• Anonym (Barnlängtan)

Pergotime

Hej Kan man ringa till barnmorskan eller fertilitetskliniken o be dem skriva ut pergotime? Vad kostar de? Vi har försökt få barn i 9-10månader nu utan nåt plus. Har provat både ägglossningstester o fertilitetsmonitor utan positiva resultat. Börjar kännas hopplöst o eftersom vi båda har barn sedan tidigare fast inte några gemensamma, så antar ja att vi blir tvungna att bekosta utredning o eventuella ivf-försök själva vilket vi inte har ekonomiska möjligheter att göra så därför undrar ja över pergotime? Andra tips o råd? Vi är i övrigt friska o jag 28 resp han 33 år.

• Svar på tråden Pergotime
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

I och med att ni inte har gemensamma barn har ni rätt till en utredening och ev IVF om det behövs. För att få pergotime krävs det att en läkare gör en undersökning och gör bedömningen att det kan hjälpa er. Jag tycker att du ska ring kvinnoklinkens infertilitetsmottagning på närmsta sjukhus och boka en tid då ni snart förökt i ett år och du inte får utslag på stickor. Det som kan hjälpa är att gå ner i vikt om du har ett bmi på över 25, sluta använda nikotin och minska alkoholintaget.

Lycka till 

• Anonym (Barnlängtan)

Ja får utslag på fertilitetsmonitorn så ja borde väl ha ägglossning kan ja tycka men trots de verkar vi inte kunna bli gravida. Ja ringde fertilitetskliniken när vi försökt i fem månader o då sa de att ja fick återkomma när vi försökt åtminstone ett år så ja får väl ringa igen i januari. Ja har BMI över 25 dock o har senaste fem veckorna gått ner åtta kg. Alkohol är inget ja dricker särskilt ofta alls. 3-4ggr per år kanske. Ja använder inte nicotin heller de gör däremot min sambo. Han röker. Men du tror vi kan få eventuella ivf-försök bekostade av landstinget tros att vi båda har barn sedan tidigare? Som sagt inga gemensamma ännu dock :(

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Övervikt påverkar fertliteten väldigt negativt, det är kanon att du får ner. för högt bmi kan förhindra så man får hjälp med tex pergotime och ivf. Försök att få din sambo att sluta röka/snusa då detta påverkar spermierna negativt.

Visst kommer ni få hjälp sålänge ni inte har gemensamma barn!

lycka till   

Svar på tråden Pergotime