• Mellanmjölkens land

6månaders + 3åring = syskonvagn?

Vi har 2,5 år mellan våra barn. Storasyster har inte åkt vagn regelbundet sen hon var ca 1,5 men hon sover fortfarande middag i 1-2h varje dag. Vagnen används till middagssömnen och egentligen inte mycket mer, undantaget är om hon är sjuk. Ska vi iväg över dagen kan hon åka i vagnen eftersom möjligheten finns men normalt sett lämnar vi den hemma.

Småsyskonet tänkte vi bära i sjal/sele nu under vinterhalvåret men hur gör vi framåt vårkanten? Det optimala vore ju om Storasyster slutat sova middag tills dess så att det räcker med att komplettera med en paraplysulky ifall vi ska gå väldigt mycket nån dag men det känns inte så troligt i dagsläget.

Skulle ni gissa på att vi behöver en syskonvagn?

Det gäller främst kanske 2 mån mellan det att småsyskonet börjar bli stort nog för vagn och att bägge föräldrarna är hemma ca 2 mån över sommaren (en tar fp och en tar semester och byter sen på mitten). När bägge föräldrarna är hemma kan vi ju ta varsin vagn.

Ett alternativ är ju att småsyskonet får sitta i sele på den hemmavarande förälderns rygg men vad gör man då när det är dags att sova? Att lägga ner från sele vet jag av erfarenhet är svårt men jag har inte lust att vara fast med selen under hela sovtiden

• Svar på tråden 6månaders + 3åring = syskonvagn?
  • nozpa

Hum, brukar hon åka vagn kanske det är lika bra att skaffa syskonvagn. Min var 20 månader när lillasyster kom. Hon hatade att åka vagn, men direkt när lillasyster kom så skulle hon också åka vagn. Hon är snart 2½ nu och jag ser inte att vi skulle klara oss utan syskonvagn på ett bra tag.
    Men som sagt, det är ju svårt att veta.

Testa utan och köp en om behovet uppstår. :)   

• Mellanmjölkens land

Som sagt används vagnen kanske 1-2ggr/mån utöver middagssömnen. När vi hälsar på min mamma över dagen (vagnen följer med pga middagssömn men Storasyster kan åka lite även på transportsträckorna) och om vi behöver iväg när hon är sjuk. Det är just sovtiden som oroar mig.

Anledningen till varför jag undrar nu är att användningstiden är så kort att vi helst vill hitta nått begagnat till bra pris. Ska vi ha en syskonvagn vore det bra att börja titta redan nu

• nozpa
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-13 18:30:17 följande:
    Som sagt används vagnen kanske 1-2ggr/mån utöver middagssömnen. När vi hälsar på min mamma över dagen (vagnen följer med pga middagssömn men Storasyster kan åka lite även på transportsträckorna) och om vi behöver iväg när hon är sjuk. Det är just sovtiden som oroar mig.

Anledningen till varför jag undrar nu är att användningstiden är så kort att vi helst vill hitta nått begagnat till bra pris. Ska vi ha en syskonvagn vore det bra att börja titta redan nu

Hade skippat syskonvagnen helt då. Vilan kanske hon ändå slutar med?
  • Mellanmjölkens land

Det verkar som att Storasyster tänker sluta sova middag (på 1-2 mån har hon gått från att sova längst på dagis till att inte somna alls) så förhoppningsvis klarar vi oss utan syskonvagn.

Följdfrågan är om man behöver ståbräda? Grannens 4åring åker fortfarande på sin ibland men det verkar så jobbigt... Det är sällan vi går riktigt långa promenader och till våren kan hon ju cykla.

• Lottapotta08

Vi har en kille på fem månader och en som blir fyra år i januari. Ståbrädan används flitigt och uppskattas mycket av sonen. Jättebra att ha den främst till och från dagis för oss i alla fall!

• Mellanmjölkens land
    Lottapotta08 skrev 2013-12-08 20:27:04 följande:
    Vi har en kille på fem månader och en som blir fyra år i januari. Ståbrädan används flitigt och uppskattas mycket av sonen. Jättebra att ha den främst till och från dagis för oss i alla fall!
    Vi har ca 150m till dagis Hon gick eller cyklade förra sommaren när vi skulle nånstans. Vagnen har i stort sett bara använts för middagsvilan sen 2årsdagen.
  • Scj85

Du kan ju ha en syskonvagn som enkelt kan göras om till en singelvagn typ phil och teds. För det är ju inge kul att ha en dubbelvagn som tar plats.när den äldsta knappt åker vagn

Svar på tråden 6månaders + 3åring = syskonvagn?