Hur kan jag hjälpa min son att få flytta???
Hej,
Känner mig så frustrerad över hur systemet funkar här i Sverige... jag har flyttat till min annan ort p g a jobb och min son vill bo med mig! Pappan vägrar lyssna till sonen och jag fick veta att enda sättet att sonen får sin röst hörd är att lämna in en stämningsansökan på pappan som jag då fick göra.
Han ska fylla 12 och jag har fått veta att ju äldre och mognare han är ju mer har han själv att säga till om ( vem det nu är som gör den bedömningen?)
Någon 12 års regel har tydligen aldrig funnits enligt expertisen.
Sonen hoppades på att detta skulle lösa sig till jul så han får byta skola från vt.
I tingsrätten har de 6 månaders väntetid och soc ska göra en ny utredning som ska vara klar i feb-14.
Vad finns det att utreda om? Vi som föräldrar vet att vi är jämlika i den rollen det är väl barnets bästa som ska vara i fokus och när han säger att han vill bo med mig och byta skola så vad är problemet?
Att pappan inte vill?
Jag betackar mig för kommentaren att JAG får skylla mig själv som flyttat, det handlar som sagt inte om mig utan det fanns inget alternativ på det och nu måste det bli så bra som möjligt för sonen.
Någon som har erfarenhet eller några goda råd för att kunna påskynda detta?
Tänk om sonen vägrar åka tillbaka till pappa efter jullovet...hur ställer man sig då?