• Malin8702

När ska man börja med rutiner inför natten?

Min dotter är 4 veckor. Jag brukar lägga lillan i sin säng när jag går och lägger mig. Oftast har hon somnat i soffan bredvid mig. Det kan då hända att hon vaknar till och blir pigg igen en stund. Fick frågan av en vän idag som undrade när jag brukar natta henne.. Det har ju inte gjort direkt. Min fråga är när/hur ska jag natta henne?

• Svar på tråden När ska man börja med rutiner inför natten?
  • Queenie70

Fortsätt som du gör. Finns ingen anledning att börja manipulera med nåt som funkar, och ställa till nåt som kan bli eländit flera år framåt.

• En blå giraff

Vi har börjat så smått med lite rutiner kring 8-10 månaders ålder. Innan dess har jag låtit barnen sova som de vill. Ofta haft bebisen med oss i TV-soffan hela kvällen och varvat amning/sömn med att den lilla varit vaken stundtals. Jag tycker det är svårt med rutiner till kvällen och få barnet att somna i tid så länge de sover mycket på dagen.

• Malin8702

Jag tycker detsamma. Hon äter ju på olika tider på kvällen. Svårt o få in en rutin. Började ifrågasätta mig själv när jag fick frågan av min vän. Finns ingenting som heter rutin nu :) Cordelia bestämmer allt :)

• Väluppfostrad

Började från tre månader ungefär med en rutin att han får bada, sedan äta och sen lite soffmys. Nu är han nästan 5månader, har ingen hel fast läggningstid utan blir mellan kl 19-20 men då är han alltid trött när han läggs i Sin Säng och somnar direkt, sover hela natten till ca 06.30-07.00 För mig är den rutinen utmärkt, men du ska göra det som passar dig och ditt barn.

• Väluppfostrad

Glömde skriva att före tre månaders ålder så gjorde vi bara det som passa, men jag har alltid varit noggran säkert från 1mån ungefär att han skulle somna för natten själv i sin säng och det har inte varit något problem, men då vakna han ju även på natten och ville ha mat vilket han inte gör längre. Men det kändes som han var redo för rutiner vid 3 mån.

• Lilla Morran

Rutiner är ju svårt att ha innan barnet äter och sover någorlunda regelbundet. Efter ett par tre månader tyckte jag att det gick att påbörja med lite rutiner runt matning och nattning. Mina barn har alltid sovit dagssömn i vagnen och nattsömn i vaggan - det var ett bra sätt att visa på dygnsrytm för riktigt små barn, samt att jag matade i sängen sista målet innan natten... Man får ta det som det kommer och se vad som funkar för just er...

• Malin8702

Ja det är ju sant, vi har en kvällsrutin. Inte tänkt på :) Ja det växer nog fram. Börjar nog redan bli ungefär samma tid på kvällsmaten. Innan var det allt mellan 21-23 men nu oftast vid 21. Man kan kanske lägga henne i sängen efter hon ätit ist för att somna bredvid oss i soffan? Då blir det ju en nattning...

• Queenie70
    Väluppfostrad skrev 2013-11-14 20:48:28 följande:
    Glömde skriva att före tre månaders ålder så gjorde vi bara det som passa, men jag har alltid varit noggran säkert från 1mån ungefär att han skulle somna för natten själv i sin säng och det har inte varit något problem, men då vakna han ju även på natten och ville ha mat vilket han inte gör längre. Men det kändes som han var redo för rutiner vid 3 mån.

Du var noggran säger du, med att en så liten skulle somna för natten, själv i sin säng? Du inser väl att det var mer tur än skicklighet att detta gick smärtfritt? Då det knappast tillhör vanligheterna att en så liten gör det? Hur hade du gjort om barnet blivit ledset av att läggas ned i sin säng?
  • isolde 79

Queenie: vilken mästrande ton du har mot väluppfostrad! Blir så trött på att folk inte kan uttrycka sig Trevligt på nätet... Min kille hade jag väl "tur" med då, som har sovit själv sen första veckan! Och ja, jag var också noggrann med att det skulle funka. Hur kan du säga att det knappast tillhör vanligheterna? Vi samsov först, men jag tyckte inte det funkade. Klart, får jag en närhetstörstande bebis nästa gång, ska den få sova brevid mig. Bara värjer mig mot att du generaliserar så.

Svar på tråden När ska man börja med rutiner inför natten?