• Maaalin86

7 månader & jättejobbiga nätter :(

Hej!
    Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg, men jag behöver verkligen tips och råd!

Min son är 7 månader, och jag delammar honom (någon gång under dagen samt på natten). Annars äter han gröt och mat. Pojken är i övrigt världens goaste, gladaste o mest sociala lilla bebis!

Sedan han var nyfödd har han sovit väldigt bra på nätterna o bara vaknat 1-2 gånger för amning - o sen somnat om utan problem. Både när vi samsovit o när han sovit i sin spjälsäng.

Sedan 1 månad tillbaka ungefär så krånglar sömn o amning fullständigt. Han somnar gott i sin spjälsäng efter amning runt 19-20 (har då ätit jättebra under dagen) o sover fram till ca 22-23 innan han vaknar o antingen sätter sig upp i sängen eller ligger o är ledsen. Att stoppa in nappen o försöka söva om är omöjligt - då blir han helt hysterisk o slutar inte skrika. Jag tar därför upp honom direkt nu o lägger honom i vår säng. Försöker stoppa in nappen (pratar inget med honom, det är mörkt i rummet) men då börjar han ill-skrika o totalvägra. Han söker sig till bröstet o jag känner mig hemsk som avvisar honom (eftersom jag känner o upplever att det inte är _mat_ han vill ha utan mer ett behov av att snutta). När han skrikit ett bra tag ger jag upp o han snuttar då en stund o somnar gott jämte oss. Efter nån timme vaknar han igen, antingen hur pigg som helst (ställer sig upp mot sänggaveln, kastar sig över mig, drar i håret osv) eller så bökar han runt, gnäller o kan inte sova.

Såhär håller det på hela nätterna nu - o han sitter fast vid mina tuttar nätterna igenom känns det som. Jag känner mig helt slut.
    SNÄLLA nån därute, kom gärna med tips till en dödstrött mamma!

/Malin.

• Svar på tråden 7 månader & jättejobbiga nätter :(
  • Genau

Ber om ursäkt för att jag svarar när jag inte har tips, men ville bara skriva att jag hoppas du orkar sålla bort alla agressiva svar du kommer att få av supermammor som vet allt om barns BEHOV och orkar allt och eventuellt kan flyga och gå på vatten också. Ta bara till dig sånt som är positivt, om du kan. Hoppas att du får några riktigt bra tips och att du får sova snart. Det är vidrigt att inte få sova. Man måst sova, även om man är förälder.

• Ann Cistrus

Jag har inte så mycket konkreta råd att komma med men jag kan säga att sådär var det med mitt första barn och så är det just nu med mitt andra. Något händer där vid 6-månader som gör att de blir oroliga när de ska sova. Bökar runt och har svårt att komma till ro. Jag kanske gör helt fel enligt diverse experter men jag orkar inte göra annat än att ge henne det hon vill på nätterna så att jag själv får sova så mycket som möjligt. Hon får alltså amma/snutta om hon vill och hon får komma upp ur spjälsängen och ligga bredvid mig, kloss intill, tills hon somnar och jag kan rulla undan igen. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Rosa Fluff

Ditt barn är på väg in i den största fasen under första året. Separationsfasen. Ge honom massa med närhet. Låt honom snutta. Det händer massor i hans utveckling och det bästa du kan göra är att följa honom och hans behov.", hur jobbigt det än är gör dig. Mat och sömn blir ofta lidande under utvecklingsfaser. Fasen kan tyvärr hålla i sig ganska länge. Men det går över! Stå ut. Min son var hemsk mellan 7-9 månader sen blev det lugnt ett tag. Vid 11 månader kom det tillbaka men höll bara i sig i typ 2 veckor då. Så ge honom all närhet han vill ha. : )

• Baktakt

Håller med #3. Kring sju månader var det ett helvete. Vid nio månader slutade dottern självmant med amningen. (Och där stod jag snopen och kände mig övergiven )

• Maaalin86

Tack snälla ni! Även om det är en jobbig tid o det inte finns sådär jättemycket att göra, så är det så skönt att få bekräftelse o pepp!

• Baktakt

När man inte vet hur länge en jobbig period ska vara är det lätt att förlora hoppet

Ska man varna om att nästa slitperiod kommer vid 1,5? Ni hinner mao hämta er lite mellan varven

Svar på tråden 7 månader & jättejobbiga nätter :(