• Anonym (aktieägare?)

Separation sambo och aktier för gemensamma pengar

Jag och min sambo ska separera och jag undrar om någon vet vad som gäller för aktier köpta för gemensamma pengar. Vi har alltså satt in lika mycket pengar i en aktiedepå som ägs av min sambo och han har förvaltat pengarna så att de stigit i värde. Jag vet att aktier och likvida medel är enskilda och det är ju hans konto men jag har betalt in pengar dit. Hur tänker man då? Jag skulle vilja att vi delar 50/50 på det kapital som nu är men vad säger lagen?

• Svar på tråden Separation sambo och aktier för gemensamma pengar
  • Mälaröbo

Lagen säger att det ENDA som SKA delas är gemensam bostad om den skaffats för att bo i tillsammans plus det bohag man skaffat tillsammans. Där struntar man i vem som betalat vad. När det gäller konton, bilar mm är det ägaren som har rätten på sin sida oavsett vem som betalat/satt in pengarna.

• Anonym (sw)
    Mälaröbo skrev 2013-11-17 10:22:10 följande:
    Lagen säger att det ENDA som SKA delas är gemensam bostad om den skaffats för att bo i tillsammans plus det bohag man skaffat tillsammans. Där struntar man i vem som betalat vad. När det gäller konton, bilar mm är det ägaren som har rätten på sin sida oavsett vem som betalat/satt in pengarna.

Vad har du för lagstöd till att det enbart är bostaden som ska delas?

Allt som är införskaffat för gemensamt bruk ska delas, dvs även aktierna. Läs sambolagen 
  • Archandra

När ett samboförhållande upphör delar man på samboegendom, dva gemensam bostad och gemensamt bohag. Allt annat tillfaller ägaren. Ägs något gemensamt ska detta behandlas enligt samäganderättslagen. Det kan eventuellt vara fråga om dold samäganderätt och i så fall kan TS ha rätt till "sin " del av aktiedepån. Det får i så fall prövas av domstol om inte sambon accepterar det.

• Anonym (aktieägare?)

hmm det var det jag misstänkte. Har länge tänkt att vi borde äga depån gemensamt men inte tagit tag i saken. Separationen är så ny så vi har inte hunnit hit än i diskussionen. Vi är inte osams så jag hoppas vi kan lösa det men det känns lite olustigt

• Mälaröbo

sw: jag behöver inte läsa på, misstänker dock det motsatta...
    Problemet med sambolagen är just att det INTE är som du påstår. Endast bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk ska delas. Köper man en bil tex så tillfaller den ägaren även om den andra betalat den. Detsamma med konton mm.

• Archandra
    Anonym (aktieägare?) skrev 2013-11-17 10:44:10 följande:
    hmm det var det jag misstänkte. Har länge tänkt att vi borde äga depån gemensamt men inte tagit tag i saken. Separationen är så ny så vi har inte hunnit hit än i diskussionen. Vi är inte osams så jag hoppas vi kan lösa det men det känns lite olustigt
    Då tycker jag att du ska hävda dold samäganderätt, vilket i så fall skulle lösa problemen.
  • Anonym (sw)
    Mälaröbo skrev 2013-11-17 11:17:49 följande:
    sw: jag behöver inte läsa på, misstänker dock det motsatta...
    Problemet med sambolagen är just att det INTE är som du påstår. Endast bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk ska delas. Köper man en bil tex så tillfaller den ägaren även om den andra betalat den. Detsamma med konton mm.

Det borde inte vara så svårt att bevisa att aktierna anförskaffats för gemensamt bruk. TS har ju betalat in pengar vilket borde gå att spara.

Dock läste jag ts lite slarvigt, för nu ser jag att depån ägs av sambon. Frågan är om den fanns redan före sambotiden? 
  • Anonym (sorry)
    Anonym (sw) skrev 2013-11-17 12:05:23 följande:

Det borde inte vara så svårt att bevisa att aktierna anförskaffats för gemensamt bruk. TS har ju betalat in pengar vilket borde gå att spara.

Dock läste jag ts lite slarvigt, för nu ser jag att depån ägs av sambon. Frågan är om den fanns redan före sambotiden? 
    Hur ska Ts bevisa att hon inte varit snäll och gett sambon de pengarna till hans eget privata sparande?
  • Anonym (sw)
    Anonym (sorry) skrev 2013-11-17 12:08:48 följande:
    Hur ska Ts bevisa att hon inte varit snäll och gett sambon de pengarna till hans eget privata sparande?

Sant.. som sagt, allt handlar ju om bevisbörda. Eftersom det inte verkar vara några hard feelings så får vi hoppas att sambon är villig att dela på det, annars får ts kontakta en jurist och se över sina rättigheter.
  • Mälaröbo

Det spelar ingen roll om saker och ting införskaffats för gemensamt bruk då det BARA gäller bostad och bohag (dvs typ möbler) som införskaffats för gemensamt bruk.
    Köper man tex en häst, en snöscooter, en husvagn och en bil för gemensamt bruk så är det ändå ÄGAREN som har rätt till dessa saker då det inte är vare sig bostad eller bohag.

• Anonym (sw)
    Mälaröbo skrev 2013-11-17 12:13:22 följande:
    Det spelar ingen roll om saker och ting införskaffats för gemensamt bruk då det BARA gäller bostad och bohag (dvs typ möbler) som införskaffats för gemensamt bruk.
    Köper man tex en häst, en snöscooter, en husvagn och en bil för gemensamt bruk så är det ändå ÄGAREN som har rätt till dessa saker då det inte är vare sig bostad eller bohag.

Är du verkligen säker på det?
  • Anonym (sw)
    Olympia skrev 2013-11-17 12:40:08 följande:
    Sambolagen. Notera särskilt §3.

www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM

Men bostaden har vi ju redan pratat om, ingen har väl påstått att den INTE utgör grund för delning..?
  • Olympia

Jag lade in länken som ett klargörande.
    Det är bara bostaden och inventarier som ingår i det som ska delas.
    Kapital ingår inte i sambolagen. 

• Mälaröbo

Helt säker! Har vänner/bekanta som varit på båda sidor av sambolagen.... En vän och hennes sambo sålde varsin bostad för att skaffa en gemensam. Dock la bara vännen in SINA pengar i bostaden och sambons pengar skulle de ha till annat. När de sen separerade krävde han hälften av bostaden och fick rätt trots att det bara var vännen som betalat. Det han köpt för sina pengar, bil och motorcykel, och ett fett sparkonto hade hon ingen rätt till alls! Deras muntliga avtal var inte giltigt eftersom inget fanns skrivet.

• sextiotalist
    Anonym (sw) skrev 2013-11-17 10:24:20 följande:

Vad har du för lagstöd till att det enbart är bostaden som ska delas?

Allt som är införskaffat för gemensamt bruk ska delas, dvs även aktierna. Läs sambolagen 
    Nix, det är det som är dilemmat, bilar, båtar etc ingår inte heller i det som delas, inte heller kapital, om det inte är gemensamt skrifitligt. Så TS får förlita sig på att hennes kommande ex är juste och överlåter TS halva till henne
Svar på tråden Separation sambo och aktier för gemensamma pengar