• Anonym (Bara jag)

Programserien döden döden döden gör mer skada än nytta

Är det bara jag som tycker som rubriken säger? Istället för seriösa reportage om ämnet handlar serien, som så många program nuförtiden, inte om ämnet i sig, utan blir ett metareportage, dvs reportage om att göra reportage. Och reportern är så skraj och rädd för allt och demonstrerar sin rädsla och sina fobier så programmet bidrar snarare till att få folk mer skräckslagna inför dödens olika aspekter, t ex att se en död kropp, än de var innan.

Detta viktiga ämne hade förtjänat att bli seriöst behandlat.

Att se reportern nästan svimma av att vara i närheten av en död människa - på vilket sätt gör det svenska folket gott?

Och hennes skratt och trams när hon kliver ner i gravar och låter sig liksvepas?

Vilket bottennapp.           

• Svar på tråden Programserien döden döden döden gör mer skada än nytta
  • Anonym (Håller med)

Jag blev glad när jag såg att svt skulle göra denna serie. Många är rädda och känner inte till hur man jobbar i yrken som rör detta, många i dagens Sverige har heller inte suttit vid någons dödsbädd, sett en avliden osv. Vi pratar inte heller om all det som rör döden till vardags. 

Men - när det gäller detta tv-program: signaturmelodin är en konstig, mörk rocklåt (?), dystra, mörka bilder och musiken längre fram i programmen verkar inte ha något med inslagen att göra. När "fakta-avsnitten" presenteras med text och siffror tycker jag det ser lite konstigt ut; svårt att förklara, känns som om produktionsbolaget vill verka lite "tufft och nyskapande" och det passar inte riktigt in. 

Att programledaren visar rädsla kan fungera, då många tittare kan identifiera sig med henne, men frågan är om programmet ska handla om hennes personliga upplevelser, vilket det ändå blir i slutändan, som på bårhuset t.ex.

Metareportage ja. I första avsnittet verkar hon bara gå in hos en man som jobbar med gravstenar och säger "Hej hallå, jobbar du här? Kan du visa oss lite?" Kan man som god researcher och journalist med ett helt team att jobba med inte kontakta människor att intervju innan?

Trots allt detta, en ok serie. Men den hade kunnat göras bättre.

• Anonym (ojämn)

Håller med. Nu missade jag början men hade väntat mig något annat. Jag har sett döda människor så det är inget som skrämmer mig men att se programledare så rädd att hon nästan svimmade och var tvungen att sätta sig med huvudet mellan benen. Det pratades hela tiden om hur obehagligt hon tyckte allt var och säkert som anonym (Håller med) säger så är det för att andra kan identifiera sig med henne, men det blev för mycket. Och att hon sedan skulle svepa in sig i lakan - då blev det för mycket åt andra hållet. Det blev ojämt.

Hon hade ett annat program där hon hade gäster runt ett bord som pratade om döden i ett program (om jag minns rätt) det var bättre upplägg och mer seriöst, där var hon riktigt bra. Här var det nästan som om hon ville visa att döden ÄR läskig och farlig.

• Anonym (Bara jag)
    Anonym (Håller med) skrev 2013-11-15 20:51:23 följande:
    Att programledaren visar rädsla kan fungera, då många tittare kan identifiera sig med henne, men frågan är om programmet ska handla om hennes personliga upplevelser, vilket det ändå blir i slutändan, som på bårhuset t.ex.

Absolut, det är väl tanken att det ska bli mer personligt och att man ska kunna identifiera sig med henne men hon var ju så otroligt rädd. Hon såg ut som en deltagare i något program som handlar om KBT mot spindelfobi typ. Visst är det obehagligt att se en död människa om man är ung och oerfaren men det är ju trots allt inte farligt så i hennes fall närmar det sig snarare en fobi när hon blev så illa berörd bara av att vara i samma rum. 

Och liksvepningen sedan, jag väntade bara på att hon skulle lägga sig i en kista också.

När de höll på med liksvepningen skrattade hon dessutom väldigt.

En annan sak jag reagerade på var när hon intervjuade gravgrävaren och frågade hur länge en kropp som begravts finns kvar. Han gissade bara när han svarade. Satt och väntade på att de skulle fråga någon arkeolog eller liknande för det vore intressant att veta det rätta svaret men det gjorde de inte.

• Anonym (***)

Har ni ingen avstängningsknapp på TV:n?

• Anonym (Bara jag)
    Anonym (***) skrev 2013-11-15 22:08:16 följande:
    Har ni ingen avstängningsknapp på TV:n?

Jo absolut och kommande avsnitt kommer jag inte att titta på. Blev besviken på serien eftersom jag såg fram emot en seriös reportageserie om detta viktiga och tabubelagda ämne.
Svar på tråden Programserien döden döden döden gör mer skada än nytta