• blom1983

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

Va på 6 månaders kontroll idag med min son.
    han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160
    pappan är 159
    Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"
    dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"
    Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 
    Men hur ska ja göra på dagarna?
    Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.
    han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.
    o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

• Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???
  • Cornellia

Jag skulle skita högaktningsfullt i detta och mata barnet när det är hungrigt. 

• viseversa
    Cornellia skrev 2013-11-13 17:27:17 följande:
    Samma här. Låter ju helt sjukt detta. Vad är det för korkad bvc skötare? Han är en BEBIS och ska INTE bantas. 
    Instagram...LOVALOVISA
  • blom1983
    Cornellia skrev 2013-11-13 17:27:17 följande:
    Ja vill att min son ska må bra o vill ju inte ha en grinig hungrig kille hela dagarna

Men redan har ja dåligt samvete när ja matar han för då "göder ja ju honom" men att inte mata han känns ju inte okej 
  • Tezz01

Min kille är också stor, som 5 månaders vägde han 10,7kg och var 72 lång och nu som 10 månader 13,1 och 82 lång. På min Bvc säger dom inget om det, bara att han är en stor kille så vänta och se

• blom1983
    viseversa skrev 2013-11-13 17:28:19 följande:
    Samma här. Låter ju helt sjukt detta. Vad är det för korkad bvc skötare? Han är en BEBIS och ska INTE bantas. 
    ne trodde inte man skulle de heller fören idag. o detta gör att ja inte ens kan titta på min son utan att känna förtvivlan så maken får ta han ikväll nu,,,,
  • blom1983
    Tezz01 skrev 2013-11-13 17:29:38 följande:
    Min kille är också stor, som 5 månaders vägde han 10,7kg och var 72 lång och nu som 10 månader 13,1 och 82 lång. På min Bvc säger dom inget om det, bara att han är en stor kille så vänta och se
    första tiden sa dom att han va jättefin, trots sin runda kropp, o att de växer han ikapp men idag när barnläkaren o bvc sköterskan va tillsammans så sa dom då detta istället
  • blom1983

JA jag har inte hört nån i min umgängeskrets där nån fått de rådet. 
    men hur ska ja göra med nätterna? ska ja ta bort målet han äter vid 4 o dra ut de till 6 när vi normalt sett går upp? 

• Mamapingu

Det var det dummaste jag hört! Visst om ni gett han godis å cola men ingen unge blir sjukligt fet av ersättning. Strunta i BVC och vänta med att ens fundera på vikten. Så länge han utvecklas som han ska så är det nog ingen fara. Sen kanske det är bra om ni ser över era matvanor så att inte ert barn blir överviktigt (tänker att de kan vara dåliga iom att du är det). För övrigt är det viktigt att barn (och vuxna) rör sig tillräckligt men är han bara 6 månader så kommer det snart ska du se. 

Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???