• Mokidoki

Skillnad med sterilisering?

Hej, jag tänkte höra med er kunniga kattägare hur pass mycket skillnad en sterilisering gör för en katts beteende?
    Vi har nämligen oerhörda problem med vår tvååriga honkatt. Det var min sambo som tog med sig henne in i vårt förhållande tillsammans med en kastrerad hankatt och jag har en äldre kastrerad hankatt sen tidigare.
    Denna honkatt är alltså inte steriliserad än men jag har krävt att det ska göras snarast då hon inte ska avlas på.
    Problemen med henne är många, hon går jämt runt och skriker hela dagarna, även när hon inte löper. Hon går ofta runt och terroriserar min hankatt genom att förfölja honom och fräsa åt honom, samt knuffa undan honom från matskålen. Och han är så snäll så han säger inte ifrån.

Men det värsta är ändå hennes kissande. Hon har otroligt svårt för förändringar och jag är seriös när jag säger att det räcker med att flytta en fåtölj någon centimeter för att hon genast ska markera sitt missnöje genom att kissa. Jag vet inte hur mycket saker hon har förstört genom att kissa ner dem och jag blir vansinnigt trött på att inte kunna göra någonting i mitt hem utan att hon ska kissa.

Så, tror ni att de här beteendena kommer att försvinna när hon blir steriliserad?        

• Svar på tråden Skillnad med sterilisering?
  • Birgitta2

Steriliserar gör man inte numera. Man kastrerar. Sterilisering innebär bara att man klipper äggledarna. Beteendet blir kvar - men kattungar är uteslutet.

Kastering - då tar man bort livmoder, äggstockar och rubbet. Det kommer göra din katt garanterat mycket lugnare. Din katt löper mer eller mindre hela tiden nu. Löper en vecka - lugn några dagar och så löper en vecka igen. Du gör verkligen katten en tjänst genom att kastrera henne.

De flesta veterinärer kastrerar inte under löp pga blödningsrisken. Därför rekommenderar jag att du beställer tid hos veterinär. Du får recept på p-piller av vetten och dessa skall du ge katten i 4-5 dagar för att stoppa löpet innan kastrering.

• Mokidoki

Okej, visste inte att det inte heter sterilisering längre!

Jo, då är det som jag misstänkt då. Skönt i så fall, man vill ju gärna se att problemen försvinner så mycket som det bara går.
    Så nu blir högsta prioritet att boka tid hos veterinär. Tack för ditt svar!

En liten undran bara, blir honkatter lika stenlugna och lata som hankatter blir, eller behåller de fortfarande sitt hetsiga temperament, om än något lugnare?
    Jag har ingen erfarenhet av just honkatter sen tidigare.       

• Birgitta2
    Mokidoki skrev 2013-11-14 13:24:48 följande:
    Okej, visste inte att det inte heter sterilisering längre!

Jo, då är det som jag misstänkt då. Skönt i så fall, man vill ju gärna se att problemen försvinner så mycket som det bara går.
    Så nu blir högsta prioritet att boka tid hos veterinär. Tack för ditt svar!

En liten undran bara, blir honkatter lika stenlugna och lata som hankatter blir, eller behåller de fortfarande sitt hetsiga temperament, om än något lugnare?
    Jag har ingen erfarenhet av just honkatter sen tidigare.       
    Eftersom de är individer är det ju svårt att säga. Men djur styrs ju ofta av hormoner - och hormonerna försvinner i och med kastreringen.

Tänk på att katten kan vara väldigt sömning när du får hem henne och kan kissa på sig. Så lägg inte katten på finaste sidenkudden
  • Allinrep

Min honkatt vantrivdes nog hur mycket som helst när hon löpte, det verkade vara minst lika jobbigt för henne som det var för oss. Efter kastreringen blev hon mycket lugnare och nu kommer hon till och med till oss för att visa uppskattning när hon tycker att vi har gjort något bra (t.ex. om vi ger henne något extra gott att äta). Hon busar fortfarande (jagar leksaker som ett riktigt rovdjur) och har fortfarande bestämda åsikter om vissa saker (jag VILL INTE bli flyttad på nu!) så det känns som att hon fortfarande är sig själv, men på en mycket bekvämare nivå eftersom hon slipper hantera det jobbiga löpbeteendet.

Min katt har aldrig markerat med kiss så jag vet inte hur en kastrering skulle påverka det. Men om hon blir lugnare och slipper allt det där jobbiga med löpning så kanske hon inte kommer påverkas så mycket om ni möblerar om i fortsättningen. Vi människor har ju också svårt för att hantera vissa saker när vi mår dåligt (det är enligt TV-reklamen svårt att vara snäll när man har halsbränna) och det är samma sak för katterna.

