Varför vill hon bara ha avloppsvatten??
Min katt är knäpp, även fast hon alltid har rent fräscht vatten i sin skål föredrar hon att gå in på toaletten och sticka ner huvudet i duschbrunnen och dricka där istället. Varför?
Min katt är knäpp, även fast hon alltid har rent fräscht vatten i sin skål föredrar hon att gå in på toaletten och sticka ner huvudet i duschbrunnen och dricka där istället. Varför?
Står vattenskålen bredvid matskålen?
Ställ för något så att den inte kan dricka där. Flytta vattenskålen en bit från matskålen och köp en vattenfontän.
Hon kanske inte vill ha vatten som är direkt från kranen utan som stått framme ett tag?
Detta har jag undrat lite över också så jag googlade nu och många skriver att det beror på att katter instinktivt ogillar stillastående vatten. Så även om man kan tycka att brunnsvatten är smutsigt och ofräscht och borde vara äckligt för katten så föredrar katten det eftersom det rör på sig. Typ.
Sedan är väl det förmodligen bara en teori som är svår att bevisa eftersom man inte direkt kan fråga katter varför de gör som de gör. Men jag tycker ju att den låter ganska så logisk. I naturen så skall man ju akta sig för att dricka stillastående vatten och katter är ju fortfarande ganska så vilda och instinktiva av sig.
Som det är nu har hon en sån där dubbelskål med vatten på ena sidan och mat på andra. Kanske ställa en separat vattenskål en bit ifrån?
Varför gillar inte katter när vattnet är för nära maten? Eller om någon har en teori?