• Anonym (En mamma)

Hur ska vi lägga upp umgänge?

Har en dotter på tre år som jag har ensam vårdnad om och som bor hemma hos mig på heltid. Pappan är umgängesförälder och kommer en gång per vecka. Han har kommit minst en gång i veckan och ibland två gånger, alla tillfällen stannar han 4 timmar och umgänget sker på samma tid. Han har suttit i fängelse i två år och har varit ute i det fria i ett år. Jag lämnar aldrig vår dotter till honom på övernattning eller dagsutflykt - litar inte på att hon är i tryggt sällskap med honom. Han får helt enkelt komma hem till mig och vara där - kan på min höjd vara utomhus och fixa eller nere i min tvättstuga i källaren och greja.

Senaste tre månaderna har jag börjat arbeta och gör det på 75%. Pappan är visserligen väldigt villig att ta hand om sin dotter och verkar vilja göra det obegränsat. Men eftersom jag arbetar mellan 6:30 och 15:00 nästan varje, medan dottern är på dagis så är det inte lämpligt att han kommer till oss efter jobb och dagis. Då har dottern varit hela dagen på dagis och lekt med hennes vänner där och är sur, trött och hungrig då hon kommer hem. Är ingen mening att han kommer då och stör våran ro hemma. När jag är ledig cirka 3 dagar varje vecka så vill jag inte ha honom där varje dag heller. Iaf en dag vill jag ha det lugnt hemma så jag får vila ut och sedan en dag då jag och min dotter får lite egen kvalitétstid tillsammans. Så jag kan gå med på 4 timmar en av dessa tre dagar jag är ledig. Alltså fyra timmar per vecka.

Tidigare har det funkat med mer än ett tillfälle i veckan då jag varit Mammaledig.

Tycker ni jag handlar rätt i detta? jag anser det iaf men pappan tycker att jag är löjlig som måste ha dessa ensamma dagar när jag ändå träffar dottern en liten stund när vi vaknar och några timmar varje dag efter jobbet. En av de dagar han kommer så gör han det vid 8 och åker hem vid 12. Där säger han att jag har resten av dagen med dottern tills hon lägger sig vid 20-tiden. Och dessa andra två dagar har jag en dag  kombinerad vilodag och mamma-dottertid och en dag kommer han för umgänge 4 timmar med samma upplägg som vanligt. Jag tycker att vi har rätt till egentid då jag och dottern knappt träffas då jag är på jobbet och hon på dagis.

• Svar på tråden Hur ska vi lägga upp umgänge?
  • Anonym (fy skäms)

Men du, han är faktiskt pappa. Och dottern behöver egentid med honom också. Hon har RÄTT till sin pappa, men jag ser lite att du inte förstår den rätten hon har. Om något händer dig så är det pappan som skall ta hand om flickan och det bästa för henne är att hon faktiskt får den tiden med honom. Jag tycker du är alldeles för snål med tid. Och självisk.

• Anonym (Varför?)

Varför anser du att du har mer rätt till er dotter än vad pappan har?
    Varför ska han behöva minska på sin tid tillsammans med sitt barn för att du har börjat arbeta?
    Varför litar du inte på att hon är i tryggt sällskap med honom, har han misskött henne?

• Nyfiken gul

så länge det inte finns papper och dokument som säger att pappan ska ha övervakat umgänge så har du ingen rätt att styra och ställa med hans umgängestid.

Har du invändningar mot honom som pappa får du precis som alla andra föräldrar vända dig till familjerätten för att fastställa ett umgängesschema och där i så fall yrka på att han inte ska vara ensam med sitt barn.

Du får enligt lag inte umgängessabotera.

Din dotter har alla rättigheter till sin far och det får du inte förhindra.  Du ska tvärtom uppmuntra och underlätta för deras relation och kontakt.

Han är ingen lekfarbror som ska komma hem och leka några timmar och sen gå hem. Han är faktiskt pappa och du kan inte hindra honom att vara det.

Han har några ynka timmar i veckan och då är han inte ens ensam med sitt barn och du gnäller om att du inte har mamma-dotter tid? Seriöst? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Toppen9

Jag funderar som så att om han kommer en dag på helgen och en dag efter förskolan så får de träffas 2ggr/v och han kan roa den lilla när du lagar mat eller kanske t.o.m ta mat mer er till er alla (ni kanske kan turas om att ansvara för maten?)
    Då får de även umgås mer i vardagen.

