• sprallan88

behöver feedback ang min gravpenningsansökan. jobbar inom äldrevården

hejsan håller på o skriva ihop en ansökan om gravpenning. Just nu håller jag på o beskriva min arbetsdag. skulle behöva lite feedback, något ni tycker jag glömt?? kan tillägga att denna är ihopskriven i all hast så felskrivnng o dålig formuleing kan förekomma, ska sitta o renskriva den ikväll..

tusen tack!!!

6. fyskiskt ansträngande arbetsuppgifter

Jag jobbar inom äldrevården, på ett så kallat korttidsboende. Där varierar arbetsformen beroende på vilka som bor hos oss och vi kan ha många in och utflyttningar varje vecka. Mina arbetsdagar är oftast kl. 7-16 på vardagarna och 15.30-21 på kvällarna samt kl.7-13 sedan 16-21 på ena helgdagen och kl.13-21 på andra helgdagen. Jag arbetar 3 av 7 helger.

På mitt arbete har vi åtta vårdplatser. Mitt arbete på ett korttidsboende omfattar mycket fysiskt arbete, då vi i dagligen hjälper de festa av våra boende med olika rehabiliteringsformer, så som gåträning, trappträning, toalettträning, påklädning/ avklädning m.m.

jag har inte möjlighet att ta pauser i mitt arbete mer än min rast jag har på 30 minuter. Jag arbetar aldrig ensam utan vi är alltid två stycken, men min medarbetare har inte möjlighet att avlasta mig i mina arbetsuppgifter då denne är fullt upptagen med sina. Detta skulle ha medfört att vi inte hunnit med allt som behöver göras under en arbetsdag. En arbetsdag kl. 7-16 omfattar uppstigning av boende,hjälp med påklädning, ev duschar,hjälp till matsal, frukost,hjälp från matsal,träning (Gåträning m.m.), toalettbesök hjälp till säng för vila, uppstigning från vila,hjälp till matsal, middag,hjälp från matsal, fler toalettbesök, Mer träning, hjält till säng för att vila, uppstigning från vila samt hjälp till och från matsal för eftermiddags kaffe. Kvällsrutinerna Kl 15.30-21 ser oftast ut som följande. Hjälp boende till matsal för kvällsmat,hjälp boende från matsal, toalettbesök, hjälp till säng för vila, uppstigning från via, hjälp till dagrum för lite kvällsfika eller tv-tittande,hjälp från dagrum/kök, hjälp med toalettbesök, avklädning samt hjälp till säng. När man jobbar ena helgsturen så har man delad tur kl. 7-13 samt 16-21. Då är man med om större delen av dagens aktiviteter ( så som både uppstigning och läggning) och det är väldigt tungt och påfrestande för en tung gravid kvinna.

Jag lyfter dagligen tunga lyft. Jag skulle uppskatta ca 15 st tunga lyft/dag på ca 50-100kg vadera. Då räknar jag att jag hjälper 3 st boende med uppstigning ur säng, alltså hjälper denne genom ett stadigt tag under dennes arm för att hjälpa personen upp ur sängen, hjälper 3 stycken boende upp från stol från matsalen genom samma stadiga tag under arm, 3 stycken boende upp från toalettstol efter toabesök, 3 stycken boende upp ur sängen efter att ha vilat samt hjälper 3 st boenden upp ur stol från matsal efter middag.  Utöver detta så står man dagligen i väldigt obekväma arbetsställningar för en gravid kvinna, så som på knä för att hjälpa till med att ta på ett par skor, stödstrumpor m.m.

En annan risk i mitt arbete är risk för slag och sparkar på magen, då vi ibland har boenden som är väldigt agressiva eller så pass dementa att dom inte vet vad dom gör.

• Svar på tråden behöver feedback ang min gravpenningsansökan. jobbar inom äldrevården
  • linn74

Hej,
    jag jobbar på ett äldreboende för dementa o skrev inte fullt så ingående som du, men hoppas få igenom min ansökan ändå...Skickade den förra veckan så svar lär väl dröja.Försäkringskassan har ju lång handläggningstid, tänk på att skicka in den i tid.
    Tycker du har fått med bra saker o detaljer.Känner ju igen en del av det skriver från mitt jobb. 
    Borde väl eg inte vara ett problem att få igenom,när man jobbar som vi gör, jag skrev liknande som nu då jag väntade dottern 2008 o fick igenom det.Kan tänka det är svårare att få igenom om man har lättare jobb.
    Tror din ansökan blir bra!
    Lycka till! 

• Lillalivetimagen

Jag jobbar inom äldrevården på ett demensboende och skrev liknande som dig och fick då jag väntade sonen 2012 godkänd gravpenning. Du bör efter din ansökan få det. Men ofta handlar det om vem man får som handläggare. 
    Men bättre än så kan du inte få din ansökan, superbra! 

Svar på tråden behöver feedback ang min gravpenningsansökan. jobbar inom äldrevården