• Linus77

Vårdbidrag Astma

Hej föräldrakollektivet!

Jag håller på att kriga för att få igenom ett vårdbidrag gällande mina två minsta grabbar 3 & 5 år som har förkylningsutlöst astma i olika grad. Vi sökte vårdbidrag för två år sedan men  FK har konsekvent nekat vårdbidraget och även överklagande till förvaltningsrätten slog fast FK:s beslut.

Jag ställer mig fortfarande mycket tveksam till deras motivering och överväger nu att försöka få kammarrätten att ta upp fallet. Motiveringen är i korthet att

... behovet av tillsyn inte är mer än 7 timmar/vecka (jag redogör 16h/vecka)
    ... det inte skulle finnas något "uttalat tillsynsbehov" (vilket läkaren har angett)
    ... att man enligt föräldrabalken har ett ansvar för små barn vilket ska beaktas när man prövar vårdbidraget

Det är så svårt att hitta bra referensmaterial utan att koppla in en jurist (vilket jag inte känner att jag har råd med). Därför söker jag nu med ljus och lyckta efter andra föräldrar till barn med astma (oavsett diagnos) som fått igenom ett vårdbidrag eller ännu bättre om någon fått igenom ett vårdbidrag efter en överklagan.

Ska överklaga innan början på december. Fortsättning följer... 

• Svar på tråden Vårdbidrag Astma
  • Lina 622

Jag har hört att det är svårt att få igenom vårdbidrag för "bara" astma. Har de någon diagnos som tex npf eller liknande brukar man få räkna med astman också men inte annars. Säger inte att det är rätt för det tycker jag  inte. Det är mycket mer jobb och merkostnader för astma också.

• Jenita659

Lilla du, visst kan du fortsätta kämpa på för vårdbidrag pga astma - men du lärde kämpa. Har själv två barn m förkylningsastma och mjölkproteinallergi så jag vet att det finns saker som innebär mer hon än det.... Att ha ett barn m utvecklingsstörning , autism, ADHD och sömnstörning utöver Astma och födoämnesallergi. Vi har 1/4 vårdbidrag... Tillsyn hela tiden, träning etc Man får inte VB för så lite merarbete, kan aldrig medföra 1 timme extra per barn och vecka...

• Linus77

Jenita: Vi har ett ADHD barn också i familjen med behov av ständig tillsyn - så jag kan relatera till att det finns stora skillnader i hur mycket tid och tillsyn som krävs för olika funktionshinder. Det barnet har dock fått sin diagnos nyligen och en ny vb ansökan håller på att behandlas.

Det jag "stör" mig på är att FK's riktlinjer är att om funktionshindret medför ett behov av extra tillsyn motsvarande 8h / vecka ska man kunna få ett 1/4 VB. Men trots att redogör för ett sådant behov så får jag hela tiden avslag.

Jag skulle vilja bygga ett resonemang kring att det som EGENTLIGEN krävs inte stämmer med vad som är angivet i deras egna riktlinjer om lagens tillämpning. Det är därför jag söker andra referenser (exempel på beviljade VB för astma, överklaganden, domar etc.)  

• Linus77
    Patricia Sandell93 skrev 2013-11-13 16:02:36 följande:
    Varför vill du ha bidrag? Eller för vad?
    För att bidraget ska vara en kompensation för den extra tid som jag som förälder måste lägga på att vårda mina barn med funktionshinder jämfört med om de hade varit friska.

Vid tidpunkten för ansökan och fram till kanske för ett halvår sedan fick barnens astma problem ganska stora konsekvenser i familjen, vi jobbade omlott för att ha dom hemma i så stor utsträckning som möjligt vilket gjorde att jag och min fru fick väldigt lite tid tillsammans. Man blir också både mentalt och fysiskt utmattad av att sitta uppe flera nätter var och varannan vecka och medicinera.
  • Linus77
    Jenita659 skrev 2013-11-15 21:09:01 följande:
    Man får inte VB för så lite merarbete, kan aldrig medföra 1 timme extra per barn och vecka...
    Vet inte graden av astma för dina barn, men vår minsta underhållsmedicinerade 2 ggr per dag, 2 st läkemedel per gång i nebulisator vilket tar nästa 15 min per preparat. BARA det är 1 timme per dag.

