• Pessimisten

självskada - vad säger man till ett barn?!

Jag är en tjej som är 17 år. Jag har skadat mig själv i två år, varit fri men nu börjat igen. 
    I somras började jag gå i kortärmat igen, och då syns såklart ärr. Min kusin på 10 år började då fråga mig vad jag gjort, men jag fick inte berätta för hans mamma.

Det fick mig att börja tänka.. och jag har tänkt mycket på det den senaste tiden. Vad händer den dagen jag får barn? Om jag nu kommer att skaffa barn. Ärr försvinner aldrig!
    Vad säger jag den dagen mitt barn frågar mig vad jag har gjort på mina armar? Barn är ju inte dumma och det är väl dumt att ljuga för sitt barn?
    HUR FÖRKLARAR MAN ETT SJÄLVSKADEBETEENDE FÖR ETT BARN?!

Har någon egna erfarenheter som den kan dela med sig av?  

• Svar på tråden självskada - vad säger man till ett barn?!
  • puss

säg som det är, och att du gjorde fel, och att man inte får göra så. sen är det inget mer med det.

*puss puss puss puss*
  • Clotilda

Jag har massor med ärr på armar och ben. Jag tror det är normalt för mitt barn så han frågar inte. Jag är heller inte orolig för när han kommer göra det. Om han är för liten för att förstå kommer jag bara förklara att jag har dem för att jag var sjuk förut. När han förstår med kan jag förklara mer, helt enkelt.

Svar på tråden självskada - vad säger man till ett barn?!