• Mokidoki
    Birgitta2 skrev 2013-11-14 13:27:14 följande:
    Eftersom de är individer är det ju svårt att säga. Men djur styrs ju ofta av hormoner - och hormonerna försvinner i och med kastreringen.

Tänk på att katten kan vara väldigt sömning när du får hem henne och kan kissa på sig. Så lägg inte katten på finaste sidenkudden
    Jo det är klart, hon får väl i och för sig busa hur mycket hon vill, bara hon slutar upp med kissandet!

Haha tack det var ett bra råd, inte för att hon får ens komma i närheten av de fina textilierna idag ändå men lite kiss till innan allt rättar till sig kan jag nog klara av Glad  
  • Mokidoki
    Allinrep skrev 2013-11-14 13:29:44 följande:
    Min honkatt vantrivdes nog hur mycket som helst när hon löpte, det verkade vara minst lika jobbigt för henne som det var för oss. Efter kastreringen blev hon mycket lugnare och nu kommer hon till och med till oss för att visa uppskattning när hon tycker att vi har gjort något bra (t.ex. om vi ger henne något extra gott att äta). Hon busar fortfarande (jagar leksaker som ett riktigt rovdjur) och har fortfarande bestämda åsikter om vissa saker (jag VILL INTE bli flyttad på nu!) så det känns som att hon fortfarande är sig själv, men på en mycket bekvämare nivå eftersom hon slipper hantera det jobbiga löpbeteendet.

Min katt har aldrig markerat med kiss så jag vet inte hur en kastrering skulle påverka det. Men om hon blir lugnare och slipper allt det där jobbiga med löpning så kanske hon inte kommer påverkas så mycket om ni möblerar om i fortsättningen. Vi människor har ju också svårt för att hantera vissa saker när vi mår dåligt (det är enligt TV-reklamen svårt att vara snäll när man har halsbränna) och det är samma sak för katterna.
    Ja man får hoppas på att min honkatt får samma positiva resultat som din efter kastreringen! Och det känns bra att hon ändå får behålla sin busighet, fast kanske blir mindre bitchig och snarstucken Tungan ute

Ska bli intressant att se hur det blir med kissandet efter också, man vill ju prova allt innan man eventuellt måste tänka ut andra, mycket hemskare lösningar Rynkar på näsan  
  • Birgitta2
    Mokidoki skrev 2013-11-14 13:38:28 följande:
    Ja man får hoppas på att min honkatt får samma positiva resultat som din efter kastreringen! Och det känns bra att hon ändå får behålla sin busighet, fast kanske blir mindre bitchig och snarstucken Tungan ute

Ska bli intressant att se hur det blir med kissandet efter också, man vill ju prova allt innan man eventuellt måste tänka ut andra, mycket hemskare lösningar Rynkar på näsan  
    De BLIR lugnare. Dottern kastrerade sin för två veckor sedan. Hon löper nu inte ständigt och jämt - hon löper inte alls. Hon jamar då och då fortfarande, men det är ju som hon pratar med oss. Och det måste man ju få göra. Vissa katter är snackigare än andra.

Hon är gosigare också - mycket lugnare.
  • Mokidoki
    Birgitta2 skrev 2013-11-14 13:40:39 följande:
    De BLIR lugnare. Dottern kastrerade sin för två veckor sedan. Hon löper nu inte ständigt och jämt - hon löper inte alls. Hon jamar då och då fortfarande, men det är ju som hon pratar med oss. Och det måste man ju få göra. Vissa katter är snackigare än andra.