• Kina79

Jag håller med anonym (fy skäms). Kan han inte hämta dottern på dagis två dagar i veckan och sen ha henne tills kvällsmat eller nåt. Då kan du hämta henne, ni kan kanske äta tillsammans och sen åker ni hem till dig så hon får sova där. Om han har träffat henne regelbundet under det år han varit utsläppt, så är det väl på tiden att han får ha lite umgänge ensam med henne några eftermiddagar / vecka. Han är hennes pappa!

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Anonym (shitpomfritt)

Sorry för att jag tänker vara brutalt ärlig. Du är stenkörd om han stämmer dig! Som du uppför dig så är risken stor att han kan vinna båder boendet och ensam vårdnad för att du inte förstår barnets rätt till båda föräldrarna.

• Griseknoen35

Vad har han suttit i fängelse för? Så länge han inte har suttit i fängelse för att ha skadat barnet så. Du är snål med umgänge. Stämmer han i tingsrätten så får han garanterat mer umgänge och ensam med barnet. Låt han vara pappa! Det du gör är ju att försöka stänga han ute. Låt han ha dottern över dagen själv. Sedan om några månader då det ensamma umgänget gått bra så är nog dottern redo för att övernatta hos honom. Det du och pappan aktivt ska jobba med är att dottern ska känna sig trygg med sin pappa så att han tex kan ha minst varannan helg. Spela roll om han är hos dig varje dag om det gör så att dottern ser han som sin pappa. Dotter och mamma tid finns det gott om ändå.

• Anonym (soc)

Om han stämmer dig i tingsrätt på umgänge så ligger du risigt till om han inte gjort barnet nåt och det finns dokumenterat. Du har större ansvar när du har ev på att få till ett fungerande ug och vh om han nu inte gjort nåt mot barnet. Sluta tramsa och gör det bästa så ert barn får mer tid med sin andra förälder

• ZsaZsa

Om han är en väl fungerande pappa så ska du tacka din lyckliga stjärna för din dotters skull och låta honom ta hand om henne som en pappa med allt vad det innebär. Det är ditt barns rättighet. Han ska inte alls bara vara i ditt hem på tidpunkter som det passar dig och det var väldigt många om och med du hade där för när det inte passar. Låt honom ta med henne hem till sig, ut, hem till farmor eller annat. Bygg upp det bit för bit så blir flickan precis lika trygg med sin pappa som med dig. Det är det bästa för ett barn och det är väl ändå det du vill?

• Anonym (En mamma)
    Kina79 skrev 2013-11-13 11:54:34 följande:
    Jag håller med anonym (fy skäms). Kan han inte hämta dottern på dagis två dagar i veckan och sen ha henne tills kvällsmat eller nåt. Då kan du hämta henne, ni kan kanske äta tillsammans och sen åker ni hem till dig så hon får sova där. Om han har träffat henne regelbundet under det år han varit utsläppt, så är det väl på tiden att han får ha lite umgänge ensam med henne några eftermiddagar / vecka. Han är hennes pappa!
    Pappan bor 14 mil enkel väg från oss. Fungerar inte att sätta dottern i en bil och köra. Dygnsrytmen blir rubbad för henne. Det är en av anledningarna att umgänge sker hemma hos oss. Nästa anledning är att han har suttit inne för väpnat värdetransportrån och misshandel. Jag tycker inte att min dotter ska vara i händerna på en sådan människa. Tredje anledningen är att jag anser att han inte kan ta hand om vår dotter. Ibland byter han inte ens blöja då han inte vet när det är dags. Bajsblöjor byter han direkt medan en kissblöja får vänta. Han känner och tittar på hennes blöja och ser att hon kissar på sig och sedan säger han att han vill vänta en stund till ifall det kommer en liten extra skvätt med kiss. Om hon tex i detta nu har en ny blöja och direkt kissar på sig så väntar jag 30 min ifall det kommer en liten skvätt kiss till, medan hennes pappa väntar en timme innan han går och byter. Då tycker han att det är dags!

Och sen vill jag inte ha honom drällandes i min lägenhet när jag är borta. Går bra om han är där medan jag går ner till källaren och grejar med tvätt eller över till grannen under ett par minuter och hämtar något. Men att ge en nyckel till honom så han kan hämta på dagis och komma hem till mig före jag kommit hem från jobbet är inte aktuellt.

Dessutom har dottern lekt hela dagen på dagis och är ju dödstrött. När vi kommer hem så skriker hon och är tjurig mest hela tiden fram tills hon ska sova. Det är ett tecken på att hon inte orkar med ett umgänge och då ska inte han vara där!
Svar på tråden Hur ska vi lägga upp umgänge?