• Mellanmjölkens land

Lyfta huvudet tidigt. Tidig även i övrig motorisk utveckling?

Ni som har barn som kunnat lyfta på huvudet tidigt, hur har deras övriga motoriska utveckling varit under säg det första året?

Vårt första barn var jättetidig till ca 6 mån och sen tog det ytterligare ett antal månader innan de flesta andra barn kom ikapp. Drog sig fram vid 2 mån och ålade vid 5 mån. Vid 6 mån lärde hon sig sätta sig upp, ställa sig upp, krypa och gå mot möbler inom ca 2v. Innan du tar det här för en skryttråd så kan jag säga att jag var grundligt avundsjuk på de föräldrar vars barn var lite mer stationära

Nu har andra barnet kommit och jag har verkligen sett fram emot att få vara lite mer i fas med jämngamla barns föräldrar istället för att vilja prata barnsäkring medan deras guldklimpar på sin höjd vänder sig...

Med första barnet har jag ingen koll på när hon kunde lyfta huvudet eftersom hon vägrade allt vad magläge hette. Andra barnet accepterar det och kunde lyfta huvudet redan på BB. Betyder det här att risken är stor att även det här barnet blir väldigt tidigt? Eller kan jag fortfarande hoppas? Tungan ute

• Svar på tråden Lyfta huvudet tidigt. Tidig även i övrig motorisk utveckling?
  • RöttÄrSött

Nu är min tvåa fortfarande riktigt liten men jag märker stor skillnad på dem. Båda två har varit riktigt starka i nacken redan från födseln och höll upp huvudet bra tidigt. Storebror var tidig med allt motoriskt (ålade vid 4-5 månader och gick obehindrat längs möbler vid 7-8 månader). Lillebror är mer lugn av sig och jag tror inte alls han kommer ha samma raketutveckling då han inte har samma driv utan är mer nöjd av att bara vara.

• Lena

Båda våra barn har haft starka nackar men en har varit normaltidig och en mycket tidig med att gå långt innan ett år och är fortfarande tidigt.

• Mellanmjölkens land

Det låter ju positivt eller hur man nu ska se det 2an verkar ännu så länge lugnare än 1an även om det är svårt att uttala sig ännu så länge.

• pmb

Nej det är individuellt. Sonen var väldigt stabil från början o lyfte huvudet tidigt, men han tog sig inte fram förrän han var runt 10mån o lärde sig gå vid 14-15. Tror bestämt deras personlighet inverkar på hur dom utvecklas också, vissa barn är ju lugnare trots att dom har bra koll på kroppen o vissa barn är helt vilda fast dom inte vet vad deras armar o ben gör

• Natulcien

Vår son var tidigt stark och stabil i huvudet och lyfte det högt. Jag har ett foto från 2 veckors ålder då han ligger på magen och lyfter huvudet och tittar rakt fram.
    Men sen gick det trögt... satt vid 7 månader, kröp vid 11 måndader och gick vid 15... så det hänger nog inte ihop...

• cosinus

Nä för mina har det inte hängt ihop. Det barnet som varit starkast i nacken och av misstag vände sig från rygg till mage 1 dag gammal har varit senast i syskonskaran med att åla och krypa.

Sen har vi inte haft jättestora variationer, de har krypt mellan 7 mån och 4 dagar och knappa 8 månader. Men ändå :)

• Woodgrove

Min dotter lyfte huvudet när hon kom upp på min mage på förlossningen. Satt utan stöd vid 3 månader, gick med stöd 5 månader, gick obehindrat inomhus vid 7 månader och obehindrat ute med skor vid 9 månader. Spännande, fantastiskt och ganska jobbigt. Hade varit skönt om hon satt där man satte henne ibland när man gick på toa etc. Det tidiga har fortsatt sedan dess. Cyklade utan stödhjul när hon var 3 år, simmade på djupt vatten 4 år. Springer snabbast och klättrar högst av kompisar nu när hon är 6 år. Totalt orädd för det mesta

• Flickan och kråkan

Jag har tre barn varav två var starka i nacken tidigt. Nu är yngsta bara 5 månader snart, men ändå stor skillnad i temperament gentemot sin äldre bror. Min yngsta är liksom så tillfreds med att bara vara......han har inte bråttom någonstans . Inget av mina barn är speciellt tidiga generellt, men temperamentet spelar en stor roll också, inte enbart styrkan .

Svar på tråden Lyfta huvudet tidigt. Tidig även i övrig motorisk utveckling?