• Nevermore

Tänker donera ägg! Hur förbereder jag mig bäst?

Ja, om jag får, givetvis. Jag har inte blivit kollad ännu, men den uppfattning jag har fått efter att ha läst reglerna är att jag borde bli godkänd. Hoppas kan man, ju!

Nu undrar jag, vad ska jag förvänta mig? Hur lång tid tar det, till exempel? Läste att man ska ta lite prover först, och sedan ta om dessa 6 månader senare. Betyder det att jag inte kommer få genomföra själva donationen förrän om ett halvår, eller betyder det att jag kommer donera och sedan genomgå fler tester? 

Kostar besöken mig något, hur mycket i så fall? Vet att man i vissa fall kan få någon lite ersättning, men en del kommer man väl behöva stå för själv?

Gör det ont?

Har vi någon här som har donerat redan? Berätta gärna!
    Visst skulle jag bara kunna fråga på mottagningen (och det ska jag också), men jag gillar att höra folks berättelser. 

Egocentrisk? JAG?
  • Svar på tråden Tänker donera ägg! Hur förbereder jag mig bäst?
  • Nina82

Hej!

Du donerar först efter att du tagit om proverna 6 mån efter första gången :)

Du behöver inte lägga ut några pengar själv, förutom för ev resor och tid borta från jobbet. Efteråt får du en ersättning som ska täcka detta, lite olika belopp i olika delar av landet.

Vissa mår lite dåligt av hormonerna man får men jag kände ingenting speciellt.

Själva äggplocket gick helt ok, man får mycket smärtstillande så jag tyckte inte det kändes så mycket men för en del är det ganska obehagligt. Det går väldigt fort dock och efteråt kan man ha som mensvärk några dagar.

Personligen tycker jag att det eventuella lilla obehag jag har upplevt inte är någonting i jämförelse med glädjen att kunna hjälpa någon med något sådant här! Så alla gånger värt det ????

Fråga om du undrar något mer, svarar gärna ????

• Nina82

Oj blev visst frågetecken istället för smileys :)

• Sthlm Cicci

Hur länge äter man hormoner? Vart hittar jag info om donation? Ska nämligen inte ha några fler barn nu. Så ger gärna bort mina ägg...

• Jojjo77
    Sthlm Cicci skrev 2013-11-18 10:27:49 följande:
    Hur länge äter man hormoner? Vart hittar jag info om donation? Ska nämligen inte ha några fler barn nu. Så ger gärna bort mina ägg...
    Man tar hormonerna i form av sprutor som man själv injicerar i magen. Det är lite olika hur länge man behöver ta sprutorna, det är storlek och antal ägg, som avgör när man är redo för att "plockas". Men ca 10-14 dagar. Beror också på din ålder och hur snabbt du producerar äggen.

Du kan läsa lite om det i länken nedan:

orebroll.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/

Tror annars att det är bäst att ta kontakt med den klinik där man tänkt sig donera, för det kan skilja sig lite mellan olika landsting,eller privatkliniker, i landet.

Tack för att du och andra funderar på att donera!{#emotions_dlg.flower} 
  • Jojjo77
    Nevermore skrev 2013-11-17 20:50:48 följande:
    Ja, om jag får, givetvis. Jag har inte blivit kollad ännu, men den uppfattning jag har fått efter att ha läst reglerna är att jag borde bli godkänd. Hoppas kan man, ju!

Nu undrar jag, vad ska jag förvänta mig? Hur lång tid tar det, till exempel? Läste att man ska ta lite prover först, och sedan ta om dessa 6 månader senare. Betyder det att jag inte kommer få genomföra själva donationen förrän om ett halvår, eller betyder det att jag kommer donera och sedan genomgå fler tester? 

Kostar besöken mig något, hur mycket i så fall? Vet att man i vissa fall kan få någon lite ersättning, men en del kommer man väl behöva stå för själv?

Gör det ont?

Har vi någon här som har donerat redan? Berätta gärna!
    Visst skulle jag bara kunna fråga på mottagningen (och det ska jag också), men jag gillar att höra folks berättelser. 
    Tack för att du funderar på att donera{#emotions_dlg.flower}

orebroll.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/
  • Kidneybönan

Om du vill donera ägg så kontakta närmsta universitetssjukhus (KS Huddinge om du bor i Sthlm tror jag). Det står bra beskrivet på alla universitetssjukhus-hemsidor hur det går till och vem man ska kontakta. Jag är en av dem som behöver ägg och jag är sååå tacksam att du vill donera, du anar inte hur mycket det betyder för oss! Titta tex på http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Reproduktionsmedicin/Aggdonator/

• Nevermore
    Nina82 skrev 2013-11-17 23:30:56 följande:
    Hej!

Du donerar först efter att du tagit om proverna 6 mån efter första gången :)

Du behöver inte lägga ut några pengar själv, förutom för ev resor och tid borta från jobbet. Efteråt får du en ersättning som ska täcka detta, lite olika belopp i olika delar av landet.

Vissa mår lite dåligt av hormonerna man får men jag kände ingenting speciellt.
    Själva äggplocket gick helt ok, man får mycket smärtstillande så jag tyckte inte det kändes så mycket men för en del är det ganska obehagligt. Det går väldigt fort dock och efteråt kan man ha som mensvärk några dagar.
    Personligen tycker jag att det eventuella lilla obehag jag har upplevt inte är någonting i jämförelse med glädjen att kunna hjälpa någon med något sådant här! Så alla gånger värt det ????
    Fråga om du undrar något mer, svarar gärna ????
    Åh, tack för ett så utförligt och bra svar! 

Jag håller med, det fysiska obehaget är rätt obetydligt egentligen.  
    Egocentrisk? JAG?
  • Nevermore
    Kidneybönan skrev 2013-11-18 14:01:21 följande:

Om du vill donera ägg så kontakta närmsta universitetssjukhus (KS Huddinge om du bor i Sthlm tror jag). Det står bra beskrivet på alla universitetssjukhus-hemsidor hur det går till och vem man ska kontakta. Jag är en av dem som behöver ägg och jag är sååå tacksam att du vill donera, du anar inte hur mycket det betyder för oss! Titta tex på www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--e.../

Jo, jag har anmält mitt intresse (Bor dock i Skåne.) och väntar på svar nu.  

Egocentrisk? JAG?
Svar på tråden Tänker donera ägg! Hur förbereder jag mig bäst?