården.

Hönsgårdsstängslet är högt och nergrävt ett par decimeter i marken, men det går snabbt för en målmedveten hund att gräva sig in... Att göra en rovdjurssäker hönsgård kostar mer än det smakar.

• Aniiee
    AndrewSvensson skrev 2013-11-18 16:46:06 följande:
    Självklart kan man sätta upp bättre staket. Jag har dock ca 160 meter tomtgräns, så ett hundsäkert staket på den sträckan kommer att kosta lite mer än vad jag vill lägga på det här. Grannen har sedan tidigare sagt att han inte vill dela på kostnad för vare sig staket eller stängsel runt gården.

Hönsgårdsstängslet är högt och nergrävt ett par decimeter i marken, men det går snabbt för en målmedveten hund att gräva sig in... Att göra en rovdjurssäker hönsgård kostar mer än det smakar.

Då tycker jag att du anmäler grannen för skadegörelse. Han är ansvarig för sin hund. Alternativt planetera en tujahäck.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Toppen9

Mina förslag med nytt staket/stängsel var pga att grannen verkade ointresserad av att hjälpa till på nåt sätt.

Tycker även att grannen ska bli anmäld för skadan hunden orsakar och betala er för både höns och lagning av stängsel.

• AndrewSvensson

Ja så är det, grannen är helt ointresserad av att göra rätt för sig. Hade jag bott ensam, utan andra grannar och det sociala sammanhanget man har på en gata i form av vägförening, kräftkalas m.m. så hade jag satt upp ett taggtrådsstängsel mot grannens tomtgräns.

Livet är tyvärr inte svart  och vitt i sådana här frågor, så jag lutar nog mest åt att ta bort hunden.

• Pimpinellan

Nät under hela hönsgården då? På hela markytan alltså. Vore väl den om han kom in då!

• Kjell2

Och hur skulle det vara bättre för grannsämjan att du döda hans hund jämfört med att kräva ersättning för skadan?

Risken är också att det bara kommer en ny hund som ersättare och sen har du samma probelm igen. 

• Toppen9

Iofs finns det rätt billiga elstängsel. Sätt det så att ena linan är strax ovanför marken och den andra 10-20 cm upp.
    Borde skrämma iväg hunden från hönsen.

• Virriga Vera

Var ärlig och säg till grannen att nästa gång hans hund kmmer in till dig  kmmer du att fånga in den, köra den till Polisen, lämna in den som en upphittad hund. Sedan får grannen lösa ut hunden för några hundra kronor hos Polisen. Alternativt att du polisanmäler grannen för bristande tillsyn av hundar till Miljö&Hälsa.

• Fjonkis

Jag hade blivit förbannad. Du ska kunna ha dina höns lösa på tomten utan att hunden ska ha ihjäl dom. 
    Det är grannens förbannade skyldighet att se till att deras hund håller sig inom rimliga gränser och inte sticker iväg, det är ju livsfarligt.  

• AndrewSvensson
    Tack för alla tips och synpunkter. Igår förmiddag var det dags igen, hunden tog sig in genom hönsnätet och dödade en höna. 
    Granneländet beklagar och vill ersätta med pengar, men det märks ju att han struntar i problemet.

Nu har jag köpt och satt upp ett elstängsel cirka en halvmeter utanför hönsgården. Mellan elstängslet och hönsgården har jag lagt ut råttgiftspreparerat kött. Grannen är informerad om detta, och råttgiftet motiverar jag med att vi faktiskt har en del möss på besök.
    Jag har även informerat om att elsäkringarna till uthuset går lite då och då, så man ska inte ta för givet att strömmen är på alltid.

Det verkade faktiskt som om grannen nu inser allvaret, och att han måste ha tillsyn över hunden.

Tråkigt att han inte kan sköta sig, tråkigt att jag numera har en hönsgård som ser ut som rastgården på Kumlabunkern, men jag hoppas att han sköter sig så jag kan plocka ner elstängslet så småningom.

Jag har dessutom gått runt till de andra grannarna som har hund och informerat om stängsel/råttgift. De känner ju till min närmsta grannes dåliga hundhållning sedan tidigare. 
     En av dem sa faktiskt rent ut att han hoppas att hunden äter av det där råttgiftet!
  • Fjonkis
    AndrewSvensson skrev 2013-11-20 09:04:05 följande:
    Tack för alla tips och synpunkter. Igår förmiddag var det dags igen, hunden tog sig in genom hönsnätet och dödade en höna. 
    Granneländet beklagar och vill ersätta med pengar, men det märks ju att han struntar i problemet.

Nu har jag köpt och satt upp ett elstängsel cirka en halvmeter utanför hönsgården. Mellan elstängslet och hönsgården har jag lagt ut råttgiftspreparerat kött. Grannen är informerad om detta, och råttgiftet motiverar jag med att vi faktiskt har en del möss på besök.
    Jag har även informerat om att elsäkringarna till uthuset går lite då och då, så man ska inte ta för givet att strömmen är på alltid.

Det verkade faktiskt som om grannen nu inser allvaret, och att han måste ha tillsyn över hunden.

Tråkigt att han inte kan sköta sig, tråkigt att jag numera har en hönsgård som ser ut som rastgården på Kumlabunkern, men jag hoppas att han sköter sig så jag kan plocka ner elstängslet så småningom.

Jag har dessutom gått runt till de andra grannarna som har hund och informerat om stängsel/råttgift. De känner ju till min närmsta grannes dåliga hundhållning sedan tidigare.  En av dem sa faktiskt rent ut att han hoppas att hunden äter av det där råttgiftet!
    Jag hoppas verkligen inte hunden äter utav råttgiftet. Men han kan gärna få sig en liten kyss utav elstängslet så han kanske lär sig.
    Det bästa vore ju om grannen faktiskt brydde sig om hunden lite nu när han vet att det finns både kött med råttgift i och elstängsel, vilken idiot släpper ut sin hund utan uppsikt  då?
    Hoppas det löser sig i alla fall. 
Svar på tråden Grannens hund ger sig på mina höns