Till det kommer den mindre tidskrävande medicineringen av barn nr 2 (spray + nebunett), tid för rengöring, kontakt med förskola, kontakt med läkare etc. Som du säkert själv känner till är det inte bara medicinering som tar tid.  
  • Jenita659

Jag är medveten om hur mkt tid skötseln av barnens astma tar. Men vet också att ett barn med astma inte behöver övervakas ständigt och inte behöver hjälp med allt såsom ett barn med utvecklingsstörning, adhd, autism och sömnstörning kräver. Det jag menar är att trots bra läkarintyg och trots bra underlag som beskriver merarbetet vi har så bedömer FK det som om man inte har så mkt merarbete pga det när man får 1/4 VB för det. Astma "värderas" inte särskilt högt.

• a no nym

FK har inofficiella riktlinjer där vissa diagnoser ger ett visst vårdbidrag. Jag slet mig blå för att få mer än 1/4 för mitt barn trots att jag hade merarbete på 23 timmar per vecka för "de flesta barn med denna diagnos får bara 1/4". På samma sätt vet jag föräldrar som fått helt VB direkt, bara för att just den diagnosen generellt ger helt VB. Detta vill inte FK kännas vid, de påstår att de gör individuella bedömningar men så är inte den krassa verkligheten. Astma är en diagnos som i princip ger avslag, oavsett vad du skriver i ansökan. Överklaga. Se till att du har ett läkarintyg där allt du söker för är specificerat.

• Mor till Ella

Jag har 3/4 vårdbidrag för mina 3 sjuka barn. Den stora har lätt astma, kvallsterallergi, pollen allergi ( gräs,björk,timotej), mjölkproteinallergi, allergi mot morot, gröna äpplen och luftburen jordnötsallergi, eksem. Mellan har en språkstörning/språkförsening/motoriskförsening/utvecklingsförsening, mjölkproteinallergi, förkyldningsastma, eksem. Lillan har kraftig astma som medicineras 3-5 ggr om dagen. Hon har 2 stående mediciner morgon och kväll, hon har mjölkproteinallergi och får inte äta fiberrik kost,eksem och infektionskänslig. Dina barn måste nog ha lite mera problem än bara förkyldningsastma för att du ska få vb.

• jagälskarallaminabarn
    Linus77 skrev 2013-11-27 10:40:50 följande:
    Jenita: Vi har ett ADHD barn också i familjen med behov av ständig tillsyn - så jag kan relatera till att det finns stora skillnader i hur mycket tid och tillsyn som krävs för olika funktionshinder. Det barnet har dock fått sin diagnos nyligen och en ny vb ansökan håller på att behandlas. Det jag "stör" mig på är att FK's riktlinjer är att om funktionshindret medför ett behov av extra tillsyn motsvarande 8h / vecka ska man kunna få ett 1/4 VB. Men trots att redogör för ett sådant behov så får jag hela tiden avslag. Jag skulle vilja bygga ett resonemang kring att det som EGENTLIGEN krävs inte stämmer med vad som är angivet i deras egna riktlinjer om lagens tillämpning. Det är därför jag söker andra referenser (exempel på beviljade VB för astma, överklaganden, domar etc.)  

Då skulle det kanske kunna gå att du för båda barnen får vb. Har man 2 barn som var och en inte skulle ge det kan man få det när båda bedöms ihop läste jag på Fk:s sida, minns inte exakt vart där men sök på vb om du funderar. Har en son med misstänkt förkylningsastma och fick höra att vi kanske skulle få högre vb då hans systrar har autism men att förkylningsastma i sig inte skulle ge vb, brydde oss aldrig om att söka men kommer nog ta med det när/om sonen för diagnos då det lutar åt att även han har autism eller liknande.
Svar på tråden Vårdbidrag Astma