Hur ska vi lägga upp umgänge?
Har en dotter på tre år som jag har ensam vårdnad om och som bor hemma hos mig på heltid. Pappan är umgängesförälder och kommer en gång per vecka. Han har kommit minst en gång i veckan och ibland två gånger, alla tillfällen stannar han 4 timmar och umgänget sker på samma tid. Han har suttit i fängelse i två år och har varit ute i det fria i ett år. Jag lämnar aldrig vår dotter till honom på övernattning eller dagsutflykt - litar inte på att hon är i tryggt sällskap med honom. Han får helt enkelt komma hem till mig och vara där - kan på min höjd vara utomhus och fixa eller nere i min tvättstuga i källaren och greja.
Senaste tre månaderna har jag börjat arbeta och gör det på 75%. Pappan är visserligen väldigt villig att ta hand om sin dotter och verkar vilja göra det obegränsat. Men eftersom jag arbetar mellan 6:30 och 15:00 nästan varje, medan dottern är på dagis så är det inte lämpligt att han kommer till oss efter jobb och dagis. Då har dottern varit hela dagen på dagis och lekt med hennes vänner där och är sur, trött och hungrig då hon kommer hem. Är ingen mening att han kommer då och stör våran ro hemma. När jag är ledig cirka 3 dagar varje vecka så vill jag inte ha honom där varje dag heller. Iaf en dag vill jag ha det lugnt hemma så jag får vila ut och sedan en dag då jag och min dotter får lite egen kvalitétstid tillsammans. Så jag kan gå med på 4 timmar en av dessa tre dagar jag är ledig. Alltså fyra timmar per vecka.
Tidigare har det funkat med mer än ett tillfälle i veckan då jag varit Mammaledig.
Tycker ni jag handlar rätt i detta? jag anser det iaf men pappan tycker att jag är löjlig som måste ha dessa ensamma dagar när jag ändå träffar dottern en liten stund när vi vaknar och några timmar varje dag efter jobbet. En av de dagar han kommer så gör han det vid 8 och åker hem vid 12. Där säger han att jag har resten av dagen med dottern tills hon lägger sig vid 20-tiden. Och dessa andra två dagar har jag en dag kombinerad vilodag och mamma-dottertid och en dag kommer han för umgänge 4 timmar med samma upplägg som vanligt. Jag tycker att vi har rätt till egentid då jag och dottern knappt träffas då jag är på jobbet och hon på dagis.