• Anonym (mamma på distans)

Hur kan jag hjälpa min son att få flytta???

Hej,

Känner mig så frustrerad över hur systemet funkar här i Sverige... jag har flyttat till min annan ort p g a jobb och min son vill bo med mig! Pappan vägrar lyssna till sonen och jag fick veta att enda sättet att sonen får sin röst hörd är att lämna in en stämningsansökan på pappan som jag då fick göra.

Han ska fylla 12 och jag har fått veta att ju äldre och mognare han är ju mer har han själv att säga till om ( vem det nu är som gör den bedömningen?)
    Någon 12 års regel har tydligen aldrig funnits enligt expertisen.

Sonen hoppades på att detta skulle lösa sig till jul så han får byta skola från vt.

I tingsrätten har de 6 månaders väntetid och soc ska göra en ny utredning som ska vara klar i feb-14.
    Vad finns det att utreda om? Vi som föräldrar vet att vi är jämlika i den rollen det är väl barnets bästa som ska vara i fokus och när han säger att han vill bo med mig och byta skola så vad är problemet?

Att pappan inte vill?

Jag betackar mig för kommentaren att JAG får skylla mig själv som flyttat, det handlar som sagt inte om mig utan det fanns inget alternativ på det och nu måste det bli så bra som möjligt för sonen.

Någon som har erfarenhet eller några goda råd för att kunna påskynda detta? 

Tänk om sonen vägrar åka tillbaka till pappa efter jullovet...hur ställer man sig då?

• Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min son att få flytta???
  • Tutilure

Vem har sonen bott hos tidigare? Eller har han bott lika mycket hos båda?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!

Han har bott vv lika hos båda!

• Tutilure

Finns det något tidigare beslut på var han ska bo? Dom t.ex.?

Ja vi har det som dom efter att hans pappa dömdes för ringa misshandel på sonen.

• Anonym (barnet då?)

Varför skulle det vara barnets bästa att lämna alla vänner, ev. kompisar, släktingar, bekanta, skolan, klassen, sina vänner i aktiviteter och sin trygghet för att flytta och bara bo med dig? Vad blir bättre för sonen efter en flytt?

Därför att han vill det själv!

• Anonym (barnet då?)
    Anonym (mamma på distans) skrev 2013-11-18 11:03:20 följande:
    Därför att han vill det själv!
    Det argumentet lär du inte vinna i rätten med. Sorry.

• Tutilure

Ok, då förstår jag.

Jag är inte på något vis expert på detta med familjerätt men jag har varit med ett par vändor nu.

Jag hade sedan tidigare en dom på att barnen skulle bo hos mig och jag tog barnen och flyttade (jag hade förstås pratat med pappan innan som motsatte sig flytt.)

Pappan stämde mig på vårdnaden och boende och soc fick göra snabbyttrande.
    Vi hade en förhandling och tingsrätten beslutade att barnen även i fortsättningen ska bo hos mig under tiden som de gör en större utredning.

Så det går att flytta med barnet men man tar en risk. I mitt fall hade vi hunnit bo på nya stället ett tag, jag hade en plan för umgänget med pappan och barnen hade hunnit börja i nya skolan.

Det som var största problemet var skolan. Skolan måste ha båda vårdnadshavares underskrifter för att skriva in barn i skolan. MEN samtidigt är kommunen skyldig att erbjuda skolgång till alla barn som bor i kommunen, så efter att jag hade pratat med Skolverket fick barnen plats i en skola. Skolorna känner själva inte till detta, så jag fick bråka länge och väl innan jag fick koll.

Sen är det med folkbokföringen. Även där krävs det bådas underskrifter, men Skatteverket bryr sig inte om det som har hänt innan och ev. vårdnadstvister, de är intresserade av var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och de gör alltså en utredning av var barnet bor. Kan man bevisa att barnet bor hos sig (i mitt fall var domen till hjälp bl.a.) så blir barnet skriven där. Men det kan ta lite tid.

Eftersom din son är så pass gammal så bör TR ta hänsyn till vad han vill.

Lycka till! Och om du undrar något mer så får du gärna fråga. 

• Tutilure

Jag ska kanske tillägga att i mitt fall så bodde inte pappan själv kvar i den gamla staden och hade själv tänkt att flytta barnen till en skola i hans stad. Det bidrog absolut till TR:s beslut.

men i mitt fall kan det bli åt andra hållet då vi har en vv dom. Men hur kunde barnen ha umgänge med pappan under utredningstiden? Då skulle han i princip kunnat vägra lämna tillbaka dom? eller?

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min son att få flytta???