Skillnad med sterilisering?
Hej, jag tänkte höra med er kunniga kattägare hur pass mycket skillnad en sterilisering gör för en katts beteende?
Vi har nämligen oerhörda problem med vår tvååriga honkatt. Det var min sambo som tog med sig henne in i vårt förhållande tillsammans med en kastrerad hankatt och jag har en äldre kastrerad hankatt sen tidigare.
Denna honkatt är alltså inte steriliserad än men jag har krävt att det ska göras snarast då hon inte ska avlas på.
Problemen med henne är många, hon går jämt runt och skriker hela dagarna, även när hon inte löper. Hon går ofta runt och terroriserar min hankatt genom att förfölja honom och fräsa åt honom, samt knuffa undan honom från matskålen. Och han är så snäll så han säger inte ifrån.
Men det värsta är ändå hennes kissande. Hon har otroligt svårt för förändringar och jag är seriös när jag säger att det räcker med att flytta en fåtölj någon centimeter för att hon genast ska markera sitt missnöje genom att kissa. Jag vet inte hur mycket saker hon har förstört genom att kissa ner dem och jag blir vansinnigt trött på att inte kunna göra någonting i mitt hem utan att hon ska kissa.
Så, tror ni att de här beteendena kommer att försvinna när hon blir steriliserad?