• blondandpink

Ni andra unga föräldrar vars vänner inte har barn

Visste inte om jag skulle lägga denna under unga föräldrar eller var jag skulle lägga den, men bestämde mig till slut för att lägga den under uppfostran. ( Blev gravid precis vid 25årsdagen och ser mig inte som "ung förälder" men känner att jag ofta delar lite den problematiken som kan finnas hos då man trots allt är i det "yngre laget" bland föräldrar. Därför lägger jag den här men inlägget riktar sig till er som kanske är under låt säga 30 i första hand.

Hur som helst, till saken. När jag blev gravid va jag lite rädd att tappa kontakter med vänner och känna mig utanför då ingen annan valde att skaffa barn så pass tidigt (trots att det ju inte är extremt tidigt på något sätt). Så jag har i princip bara fortsatt att umgås med mina tidigare vänner, men nu när mitt barn börjar bli lite större ( 1,5 ) börjar jag känna att jag vill umgås med lite folk som också ha barn/alt. att mina vänner ska få barn, inte minst för att jag vill att mitt barn ska kunna få träffa andra barn mycket på fritiden och vara i fokus för aktiviterna.

Jag hade nog trott att det skulle börja komma vid det här laget, men tyvärr...de flesta lär nog vänta till 30-35 iaf eller kanske mer...

Någon som har samma erfarenhet? Hur gjorde ni ? 

Nån som känner igen känslan av att man vill att ens vänner ska få barn? Cool Det är också lite svårt att bara "börja umgås" med folk för att de har barn. Förstår ni hur jag menar?
    Så...hur gör man?

• Svar på tråden Ni andra unga föräldrar vars vänner inte har barn
  • Bonanza

Alla som vi umgås med som har barn i våra åldrar är ca 10 år äldre än oss. Mina barnlösa kompisar har fortfarande inte skaffat barn, min äldsta fyller nio nästa gång. Man får helt enkelt hitta nya vänner som grannar, via förskola och aktiviteter etc.

• EmeNo11

Vi fick barn först i vår bekantskapskrets. När jag var gravid började vi träffa en gammal kompis till sambon som hade barn men de träffar vi väldigt sällan. Mina egna vänner försvann när jag valde att flytta 56 mil hemifrån. När dottern var nio månader flyttade en till gammal kompis till sambon tillbaka till vår stad och dom har en son som är åtta månader äldre och barnen älskar varandra. Nu går de på samma förskola och blir överlyckliga varje gång den andra kommer :) annars umgås vi väldigt mycket med dom på fritiden också men självklart saknar jag ibland att träffa andra också och gärna vänner till mig som har barn men det dröjer nog länge innan mina få vänner jag har kvar skaffar barn. Vi tänker så att förskolan är en perfekt plats för dottern just för att där träffar hon många andra jämngamla barn.

Nova 110903
Svar på tråden Ni andra unga föräldrar vars vänner inte har barn