Hur söker man bodelning hos Tingsrätten?
Vet någon hur man gör eller kan gå tillväga?
Vet någon hur man gör eller kan gå tillväga?
Kolla på www.domstol.se. Klicka på Familj, sen Bodelning.
Jag ligger i skilsmässa nu,våran betänketid går ut i Feb-2014. Jag ringde till tinget ang bodelning, jag fick prata med en bra person där. Han sa till mig att när skilsmässan är klar så får exet papper hem om bodelning,jag tala även om för han att jag och exet kommer inte komma överens om bodelning,fick då till svar att tinget har en bodelningsman som kommer kliva in och hjälpa till..
Kanske du har råd att anlita en telefonjurist model 0771- nummer, där kan du behandla de viktigaste frågorna som du inte får svar på via annat sätt. Du kan ju också snacka med någon kompis som redan gått igenom detta för att få hjälp. Bästa är väl om du kan låna lite pengar av tex mor eller far så du får ett bra biträde/jurist så du får ut mesta möjliga av bodelningen/separationen. lycka till.
Tingsrätten gör inte en bodelning men om ni inte kan komma överens om hur era tillgångar ska delas kan du ansöka om att en bodelningsförättare ska utses av tingsrätten. Du kan skicka ett enkelt brev där du beskriver er situation och att du vill att tingsrätten ska utse en bodelningsförättare. Ange era personuppgifter så som namn, adress, kontaktuppgifter etc. Du måste även betala en ansökningsavgift (det står på resp tingsrätts hemsida hur mycket det kostar och vilket postgiro det ska betalas in till).
Ditt ex får tillfälle att yttra sig över din ansökan men kan i princip inte hindra att en bodelningsförättare utses.
Jag vill ha hjälp med bodelningen efter våran separation, själv anlitade jag en advokat advokat så det finn en del underlag men behöver hjälp med att få ett avslut på det här det börjar bli lite långdraget så jag ber Er hjälp för att få ett avslut.
Tackar på förhand
Rolf Janson
Balängsvägen 9
760 15 Gräddö
070-7785366
4703290116