Det skulle vara underbart om hennes stress försvann, idag springer hon ju bara omkring och måste ha koll på vad alla gör, hela tiden. Hon bråkar jämt med min stackars gammelkatt, vi får knappt ta i henne och varje dag när min sambo går till jobbet så kissar hon av missnöje, oftast i hans sko eller något annat som är hans.
    Så man förstår ju att det inte är en hållbar situation, varken för henne eller för oss. 
  • Birgitta2
    Mokidoki skrev 2013-11-14 13:51:44 följande:
    Det skulle vara underbart om hennes stress försvann, idag springer hon ju bara omkring och måste ha koll på vad alla gör, hela tiden. Hon bråkar jämt med min stackars gammelkatt, vi får knappt ta i henne och varje dag när min sambo går till jobbet så kissar hon av missnöje, oftast i hans sko eller något annat som är hans.
    Så man förstår ju att det inte är en hållbar situation, varken för henne eller för oss. 
    Hur gammal är hon? Och det där kissandet - har du kollat om hon har urinvägsinfektion? Tycker också att du i samband med att du kastrerar henne, skaffar Feliway - veterinären kan tipsa dig var man köper det. Eller kollar på nätet. Den utsöndrar lugnande feromoner. Tillsammans med kastrering (och under förutsättning att hon inte har UVI) bör det hjälpa mot kisseriet.
  • Mokidoki
    Birgitta2 skrev 2013-11-14 13:59:27 följande:
    Hur gammal är hon? Och det där kissandet - har du kollat om hon har urinvägsinfektion? Tycker också att du i samband med att du kastrerar henne, skaffar Feliway - veterinären kan tipsa dig var man köper det. Eller kollar på nätet. Den utsöndrar lugnande feromoner. Tillsammans med kastrering (och under förutsättning att hon inte har UVI) bör det hjälpa mot kisseriet.
    Hon är två år, snart tre om jag inte missminner mig. Hon har aldrig varit hos veterinär sen jag kom in i bilden, vet dock att min sambo varit med henne tidigare och fixat ögondroppar då hon lätt blir kladdig i ögonen, kanske att de gjorde en rutinkoll då, men som sagt så är jag inte säker. Sambon har dock inte nämnt något om att hon skulle ha urinvägsinflammation.

Feliway har jag sett i några andra trådar här på FL, så det ska jag kolla upp i samma veva som jag kastrerar henne. 
  • Mokidoki
    Birgitta2 skrev 2013-11-14 14:09:16 följande:
    Använder hon lådan?
    Ja det är ju det hon gör, hon är väldigt duktig på att gå på lådan men ändå så kissar hon på en massa andra ställen utöver det.
  • Birgitta2
    Mokidoki skrev 2013-11-14 14:19:02 följande:
    Ja det är ju det hon gör, hon är väldigt duktig på att gå på lådan men ändå så kissar hon på en massa andra ställen utöver det.
    Ok, då är det nog i frustration och med hormoner som hon kissar. Kastrera henne så fort du bara kan.
  • Mokidoki
    Birgitta2 skrev 2013-11-14 14:23:02 följande:
    Ok, då är det nog i frustration och med hormoner som hon kissar. Kastrera henne så fort du bara kan.
    Ja, oavsett vad det är så måste ju en kastrering bli prioritet nummer ett.
  • Lady Paraplyh

Jag kastrerade just en femårig hankatt. På honom gjorde kastreringen underverk. Han slutade kissa utanför lådan, innan kissade han överallt som din honkatt. Han slutade skrika, men han jamar fortfarande en del. Han slutade förfölja min honkatt, det är hon tacksam över. Så blev han lite lugnare, men absolut ingen slöhög. Han är en aktiv katt. Han slutade vara så stirrig också.

Så jag tycker ni ska testa och kastrera honkatten.

• Mokidoki
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-15 11:20:16 följande:
    Jag kastrerade just en femårig hankatt. På honom gjorde kastreringen underverk. Han slutade kissa utanför lådan, innan kissade han överallt som din honkatt. Han slutade skrika, men han jamar fortfarande en del. Han slutade förfölja min honkatt, det är hon tacksam över. Så blev han lite lugnare, men absolut ingen slöhög. Han är en aktiv katt. Han slutade vara så stirrig också.

Så jag tycker ni ska testa och kastrera honkatten.
    Vad härligt att höra att det fick ett sånt positivt resultat! Vi tänker absolut kastrera vår honkatt, något annat är uteslutet då vi inte ska ta ungar på henne, det enda jag undrade över var hur stor skillnaden blev och om det skulle sätta stopp på hennes ständiga kissande så jag hoppas verkligen att min katt blir lika bra som din efteråt Glad
  • IceJossan
    Birgitta2 skrev 2013-11-14 13:40:39 följande:

Haha säg det till min katt, hon är lika galen nu som innan kastrering Cool
  • Lady Paraplyh
    Mokidoki skrev 2013-11-15 13:59:42 följande:
    Vad härligt att höra att det fick ett sånt positivt resultat! Vi tänker absolut kastrera vår honkatt, något annat är uteslutet då vi inte ska ta ungar på henne, det enda jag undrade över var hur stor skillnaden blev och om det skulle sätta stopp på hennes ständiga kissande så jag hoppas verkligen att min katt blir lika bra som din efteråt

Jag håller tummarna för att det går bra!
Svar på tråden Skillnad med sterilisering?