• Annaïck

Är det typiskt för ADHDbarn att vilja kontrollera allt?

Min son som vi misstänker kanske har ADHD kan ställa till enorma scener där han försöker styra hur saker ska göras. Ikväll var det i vilket rum han skulle sätta pa sig pyjamasen och det skulle absolut vara mamma och inte pappa som hjälpte honom. Min sambo drev igenom sin vilja och sonen blev skogstokig.  Är det typiskt dessa barn ?

• Svar på tråden Är det typiskt för ADHDbarn att vilja kontrollera allt?
  • Whitetrash86

Min dotter har varit så sedan 2,5år hon är 5 år nu och saker ska ske på hennes sätt och när det inte gör det så blir det världens utbrott.
    Eftersom jag har ADHD så misstänker vi att även hon har det, ska påbörja utredning snart.

Även för mig är det viktigt att vissa saker sker på mitt sätt, fast jag kan kontrollera mig tillräckligt mycket för att inte kasta mig på golvet och skrika, även om känslan finns. Flört 

• Whitetrash86
    Annaïck skrev 2013-11-16 21:02:22 följande:
    Det är just när han ska ga och lägga sig som det är värst.
    Dottern är värst då med.
    Det är mycket som ska ske då, på kort tid.
    Pyjamasen ska på, tänderna ska borstas, gå på toa, läsa saga, slappna av osv osv.

Och om det då sker ganska snabbt och inte med personen som dottern vill den dagen så blir det hus i helvete.

Därför har vi börjat tidigt att fråga henne vem som ska hjälpa, alternativ sagt till vem som ska hjälpa. Pyjamasen åker på 1-2 timmar innan sängdags. Och mycket påminnelse, "snart är det sagt att göra xxx" 

Har nästan inga utbrott alls längre. 
  • Queenie70

Vad har pappan för diagnos då som går i strid över en skitsak som i vilket rum pyjamasen ska tas på?

• anyXX

Nej det låter inte som adhd, det låter som en vanlig femåring. Min tjej är likadan, man får välja sina fighter.

flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

Sen kan han ju ha andra drag som gör att han har diagnos, men just kontrollbehov låter inte som adhd för mig ( min man har adhd) utan snarare som autistiska drag. Men jag är ingen psykolog.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Annaïck
    Queenie70 skrev 2013-11-16 22:15:36 följande:
    Vad har pappan för diagnos då som går i strid över en skitsak som i vilket rum pyjamasen ska tas på?
    ja det kan man väl kanske tycka men det gällde väl främst att han försökte styra vem som skulle sköta nattningen. Han förlänger dock nattningen med alla möjliga krav som gör att det tar längre tid.
  • Litet My

Tycker det låter som en helt vanlig 5 åring med en pappa som inte hanterar att "välja sina strider".

Svar på tråden Är det typiskt för ADHDbarn att vilja kontrollera allt?