• PerG

Att ramla är...

... väl en del i utvecklingen för barns motorik?

Jag reflekterade lite över det idag när vi var ute i skogen och på en grusstig skulle jag och 4-åringen skojspringa för att komma ifatt de andra och han snubblade och ramlade. 

Det var ju ingen större fara skedd mer än att han blev ledsen och fick lite ont i knäna där han slog emot (som sen gick över)..

Visst kunde jag väl ha förutsett att det finns risk för att ramla och struntat i att trigga honom att springa och min fru väste åt mig -"det där kunde du väl ha fattat skulle hända!?" men jag tänker lite att man inte kan "skydda" i alla lägen och att det hör till utvecklingen att känna sina gränser och få kroppskontroll?

Ska man hejda sina barn och ropa åt dem att vara försiktiga ständigt eller ska man inte våga lita på dem och låta dem själva upptäcka hur mycket de klarar?

Hur brukar ni göra? Förmanar ni era barn ständigt eller låter ni dem testa sig fram själva och bara gå in och styra upp när det är fara för liv och lem? 

• Svar på tråden Att ramla är...
  • sandra etuna

Jisses vilken överdriven reaktion. Blåmärken hör barndomen till. Klart man har koll så ingen större skada sker men att springa och snubbla är ju en del av utvecklingen av kroppskontrollen. Lek på!

• Aileen Allannah

De får leka och testa. Jag uppmanar till försiktighet (tänk på att berget är halt när det regnat) och är det fara för liv och allvarliga skador så stoppar jag förstås. Men de måste ju lära sig också.

• PerG
    sandra etuna skrev 2013-11-17 23:39:39 följande:
    Jisses vilken överdriven reaktion. Blåmärken hör barndomen till. Klart man har koll så ingen större skada sker men att springa och snubbla är ju en del av utvecklingen av kroppskontrollen. Lek på!
    Nja, det var nog mer att det är lätt att vara efterklok så hon hade ju inte sagt något om inget hade hänt, men generellt kan man väl säga att jag uppmuntrar till att de får testa sina gränser medans jag upplever att min fru är mer försiktig.. 
  • Tom Araya
    PerG skrev 2013-11-17 23:32:58 följande:
    ... väl en del i utvecklingen för barns motorik?

Jag reflekterade lite över det idag när vi var ute i skogen och på en grusstig skulle jag och 4-åringen skojspringa för att komma ifatt de andra och han snubblade och ramlade. 

Det var ju ingen större fara skedd mer än att han blev ledsen och fick lite ont i knäna där han slog emot (som sen gick över)..

Visst kunde jag väl ha förutsett att det finns risk för att ramla och struntat i att trigga honom att springa och min fru väste åt mig -"det där kunde du väl ha fattat skulle hända!?" men jag tänker lite att man inte kan "skydda" i alla lägen och att det hör till utvecklingen att känna sina gränser och få kroppskontroll?

Ska man hejda sina barn och ropa åt dem att vara försiktiga ständigt eller ska man inte våga lita på dem och låta dem själva upptäcka hur mycket de klarar?

Hur brukar ni göra? Förmanar ni era barn ständigt eller låter ni dem testa sig fram själva och bara gå in och styra upp när det är fara för liv och lem? 
    Jag skulle nog förmana till försiktighet i alla lägen där risker finns men olyckor kommer ändå att hända och det kommer barnet att lära sig av.
  • fluu

Jag är väl inte direkt den försiktiga typen utan stoppar bara ungen om hon är på väg att göra något som faktiskt är farligt eller kan skada henne mer än typ skrubbsår, blodmärke, lite blod och ont.

Jag uppmanar henne att testa och trillar hon uppmanar jag henne först att "upp igen" om det inte var så farligt. Blir hon rädd kramas vi lite och jag lugnar lite. Gör det ont på riktigt tröstar jag mer.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • PerG
    Tom Araya skrev 2013-11-18 00:03:50 följande:
    Jag skulle nog förmana till försiktighet i alla lägen där risker finns men olyckor kommer ändå att hända och det kommer barnet att lära sig av.
    Men vilka risker då? Det finns ju risker så fort du sätter dig upp i sängen (och till och med innan dess kan du rulla ur sängen i sömnen och slå huvudet i golvet). Ska man ropa "ta det försiktigt" jämt eller ska man bara göra det när de springer på hala spänger nära Niagarafallen typ... ;) 
  • Tebriane

Handling vs konsekvens styr om jag säger till mina barn... Vissa saker bör de lära sig by doing...

• Foxtrott

Ja, ramla är en del av utvecklingen oh i allmänhet inget att hetsa upp sig över. Med det sagt bör man ju inte hetsa sin fyraåring att uppsöka klippor som skjuter ut över tjugo meter höga stup för att de ska utvecklas i stora språng.

Jag har ett barn som utvecklades så till den milda grad mellan fyra och sex års ålder att hon alltid hade minst tre blåmärken någonstans på kroppen. Till och med vårat ubercoola dagis som lite casual berättade att samma barn "visst fick vattkoppsutslag vis morgonsamlingen när jag hämtade en kväll och en måndag frågade om det blivit något av det att samma barn kräktes tre gånger på fredagen, vid fredagshämtningen hade de glömt bort att nämna detta) tyckte hon var ovanligt fallen för att ramla.  (Sedan blev det ögonläkaren och glasögon så nu ramlar hon mest om mornarna när hon glömt ta på sig glasögonen).

• pluvdo

Jag låter sonen springa och ha sig, men ifall han exempelvis springer ner för en backe eller så och jag tycker att det går lite väl fort så ropar jag åt honom att han skall ta det försiktigt. Fast oftast när jag ropar åt honom att ta det lugnt så är det för att det är folk runtomkring och jag vill inte att de skall tycka att jag är oaktsam.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
Svar på tråden Att ramla är...