Olika BF-datum trots samma datering?
Hej,
jag är väldigt förvirrad angående motstridiga BF-datum och hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut det. Jag hade stenkoll på min ägglossning då ägglossningsstickor, tempkurvan samt alla mina symtom var helt överens om vilken dag jag ägglossade (18 juli). Testade också tydligt positivt på ÄL+11.
Enligt graviditetskalendern här på Familjeliv har jag BF 9 april, men vid UL i vecka 12 blev jag framflyttad 6 dagar (istället för 12+6 sa läkaren att jag var i 13+5). Fick inget datum men räknade själv om det till 3 april.
På RUL träffade jag en BM som sa att jag enligt senaste UL skulle ha BF 10 april (alltså 7 dagar senare än jag trott). Hon flyttade samtidigt tillbaka mig 6 dagar och jag var därmed tillbaka på mitt "eget" datum. Men nytt BF-datum sattes till 13 april. Varför blir det så olika?
Jag frågade BM som utförde rutinultraljudet och hon sa att även om jag vet vilken dag jag ägglossade så vet jag inte hur lång tid det tog för ägget att fästa. Men om hon daterar mig till t.ex. 18+5 och säger att BF är 13 april, och gravidkalendern samtidigt säger att om jag är på 18+5 så BF är 9 april -varför diffar det då 4 dagar?